Hundemad
Fra : Kasper

Dato : 14-02-07 21:54

Hej

Hvad bruger i af foder til jeres Labrador ?

Kasper

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-02-07 21:59

On Wed, 14 Feb 2007 21:54:17 +0100, "Kasper" <kasper@kasper.kasper>
wrote:

>Hvad bruger i af foder til jeres Labrador ?

Oliver's Petfood. Det almindelige fuldfoder.

Hun trives fint på det, har en fin blank, sund pels - og er glad+frisk
som en labrador skal være.

** Lars

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 15-02-07 08:41

> Hvad bruger i af foder til jeres Labrador ?

Ikke noget....... Det ville nemlig være spild, da jeg ikke har en Labrador

Men til vores Golden bruger vi Olivers har ikke fundet nogle ting ved det
som han mangler. Vi prøvede en overgang at blande Kingsmor i, men det gav
ham konstant tyndskid. Så vi gik tibage til ren Olivers. Han får dog også
Frolic, rejer, pølsestykker osv. som godbidder ved træning.

Thomas Mikkelsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-07 10:02

On Feb 14, 9:54 pm, "Kasper" <kas...@kasper.kasper> wrote:
> Hej
>
> Hvad bruger i af foder til jeres Labrador ?

Nu har vi godt nok en Flatcoated retriever, men det er jo næsten det
samme
Vi fodrer med Purina Pro-Plan Adult. Super foder med alt det som
hunden har brug for.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : makkerlone

Dato : 15-02-07 12:10

> Hvad bruger i af foder til jeres Labrador ?
> Kasper

Hej Kasper

Jeg bruger Royal Canin Engergi 4300. Jeg har en labrador efter 100%
brugslinier (meget meget hurtig og aktiv).
Jeg ringede til Royal Canin for at spørge, om jeg skulle bruge deres
specialudviklede labradorfoder til min lab, men da han er efter
brugslinier, anbefalede de deres 4300 foder (som jeg også giver til
mine brugs-border collier).

Så med hensyn til foderanbefaling, så jeg vil sige, at det kommer an
på, hvilken type labrador du har.

K.h. Lone Sommer
opdrætter

Fra : Battlefield's

Dato : 15-02-07 16:11

"makkerlone" <panik@makker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

mine brugs-border collier).

Så med hensyn til foderanbefaling, så jeg vil sige, at det kommer an

Helt enig. Vi bruger også Royal Canin energi foder (jeg tror nu vi bruger
4800), det fungerer fint til vore voksne labber, der er på prøve næsten hver
week-end, og bliver trænet hårdt næsten hver hverdag. Men til vores
lab.hvalp på 5 måneder bruger vi Royal Canin Labrador Junior.
Hilsen Vibeke

Fra : Kasper

Dato : 15-02-07 19:10

"makkerlone" <panik@makker.dk> wrote in message
> [...]

mine brugs-border collier).

Så med hensyn til foderanbefaling, så jeg vil sige, at det kommer an

Jeg har bestilt PROFORMANCE Premium Adult fra gilpa.dk, det mente ham vi
købte Jason af at det er godt...
Men hvilken linie.. Han er sort, og fine forældre :)

Kasper

Fra : pwh

Dato : 15-02-07 19:03

Kasper, skrev:
> Hej
>
> Hvad bruger i af foder til jeres Labrador ?

Da flere andre "ikke Labejere" har givet deres bud
vil jeg da også værer med
Jeg har en Lab/Rotte tæve og en Lab/Schæfer han,
de bliver fodret efter Barf metoden, dvs råt kød og ben
og så får de en grøntsagsmix (El-Kama) også.
Det vil jeg anbefale frem for diverse unaturlige fuldkoste,
simpelthen fordi det er naturligt for hunden at æde råt kød
og fordi madglæden hos hunde tit bliver størrer.
Mange skifter også til Barf pgr allergi, så hvorfor ikke forebygge
i stedet for at skulle til at heldbrede.

/Jens (hvis hunde lige har spist et stort kyllingeskrog hver)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-07 19:54

On Thu, 15 Feb 2007 19:02:59 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>simpelthen fordi det er naturligt for hunden at æde råt kød
>og fordi madglæden hos hunde tit bliver størrer.

