Svenska tecken och php
Fra : LeoB

Dato : 19-02-07 23:10

Hej!

Jag kan inte php, men behöver ändra lite i ett php-script. Det enda
jag vill ändra är en engelsk text till en svensk text. Tyvärr får jag
problem med svenska tecken (åäö). Jag antar att ni haft liknande
problem med danska tecken.

Hur löser man det här? Jag skriver i Emacs och sparar filen i latin-1.
Är det vad jag ska göra?

Fra : Dan Storm

Dato : 20-02-07 18:11

LeoB skrev:
> [...]
> problem med danska tecken.
>
> Hur löser man det här? Jag skriver i Emacs och sparar filen i latin-1.

Da jeg synes at svensk er et utroligt besværligt sprog at læse, bliver
det her bare et skud i tågen...

Du mangler muligvis at fortælle scriptet hvilket charset du bruger.
Uden kildekode er det umuligt at sige, men det er muligvis dette du
leder efter:
header('Content-type: text/html; charset=iso-8859-1');

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : LeoB

Dato : 21-02-07 12:41

On 20 Feb., 18:10, Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote:

> [...]
> leder efter:
> header('Content-type: text/html; charset=iso-8859-1');

Eftersom du skriver på danska är jag inte alls säker på att jag
förstått det här rätt, men tack i alla fall

Söker lite i WordPress-koden. Ser att de har hårdkodat utf-8 ibland
och använt två olika variabler annars. (Eller är det kanske bara olika
sätt att nå samma variabel?)
Funderar.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-07 03:07

LeoB wrote:

> Eftersom du skriver på danska är jag inte alls säker på att jag
> förstått det här rätt, men tack i alla fall

Nu er dette jo en dansk nuhedsgruppe. Der er derfor større chance for at
finde nogen, som kan læse svensk (i større eller mindre grad) end for at
finde nogen, der kan skrive på svensk.

Dit problem med de svenske tegn kan muligvis komme af, at du i din kildekode
angiver latin-1, hvilket svarer til iso-8859-1, men at din editor faktisk
gemmer (sparer) i formatet utf-8.

Når du gemmer i din editor, så prøv at vælge menupunktet "gem som" og se, om
ikke der skulle være en mulighed for at vælge filformat.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : LeoB

Dato : 22-02-07 09:53

On 22 Feb., 03:06, "Erik Ginnerskov" <e...@donotspammeplease.invalid>
wrote:

> Når du gemmer i din editor, så prøv at vælge menupunktet "gem som" og se, om
> ikke der skulle være en mulighed for at vælge filformat.

Tack, Erik. Jo, jag tror att det är så, precis som Dan också sa, att
filen sparas i fel format. Eftersom jag använder Emacs 22 är det inga
problem att spara i ett annat filformat. Jag visste bara inte hur det
var organiserat i php. (Och fortfarande har jag inte förstått hur det
är organiserat i WordPress-koden.)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-07 15:55

LeoB wrote:

> Jag visste bara inte hur det
> var organiserat i php.

Det er sådan set ikke i php men i den html, der på serveren bliver genereret
af php. Kig i sidens header og se, hvilket tegnsæt der bliver defineret.

Sørg så for, at din editor gemmer i det format - eller lav
tegnsætdefinitionen om, så den svarer til det format din editor gemmer i. I
begge tilfælde vil dit problem blive løst - der skal være overensstemmelse
mellem det anvendte og det angivne format.

> (Och fortfarande har jag inte förstått hur det
> är organiserat i WordPress-koden.)

Det kan jeg ikke hjælpe med, jeg bruger ikke WordPress og kender intet til
det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk