include billede(php)
Fra : casper rasmussen

Dato : 19-02-07 21:52

hejsa.

Jeg har lige lært noget nyt idag, nemlig include i php.

Faktisk ret smart og nemt, men har alligevel et spørgsmål.

Jeg har includeret min menu, virker fint, men jeg har et banner
som består af en billede fil, når jeg vil includer den kommer der
bare et kryds som om at billedet ikke ligger på den placering.

Skal man gøre noget bestemt når det er et billede?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-07 21:57

casper rasmussen explained on 19-02-2007 :
> Jeg har includeret min menu, virker fint, men jeg har et banner
> som består af en billede fil, når jeg vil includer den kommer der
> bare et kryds som om at billedet ikke ligger på den placering.

Hvordan ser din kode ud?

> Skal man gøre noget bestemt når det er et billede?

Med mindre du begynder at lave noget sjov med at læse billedet og
streame det til klienten skal du bare inkludere det med normale HTML
tags.

"If a man will begin with certainties, he shall end in doubts; but if
he will be content to begin with doubts he shall end in certainties."
- Sir Francis Bacon

Fra : casper rasmussen

Dato : 19-02-07 22:03

Hej.

Det var sku godt nok et hurtigt svar :D
Elsker det her forum.

Jeg har fundet fejlen, det er fordi index.php skal ligge i roden, og
mine undersider ligger i f.eks en mapper der hedder "php"
Så har filerne ikke samme placering, når jeg både includer dem i imdex
og undersiderne.

Hvordan fixer man det problem, skal man så lave 2 include sider?

En til index.php og en til undersiderne?

For det kommer jo heller ikke til at passe med menuen der vil
undersiderne jo hede ../ foran og det gør de ikke på index filen.

Altid rart at lære noget nyt :p

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-07 22:45

It happens that casper rasmussen formulated :
> En til index.php og en til undersiderne?

> For det kommer jo heller ikke til at passe med menuen der vil
> undersiderne jo hede ../ foran og det gør de ikke på index filen.

Du skal bare bruge den fulde sti og ikke en relativ sti.

"There is not enough time to do all the nothing we want to do." - Bill
Watterson

Fra : casper rasmussen

Dato : 19-02-07 22:08

Hov jeg ved ikke hvorfor den postede det 2 gange.

Glemte lige den include kode jeg bruger.

<?php include($rodsti.'../include/menu.php');?>

Fra : casper rasmussen

Dato : 19-02-07 23:26

Hvad mener du med den fulde sti?

Hvad er forskellen?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-07 23:47

casper rasmussen submitted this idea :
> Hvad mener du med den fulde sti?
> Hvad er forskellen?

Den fulde sti er den fulde sti i forhold til filsystemet eller
websitet. Den relative sti er f.eks. en med ../ i begyndelsen, altså en
der er i forhold til der hvor den er skrevet.

Never tell anyone that you're: writing a book, going on a diet,
exercising, taking a course, or quitting smoking. They'll encourage you
to death. - Lynn Johnston

Fra : casper rasmussen

Dato : 20-02-07 08:25

ahhh endelig fik jeg fat i det :D