Jeg vil så bare sige at begge vores (Grand Danois tæve og Labrador
tæve) spiser dette såkaldte unaturlige foldkost med allerstørste
velbehag og entutiasme. De trives godt på det, og har bestemt den
allerstørste madglæde.

Man kan sige der er meget der er naturligt for en hund, men den måde
vi holder dem på er da under alle omstændigheder ikke særlig naturlig
for et rovdyr.

Til gengæld ville vores Labrador nok blive vældig fornærmet hvis hun
ikke fik fodenden i sengen om natten!

>/Jens (hvis hunde lige har spist et stort kyllingeskrog hver)

** Lars (hvis hunde har spist fuldfoder med vand til aften... med en
enkelt isterning til hver fra fryseren til desset

Fra : pwh

Dato : 15-02-07 20:18

Lars Knudsen, skrev:

> [...]
> tæve) spiser dette såkaldte unaturlige foldkost med allerstørste
> velbehag og entutiasme. De trives godt på det, og har bestemt den

Mine spiste da også Olivers uden det store brok,
det tog min tæve ca 20 sekunder at spise sin aftensmad.
Så for mig er det da en større glæde at se mine hunde bruge
mere tid og energi på at spise deres mad.
Jeg vil ikke påstå at jeg kan se at de trives bedre rent fysisk,
men deres afføring er ikke mere de der stor ulækre bløde kager,
som regel er det nu lyse porøse hundelorte de lukker ud.

> Man kan sige der er meget der er naturligt for en hund, men den måde
> vi holder dem på er da under alle omstændigheder ikke særlig naturlig
> for et rovdyr.

Men så er Barf da et enkelt tiltag på vejen mod det naturlige
Jeg værdsætter da personligt at se mine spise som de rovdyr de er,
og jeg føler mig rimeligt sikker på at mine hunde også foretrækker
det på den måde, det er sjovere at gumle en kylling frem for en gang tørkost.

> Til gengæld ville vores Labrador nok blive vældig fornærmet hvis hun
> ikke fik fodenden i sengen om natten!

Det er vel også helt naturligt for en hund at sove med flokken.

> ** Lars (hvis hunde har spist fuldfoder med vand til aften... med en
> enkelt isterning til hver fra fryseren til desset

Og hvor lang tid tog det dem at fortærer det måltid,
under 1 minut vil mit gæt værer

/Jens (hvis hunde skal have fåreknogler til dessert senere)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-07 20:42

On Thu, 15 Feb 2007 20:18:19 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Mine spiste da også Olivers uden det store brok,
>det tog min tæve ca 20 sekunder at spise sin aftensmad.
>Så for mig er det da en større glæde at se mine hunde bruge
>mere tid og energi på at spise deres mad.

Fair nok... Jeg tager mine på en lang tur ude i skoven der er så langt
ude at "vi" kan gå uden snor. Der får de krudtet godt af og brugt alle
sanser og benene. Det er en stor glæde for mig at se dem løbe frit og
undersøge alle mulige krinkelkroge af skovbunden.

> [...]
>og jeg føler mig rimeligt sikker på at mine hunde også foretrækker
>det på den måde, det er sjovere at gumle en kylling frem for en gang tørkost.

Jeg ved det ikke... Vi prøvede i en periode om sommeren at fodre ude
på græsset så de skulle arbejde lidt for føden. Vores stakkels Grand
Danois blev mildest talt stresset af dén leg.

>Det er vel også helt naturligt for en hund at sove med flokken.

Nåhja, men det kunne vel i princippet ligeså godt foregå på gulvet.

>Og hvor lang tid tog det dem at fortærer det måltid,
>under 1 minut vil mit gæt værer

Ja det tog ikke lang tid. Og under 1 minut lyder meget rigtigt.

** Lars

Fra : pwh

Dato : 15-02-07 21:07

Lars Knudsen, skrev:

> [...]
> sanser og benene. Det er en stor glæde for mig at se dem løbe frit og
> undersøge alle mulige krinkelkroge af skovbunden.

Nemlig.
At se hunde opfører sig som dyr er ogå det optimale for mig.

> Jeg ved det ikke... Vi prøvede i en periode om sommeren at fodre ude
> på græsset så de skulle arbejde lidt for føden. Vores stakkels Grand
> Danois blev mildest talt stresset af dén leg.

