Andet multimedie
bentjuul 3670
Redigere i PDF fil i Acrobat 8 pro
Fra : Søren Blom

Dato : 18-02-07 23:07

Når jeg har Acrobat 8 Professionel, hvordan gør jeg så, så jeg kan redigere
i en PDF fil som jeg har fået sendt, filer ikke låst på nogen måder, men jeg
kan ikke lige finde de vise sten til at kunne arbejde videre med filen evt.
kopiere hele møjes over i MS Publisher.

En som har de vise ord så jeg kan komme videre?

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : emj

Dato : 18-02-07 23:20

Søren Blom skrev:

>En som har de vise ord så jeg kan komme videre?

Du kan åbne enhver PDF-fil i dit billednehandlingsprogram.
MS Publisher er ikke et billedbehandlingsprogram.

Hilsen emj

Fra : Søren Blom

Dato : 18-02-07 23:33

"emj" <emj@> skrev

> Du kan åbne enhver PDF-fil i dit billednehandlingsprogram.
> MS Publisher er ikke et billedbehandlingsprogram.

Det er jo fuldstændigt ligegyldigt hvilken billedebehandlingsprogrammer jeg
kan åbne en PDF fil i, når jeg sidder med en PDF fil som jeg skal have
redigeret noget (meget) tekst i før at kunne sende den til en trykker.
Jeg er udmærkede klar over at Publisher ikke er et billede
behandlingsprogram. Men det må være muligt for mig at kunne redigere i PDF
filen i Acrobat 8, når jeg nu har Acrobat 8 og jeg snakker ikke om Acrobat
Reader.

At jeg så godt kunne tænke mig at få alt indholdet fra PDF filen over i
Publisher skyldes ene og alene, at vores trykker fortrækker dette format og
kunne være rart at skabe en fremtidig skabelon i Publisher.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-02-07 23:56

Søren Blom skrev:

> Det er jo fuldstændigt ligegyldigt hvilken
> billedebehandlingsprogrammer jeg kan åbne en PDF fil i, når jeg
> sidder med en PDF fil som jeg skal have redigeret noget (meget)
> tekst i før at kunne sende den til en trykker.

Det er ikke planen, at man skal redigere i en PDF. Skal der ændres
noget, går man tilbage til det program, man har lavet PDF'en ud
fra og når ændringen er foretaget, laver man en ny PDF.

Dog har man begrænsede muligheder for at redigere i teksten med
Acrobat Pros tekstværktøj og endnu flere muligheder med plug-ins
som f.eks. Pitstop Pro.

> [...]
> over i Publisher skyldes ene og alene, at vores trykker
> fortrækker dette format og kunne være rart at skabe en fremtidig

En trykker som foretrækker Publisher-filer, turde jeg ikke at tage
seriøs, men det er så blot min mening.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-02-07 23:56

emj skrev:

> Du kan åbne enhver PDF-fil i dit billednehandlingsprogram.

Og lave alt i PDF'en til pixels? Ikke et særlig godt råd.

> MS Publisher er ikke et billedbehandlingsprogram.

MS Publisher burde fjernes fra jordens overflade.

--
Hilsen
Madsen

Fra : emj

Dato : 19-02-07 00:11

Thomas G. Madsen skrev:

>Og lave alt i PDF'en til pixels? Ikke et særlig godt råd.

Teksten skal selvfølgelig laves i Vektor, hvilket jeg har gjort masser
af gange med PSP. Det er ikke spor pixeleret.

Hilsen emj

Fra : Pico

Dato : 20-02-07 00:20

Thomas G. Madsen wrote:

> Og lave alt i PDF'en til pixels? Ikke et særlig godt råd.

> MS Publisher burde fjernes fra jordens overflade.

Det er noget vrøvl Madsen, MS Publisher er et hurtigt og udemærket program
for os almindelige PC brugere. Det er fortrineligt når man skal lave opslag
til foreninger, små festsange osv. som bare skal skrives ud på egen pringer

--
MVH
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-02-07 11:59

emj skrev:

> Teksten skal selvfølgelig laves i Vektor, hvilket jeg har gjort
> masser af gange med PSP. Det er ikke spor pixeleret.

