Sessions - forskellig destination
Fra : Dennis Munding

Dato : 19-02-07 20:08

Hej NG!

Så er jeg her igen!

Har fået til opgave at lave et login til 2 hold - ikke noget problem i
det...
Men jeg vil jo gerne nøjes med at have et sæt filer frem for 2...

Mit problem heri er, at jeg ikke er helt med på, hvordan jeg skal redirecte
hold A til deres side ved korrekt login, og hold B til deres side ved
korrekt login.

P.t. bruger jeg flg. ved et hold:

Godkendelses-fil:

<?
header('Location: start-side.php');
session_start();

Henter oplysninger fra database - hvis ok -> header
else
fejlmelding
?>

Hvordan gør jeg det nemmest/mest simpelt, når der er 2 muligheder i
header...??

På forhånd mange tak for hjælpen!

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Martin

Dato : 20-02-07 11:10

Dennis Munding wrote:
> [...]
> fejlmelding
> ?>
>
> Hvordan gør jeg det nemmest/mest simpelt, når der er 2 muligheder i

Det nemme svar:
if($bruger_gruppe == 1) header("location: side1.php");
else header("location: side2.php");

Det svære svar... Især hvis det ikke skal bygges op fra bunden af...

I databasen lav 2 nye tabeller..
Tabel #1:
ID, Gruppenavn
Tabel #2:
gruppe_id, bruger_id

Så laver du en side med hvilke brugere der skal være i hvilken gruppe.

Så kan du udfra dette se hvad den enkelte gruppe har til rådighed af moduler

Jeg laver det noget ala
tbl_login (ID, brugernavn, kodeord)
tbl_group (ID, gruppenavn)
tbl_group_to_login (group_id, login_id)
tbl_pages (ID, name, link, restricted (true/false) )
tbl_group_to_pages (group_id, pages_id)

Alle sider er registreret i tbl_pages, og dem som der skal være forbudte
for ikke-brugere har en true i restricted.

Når man er logget ind, så er man også i en gruppe - og i
tbl_group_to_pages er alle gruppers sider smidt ind i.

Dette lille system kan sagtens bruges både til frontpage og til backend
systemer.

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-07 11:32

Hej Martin!
"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse
> Det nemme svar:
> if($bruger_gruppe == 1) header("location: side1.php");
> else header("location: side2.php");

Det vil jeg prøve at arbejde lidt med - det kræver en smule tilføjelse til
db, men det betyder ikke noget...

> [...]
>
> Når man er logget ind, så er man også i en gruppe - og i
> tbl_group_to_pages er alle gruppers sider smidt ind i.

Dette ville nok være lidt af et "overkill", da det kun drejer sig om én
(skriver 1!) side til hver gruppe...

> Dette lille system kan sagtens bruges både til frontpage og til backend
> systemer.

Frontpage har jeg ingen kendskab til - det samme gør sig gældende for
udtrykket backend...

Fra : Martin

Dato : 20-02-07 12:00

Dennis Munding wrote:
> Frontpage har jeg ingen kendskab til - det samme gør sig gældende for
> udtrykket backend...

Frontpage = Det som ikke logget ind ser
Backend = Det som logget ind ser

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-07 18:40

Hej Martin!
"Martin" skrev i en meddelelse...
> Frontpage = Det som ikke logget ind ser
> Backend = Det som logget ind ser

Ok - jeg misforstod dig, da du skrev Frontpage - troede at du mente
programmet Frontpage...

Men tak for ovenstående forklaring - så blev jeg da lidt klogere igen...

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-07 12:45

> Frontpage = Det som ikke logget ind ser
> Backend = Det som logget ind ser

Ville "intranet" ikke være et bedre udtryk for de sider, der kan ses, når
der er logget ind, i modsætning til extranet?

Backend ville i dette tilfælde være den del af systemet, der bruges til at
administrere hvem der er i hvilke grupper.

Leif

Fra : Martin

Dato : 20-02-07 12:01

Dennis Munding wrote:
> Dette ville nok være lidt af et "overkill", da det kun drejer sig om én
> (skriver 1!) side til hver gruppe...

Så bliver det lige til 2 sider... så 3... så 4... så 5.
Kan du se hvor jeg vil hen?
Til sidst så vil det blive så rodet, at du ikke selv kan finde rundt i
dit system. (Tro mig... jeg har prøvet ovenstående 1000 gange, og har
lært fra mig selv af at gøre det ordentligt fra starten af)

Fra : Dan Storm

Dato : 20-02-07 18:01

Dennis Munding skrev:
> Frontpage har jeg ingen kendskab til - det samme gør sig gældende for
> udtrykket backend...

Det han mener er frontend og backend.
Og set i sammenhæng kan jeg godt forstå det virker forvirrende.

Frontend er den del af en applikation som brugeren vil kunne se/bruge,
mens backend forstås som den del af applikationen som giver brugeren den
frontend han benytter.

Se <url: http://en.wikipedia.org/wiki/Frontend>

- Så vigtig er du heller ikke!