Mine hunde synes også at der er begrænset underholdning ved
at plukke tørkost op fra græsplænen, jeg kunne heller ikke
styrer hvor meget hver enkelt af dem fik at æde.
Men du kan ikke sammenligne det med Barf,
tvivler på at din hund ville stresse over at skulle æde en kylling.

> Nåhja, men det kunne vel i princippet ligeså godt foregå på gulvet.

Hvis du selv sover på gulvet vil din Lab nok også gører det

> Ja det tog ikke lang tid. Og under 1 minut lyder meget rigtigt.

Havde det ikke været sjovere for dig og hunden at den skulle
bruge tænderne lidt for at skulle spise sin mad, og ikke bare sluge den.
Faktisk en simpel måde at underholde sin hund at Barfe den

/Jens

Fra : JB

Dato : 15-02-07 21:57

> [...]
> bruge tænderne lidt for at skulle spise sin mad, og ikke bare sluge den.
> Faktisk en simpel måde at underholde sin hund at Barfe den

Ikke nok med at det er sjovere for hundene med rå mad, men jeg har fået at
vide at mange hunde ikke kan holde varmen udendørs. De er nødt til at have
frakke på, ellers fryser de.
Det har jeg dog aldrig oplevet med mine hunde. Så jeg er sikker på at
tørfoderet ødelægger hundens egen varmeregulering. Mine små råfodrede
dværgpinschere springer glade afsted i al slags vejr uden det mindste tegn
på at de fryser.

Hvad mener I, er det virkelig nødvendigt at give hunde frakker på, og kan
det have noget med fodringen at gøre?

Hilsen
Jytte

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-07 22:18

On Thu, 15 Feb 2007 21:57:21 +0100, "JB" <vingekattenfjern@mail.dk>
wrote:

> [...]
>tørfoderet ødelægger hundens egen varmeregulering. Mine små råfodrede
>dværgpinschere springer glade afsted i al slags vejr uden det mindste tegn

Det kan jeg da så afvise generelt er tilfældet. Sif (Labradoren)
sætter en god tyk vinterpels og fryser bestemt ikke efter selv mange
timer ude. Vores Grand Danois er blevet lidt sart på sine gamle dage
så hvis det blæser hård kuling og er frostvejr så gider hun ærlig talt
ikke være ude særlig længe.

>Hvad mener I, er det virkelig nødvendigt at give hunde frakker på, og kan
>det have noget med fodringen at gøre?

Jeg tror i højere grad det er at man giver dem frakker på når det
begynder at blive koldt så de ikke sætter ordentlig vinterpels. Det
bruges da f.eks. på heste hvis man rider dem, så er det ikke
hensigtsmæssigt med en tyk vinterpels så kræet er ved at gå til at
varme indendørs.

** Lars

Fra : JB

Dato : 15-02-07 22:28

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruges da f.eks. på heste hvis man rider dem, så er det ikke
> hensigtsmæssigt med en tyk vinterpels så kræet er ved at gå til at

Hej Lars.

Dit svar glæder mig virkelig, jeg var ved at blive bekymret for den danske
hundebestand.

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-02-07 06:44

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener I, er det virkelig nødvendigt at give hunde frakker på, og kan
> det have noget med fodringen at gøre?

Jeg tror ærligt talt, at mine boxerhoveder, ville føle sig ret latterlige
ved at rende rundt med røde jakker på (med ponpon`er hen ad ryggen) GGGG..

altså, loui ved jeg ikke, han er altid blevet fodret råt, og har en god tyk
pels, men jeg kan se forandringen med emmas pels, i høj grad.
Foruden et flot farveskift, glansen og konsistens, så er den markant tykkere
end tidl. da hun fik tørfoder (royal canin).
Jeg har ikke indtryk af at de fryser.

´Mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 16-02-07 14:09

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45d54489$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> Foruden et flot farveskift, glansen og konsistens, så er den markant
> tykkere end tidl. da hun fik tørfoder (royal canin).

Jeg tror jeg skal til at forsøge med barf til min ene kat, jeg har store
problemer med duller i hendes pels (semilanghår). Den er sådan mærkelig tør
at røre ved, slet ikke glat og olieagtig som den anden kats.

Tak for input .

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 16-02-07 09:03

wrote:

>Hvad mener I, er det virkelig nødvendigt at give hunde frakker på, og kan
>det have noget med fodringen at gøre?