Sikkert fordi at PSP kan bevare vektorer i PDF'er, /hvis/ PDF'en
genåbnes i PSP. Det samme er tilfældet med Photoshop PDF'er, men
hvem ved hvor Sørens PDF stammer fra.

En PDF kan indeholde mange forskellige grafikobjekter som ofte kun
kan tolkes rigtigt af det program, som lavede PDF'en(*). Det er
derfor man bør vende tilbage til det program, som oprindelig lavede
PDF'en, hvis der skal laves større rettelser.

Hvis en PDF er lavet i f.eks. InDesign, CorelDraw eller Illustrator
og den åbnes i et billedbehandlingsprogram, så bliver alt lavet til
pixels.

(*) Og så selvfølgelig Acrobat, men Acrobat er ikke tænkt som et
redigeringsprogram til PDF'er. Snarere en viser eller fortolker om
man vil.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-02-07 14:17

Pico skrev:

> MS Publisher er et hurtigt og udemærket program for os
> almindelige PC brugere. Det er fortrineligt når man skal lave
> opslag til foreninger, små festsange osv. som bare skal skrives
> ud på egen pringer

Ja hvis så bare I kunne holde jer til jeres egne printere når det
program er brugt :)

Desværre så får jeg jævnligt Publisher-filer på jobbet, hvor
"kreatøren" ikke kan forstå, at vi ikke kan bruge filerne til
professionelt tryk, for det står jo så flot på deres egen printer,
siger de. Det kan jeg bare ikke rigtig bruge til noget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 20-02-07 22:24

Thomas G. Madsen wrote:

> Ja hvis så bare I kunne holde jer til jeres egne printere når det
> program er brugt :)

Selvfølgelig, det er jo et "vi" bruger til de ting jeg nævnte

> [...]
> professionelt tryk, for det står jo så flot på deres egen printer,
> siger de. Det kan jeg bare ikke rigtig bruge til noget.

Det er da forståeligt nok, men det må så være jeres "job" at fortælle at der
skal bruges bedre og dermed dyrere programmer Hvilket foreslår du
forresten til sådan "offentlige" tryk ?

--
MVH
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-07 15:15

Pico skrev:

> Selvfølgelig, det er jo et "vi" bruger til de ting jeg nævnte

Nå ok :)

> Hvilket foreslår du forresten til sådan "offentlige" tryk ?

InDesign er vel nærmest blevet en standard de seneste år, så det
vil jeg foreslå, men programmer som CorelDraw, PageMaker og Quark,
kan der også komme noget brugbart ud fra, har jeg bemærket.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 28-02-07 00:43

Thomas G. Madsen wrote:
> Pico skrev:
KLIP

> InDesign er vel nærmest blevet en standard de seneste år, så det
> vil jeg foreslå, men programmer som CorelDraw, PageMaker og Quark,
> kan der også komme noget brugbart ud fra, har jeg bemærket.

Tak, så må jeg heller ved lejlighed kigge på InDesign den er jo med i Suiten

--
MVH
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-07 18:49

Pico skrev:

> Tak, så må jeg heller ved lejlighed kigge på InDesign den er jo
> med i Suiten

Jeps og det er helt klart værd at tage en kigger på :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 19-02-07 13:41

> [...]
> videre med filen evt. kopiere hele møjes over i MS Publisher.
>
> En som har de vise ord så jeg kan komme videre?

Jeg er enig med Madsen i, at Acrobat/PDF ikke er egnet til de store
ændringer, men nok til korrektur og små justeringer.
Manualen/Help har nogen ganske udmærkede introduktioner til hvordan man
udfører disse (+ meget mere).
Ellers er der tutorials her:
http://www.adobe.com/cfusion/designcenter/search.cfm?product=Acrobat&term=Acrobat&topic=Getting+started#target

- og sikkert også andre steder.

/Per

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-02-07 16:26

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> writes:
> [...]
>opslag
>til foreninger, små festsange osv. som bare skal skrives ud på egen
Til egen printer - ja så er det jo ens egen sag. Men at bruge det til
noget, som andre skal arbejde videre med, endsige bruges tl professionelt
tryk, da er programmet stort set ubrugeligt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311