At fjerne det sidste komma..
Fra : Janus

Dato : 19-02-07 22:37

Jeg har nogle værdier i en database som jeg henter ud sådan:

while ( $raekker = mysql_fetch_array($sql))
{
extract($raekker);
echo $funktion.", ";
}

Den der
--
echo $navne.", ";
--

JanJensJytteJørgen

Nu står det så sådan her:

Jan, Jens, Jytte, Jørgen,

Der afsluttes altså med et <komma><mellemrum> for meget. Kommaet er
værst, for det ser man jo.

Jeg har så prøvet at ordne det med en substr(), men den napper jo
kommaerne hele vejen hen og så er der ikke rigtig vundet noget ved at
tilføje dem i første omgang.

Hvad gør jeg forkert?

Jeg har også prøvet så småt at rode med nogle loop, men da fik jeg da
godt nok lagt hele browseren ned..

--
Janus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-07 23:09

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-02-07 07:37

"Janus" <newsgroup@hjerteknuser.dk> skrev 19 Feb 2007 13:36:47 -0800

>Der afsluttes altså med et <komma><mellemrum> for meget. Kommaet er
>værst, for det ser man jo.

echo trim($streng, ', ');

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 00:42

> echo trim($streng, ', ');

jeg ville bruge

rtrim($streng,',');

Mvh
Morten

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-02-07 07:45

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev Wed, 21 Feb 2007 00:41:51
+0100

>jeg ville bruge
>
>rtrim($streng,',');

Det kan man da godt, det vil bare ikke virke.

Det skal i så fald være rtrim($streng,', ');

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 21:15

> Det kan man da godt, det vil bare ikke virke.
>
> Det skal i så fald være rtrim($streng,', ');

Ja self overså lige han havde et mellem´rum oxo

Mvh
Morten

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-02-07 08:30

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev Wed, 21 Feb 2007 21:15:00
+0100

>Ja self overså lige han havde et mellem´rum oxo

Hvad er egentlig begrundelsen for at du foretrækker rtrim() fremfor
trim().?

I det konkrete tilfælde vil de virke nøjagtig ens.

Og hvis der skulle indsnige sig et mellemrum før det første navn er det
vel ingen skade til at det bliver fjernet.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Janus

Dato : 21-02-07 20:41

Okay.. Først og fremmest tak for forslagene og undskyld min manglende
tilbagemelding. Jeg har lige været lidt hårdt spændt for.

Jeg har prøvet mig lidt frem udfra jeres forslag, både Michael
Rasmussens og den med rtrim()..

Men lige lidt hjælper det.

Nu skal I se hvad jeg gør:
--- PHP ---
$query =   "SELECT id, fornavn FROM person WHERE
efternavn='Willumssen'";

$sql = mysql_query($query);
while ( $raekker = mysql_fetch_array($sql))
{
extract($raekker);
$fornavn=$fornavn.", ";
echo $fornavn;
}
--- --- ---

Her er outputtet så "Henry, Liselotte, "
Der er ingen problemer i at hente ud på denne måde. Men når jeg følger
jeres forslag, æder den komma og mellemrum hele vejen hen i outputtet.

Hvordan tackler jeg nu dette?

--
Janus

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 21:12

Her er outputtet så "Henry, Liselotte, "
Der er ingen problemer i at hente ud på denne måde. Men når jeg følger
jeres forslag, æder den komma og mellemrum hele vejen hen i outputtet.

Hvordan tackler jeg nu dette?

Rtrim, ændre kun yderst til højre.. r står for right..

mvh
Morten

Fra : Janus

Dato : 21-02-07 21:49

On 21 Feb., 21:12, "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

> Rtrim, ændre kun yderst til højre.. r står for right..

Ja, det har jeg fattet. Jeg har også læst om den inde på php.net. Jeg
har forsøgt mange ting for at løse det, men det er som om outputtet
kommer i bidder og at det ikke lykkes mig at samle det i een.

rtrim ville virke hvis outputtet fra $fornavn var:
[Henry, Liselotte, William, Anton, ]
Nu virker det som om der istedet er fire output der bare er i
forlængelse af hinanden:
[Henry, ][Liselotte, ][William, ][Anton, ]

Og derfor behandler den hver enkelt og fjerner ", " så man ikke vinder
noget derved.

Det der undrer mig mest er, at jeg ikke kan finnde emner i gruppen der
omhandler dette. Og jeg har ellers skimmet trådene meget langt
tilbage. Det kan da ikke kun være mig der har haft det problem.
Hmm.. Men andre er måske så kvikke, at de ikke behøver spørge..
--
Janus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-02-07 21:55

Fra : Janus

Dato : 21-02-07 22:11

On 21 Feb., 21:55, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

Nu ringede jeg så til et yngre familiemedlem.
Det føles som om det var i sidste uge han sad og gyngede på mit knæ
med sut i munden og savlede når han prøvede at sige 'hurtigere
Janus' .

Han lærte og fortalte mig følgende løsning:

--- PHP ---
while ( $raekker = mysql_fetch_array($sql))
{
extract($raekker);
$fornavn2.=$fornavn.", ";
}
echo rtrim($fornavn2,', ');

De bliver jo alligevel hurtigt store, de små poder.

--
Janus