Det tror jeg altså ikke har noget med fodringen at gøre, men nogle er
jo mere kuldskære end andre. Det gælder jo osse for mennesker.
Jeg havde en chihuahua blanding og hendes hårlag var ret tyndt. Hun
frøs dog ikke, men hun kunne ikke klare at blive våd, så det var en
kamp at gå tur når det regnede. Hende købte jeg en "regne-dragt" til
med små ben og det hele. Jeg er bestemt ikke tilhænger af at klæde dyr
ud, men med denne dragt på var der ingen problemer med at gå tur i
regnvejr.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 16-02-07 09:11

Leyna, skrev:
> Hende købte jeg en "regne-dragt" til

Blev hun så bedre til matematik

/Jens (hvis hunde har vandskyende pels)

Fra : Leyna

Dato : 16-02-07 11:42

On Fri, 16 Feb 2007 09:10:47 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Blev hun så bedre til matematik

Regn-dragt...sg*!

Men hun var altid god til regning. Man kunne ikke bilde hende ind at
man kun havde to hundekiks i lommen når der alligevel var tre.

Fra : Søren LH

Dato : 16-02-07 14:07

> [...]
> Det har jeg dog aldrig oplevet med mine hunde. Så jeg er sikker på at
> tørfoderet ødelægger hundens egen varmeregulering.

Hej Jytte,

Min schæfer, som er på tørfoder, kan sove ude i hundehuset i al slags vejr,
også i den storm og frost vi havde for kort tid siden. Og hun er på
tørfoder, så hun har ikke fået sin varmeregulator eller forbrænding ødelagt
af det .

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 16-02-07 14:23

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vejr, også i den storm og frost vi havde for kort tid siden. Og hun er på
> tørfoder, så hun har ikke fået sin varmeregulator eller forbrænding

Hej Søren.

Det var lidt af en joke. Fordi det jo nu er blevet moderne at give hunde tøj
på. Det påståes at hunde der træner hårdt har brug for et dækken. Men små
korthårede hunde kan slet ikke holde varmen uden dækken. Når mine
dværgpinschere sagtens kan holde varmen, må det jo være foderet (smil).

Vores schæferhunde sov også ude, de fik også tørfoder. Det er nu mange år
siden. Så hunde er ikke mere hvad de har været, nu skal de have tøj på.
www.hestenettet.dk Se under hunde,

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 16-02-07 14:56

> [...]
>
> Vores schæferhunde sov også ude, de fik også tørfoder. Det er nu mange år
> siden. Så hunde er ikke mere hvad de har været, nu skal de have tøj på.

Nå på den måde

Købte engang det der nye hunde-livsstilblad, det handlede også mest om
modetøj til hunde . Vizla har nu allerede en flot ægte pels, så vi er
absolut med på moden .

Mvh
Søren.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-07 22:25

On Thu, 15 Feb 2007 21:07:05 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Nemlig.
>At se hunde opfører sig som dyr er ogå det optimale for mig.

Ja det er dejligt.

>Mine hunde synes også at der er begrænset underholdning ved
>at plukke tørkost op fra græsplænen, jeg kunne heller ikke
>styrer hvor meget hver enkelt af dem fik at æde.

Det med at styre det gik så nogenlunde. Det er jo nogen der mener, at
det er fantastisk aktivering - men ikke noget hit her.

>Men du kan ikke sammenligne det med Barf,
>tvivler på at din hund ville stresse over at skulle æde en kylling.

Nej det ville de ikke. Til gengæld passer de VÆLDIG godt på hver deres
marvben hvis man køber det til dem.

Med hensyn til fuldfoderet har jeg fundet noget de kan lide, og som
gør at de er sunde og uden skavanker. At det samtidig er superlet for
os at bruge er blot en ekstra bonus. Så er der mere tid til ture og
andre aktiviteter som jeg sætter pris på at bruge tid på fremt for at
lave mad.

At andre finder glæde i at tilberede mad og se hunden spise det er da
ganske glimrende. Men at sige at der skulle være problemer med allergi
mm fordi man fodrer med fuldfoder - syntes jeg bare ikke jeg har
oplevet med de hunde vi har - og har haft.

>Hvis du selv sover på gulvet vil din Lab nok også gører det

Ja uden tvivl... Hun er og bliver et putteøre. Og heldigvis sover hun
roligt og umærkbart i min fodende så hun må vældig gerne ligge der.

>Havde det ikke været sjovere for dig og hunden at den skulle
>bruge tænderne lidt for at skulle spise sin mad, og ikke bare sluge den.

Tjoh... Tænderne bliver så rigeligt motioneret af et par solide
marvben som specielt vores lab kan bruge lang tid på at bearbejde.

** Lars

Fra : Anette

Dato : 15-02-07 23:26

Lars Knudsen wrote:

> Nej det ville de ikke. Til gengæld passer de VÆLDIG godt på hver deres
> marvben hvis man køber det til dem.

Det ville de sikkert også gøre, selvom det var deres daglige kost at få et "
ben-måltid"
Til gengæld får de meget tid og energi til at gå med at "bytte ben" - det
gør mine 3 ( PON og Schapendoes) i stor stil.
Det er sjovt at følge deres signaler til hinanden. Løfter hovedet og vender
sig væk fra eget okseben - for i samme sekund en anden har hugget det ben,
selv at spurte hen og sjæle den andens. De hygger sig med bytteriet, uden at
blive uvenner af den årsag.

> [...]
> os at bruge er blot en ekstra bonus. Så er der mere tid til ture og
> andre aktiviteter som jeg sætter pris på at bruge tid på fremt for at

Jeg tror jeg dagligt bruger ca 10 minutter på at lave foder til mine hunde -
og alt efter hvad de får - bruger de dobbelt så langt tid på at æde det. Og
tiden til aktiviteter er den samme som før i tiden.
Vi fodrede med Olivers og rå kødben som hygge, før vi sidste år skiftede til
råfodring.
Ud over at det ser ud som om mine 3 madører synes det er fantastisk med råt
foder, i langt højre grad end de gjorde med tørfoderet, så er deres lange
pelse blevet nemmere at holde. Det er som om den balance...øh
fedtmængde...der skal være i de lange hår, er der bedre nu på det rå
foder.Pelsen filterer ikke så meget som før.Tandsten har de intet af
mere....og min 7½ årige tæve er ikke "sovestiv" i bagbenene mere. Om det
sidste skyldes foderskift eller den Hokamix hun fik i sommers/efteråret,
skal jeg lade være usagt - men hun går og løber fint nu, uden halten og det
er herligt.

> At andre finder glæde i at tilberede mad og se hunden spise det er da
> ganske glimrende.

Det tager faktisk ikke meget længere tid at tilberede et råt måltid, når man
først har fået rutinen kørt ind. Det kræver jo hverken at man braser , koger
eller steger. Alt skal være råt - og grøntsager skal blendes, det er jo bare
det. Det kræver at man læser meget, lærer meget i starten, men når man først
har fået den ernæringsmæssige viden parkeret indenbords, fået lært at købe
ind og købt en rigtig god blender, så kører det bare. Og jo det er rart
at se hunden bruge sin hjerne for at finde ud af hvordan man fortærer en død
kylling
En positiv bivirkning er, at når der nu bliver købt rigeligt ind af årstiden
grøntsager, er husstandens mennesker også oppe i nærheden af de anbefalede
600g frugt og grønt hver dag, hvilket nok er en stigning på ca 75 % siden
sidste år

>Men at sige at der skulle være problemer med allergi
> mm fordi man fodrer med fuldfoder - syntes jeg bare ikke jeg har
> oplevet med de hunde vi har - og har haft.

Jeg tror heller ikke problemer med allergi hænger sammen med tørfoder, med
mindre hunden er overfølsom for de lagermider og støvmider der uundgåeligt
er i tørfoder.
Men har man en hund med allergi, eller f.eks tilbagevendende hotspots, er
det måske værd at kigge nærmere på om man ikke kan indpasse råfodring i sin
hverdag, bare teste det en 3 måneders tid, for hundens skyld.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 16-02-07 08:43

Anette, skrev:

> [...]
> hugget det ben, selv at spurte hen og sjæle den andens. De hygger sig
> med bytteriet, uden at blive uvenner af den årsag.

Helt samme oplevelse har jeg med mine hunde
Tyson vælger altid ben først, sådan er reglerne bare, men man kan
da tydeligt se at han alligevel mener at han har valgt forkert hvergang,
og at Angel har fået det lækreste ben igen
Dog satser jeg mest på "bløde" ben der bliver spist op,
så der er ikke det store bytteri mere.

> [...]
> når man først har fået rutinen kørt ind. Det kræver jo hverken at man
> braser , koger eller steger. Alt skal være råt - og grøntsager skal

Eller man kan værer doven som mig og købe færdig grøntmix

> Det kræver at man læser meget, lærer
> meget i starten, men når man først har fået den ernæringsmæssige
> viden parkeret indenbords, fået lært at købe ind og købt en rigtig
> god blender, så kører det bare.

Enig.
Nu har jeg Barfet ca 3 mdr, og jeg tænker ikke meget over det mere.
Man skal lige værer lidt forud og få tøet noget op, men det bliver
også hurtigt rutine.
Synes også at det er en rar fornemmelse at deltage lidt mere aktivt
i ens hunds sundhed og ikke bare stole på en foderfabrik.

> Og jo det er rart at se hunden
> bruge sin hjerne for at finde ud af hvordan man fortærer en død
> kylling

Sjovt at se dem de første gange de får stukket et stort stykke kød ud
Mine blev nu hurtigt ret drevne til at gumle en kylling i sig

> [...]
> hotspots, er det måske værd at kigge nærmere på om man ikke kan
> indpasse råfodring i sin hverdag, bare teste det en 3 måneders tid,

Jeg synes heller ikke at der er nogen grund til at vente til hunden
evnt bliver syg, den vil jo glædes over råfodring under alle omstændigheder.
Så har man lyst til at prøve er det da bare at gå igang, det eneste det kræver
er noget fryserkapacitet og at man lige sætter sig lidt ind i det grundlæggende.
Give det en chanche på en 3 måneders tid som du skriver, man kan jo altid
gå tilbage til tørkost hvis Barf af en eller anden grund ikke bliver en succes.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-02-07 08:22

Lars Knudsen, skrev:

> Nej det ville de ikke. Til gengæld passer de VÆLDIG godt på hver deres
> marvben hvis man køber det til dem.

Sådan har de fleste hunde det nok, mine er lige sådan
Og selv om de får ben næsten dagligt nu er glæden over dem
ikke blevet mindre, faktisk tværtimod.

> [...]
> os at bruge er blot en ekstra bonus. Så er der mere tid til ture og
> andre aktiviteter som jeg sætter pris på at bruge tid på fremt for at

Det ville så for mit vedkommende give mig ca 2 minutter ekstra
at lufte hund i dagligt, det er ca hvad jeg bruger af tid på Barf.
Grøntmixen fungerer jo i princippet som med tørkost, der er bare
ikke kød i, det tilsætter jeg selv råt ved siden af.
Men det er da ikke noget der tager tid, den undskyldning holder ikke.

> [...]
> mm fordi man fodrer med fuldfoder - syntes jeg bare ikke jeg har
> oplevet med de hunde vi har - og har haft.

Mange (ikke jeg) har fået løst problemer med allergi ved at begynde
på Barf, så ingen får mig overbevist om andet end at tørkost er og bliver
et kompromis mellem det skal værer så let som muligt,
og at det også skal værer rimeligt sundt.

Jeg skrev kun indlægget for at give Kasper et alternativ til fuldfoder,
bare de navne der blev disket op med minder mig om noget man
hælder i en bilmotor

> Tjoh... Tænderne bliver så rigeligt motioneret af et par solide
> marvben som specielt vores lab kan bruge lang tid på at bearbejde.

Mine hunde fik såmænd også tit marvben førhen, men min hanhund
var ikke vild med at ligge og gumle for længe i dem.
Så han var faktisk ved at få en del tandsten, nu hvor han får
ben der kan fortæres næsten dagligt at hans tandsæt blevet
meget flottere. Min tæve har alle dage været en bengumler
med skinnende hvide tænder.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-02-07 09:13

On Fri, 16 Feb 2007 08:22:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Grøntmixen fungerer jo i princippet som med tørkost, der er bare
>ikke kød i, det tilsætter jeg selv råt ved siden af.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du fodrede med tørkost, men El
Kama'en skal jo blandes op med varmt vand og derefter stå at trække i
10-15 min. Jeg har aldrig ladet tørkosten stå at trække vand i 10-15
min. De har fået den som den var. De er jo ikke tandløse!

Fra : pwh

Dato : 16-02-07 09:30

Leyna, skrev:

> [...]
> 10-15 min. Jeg har aldrig ladet tørkosten stå at trække vand i 10-15
> min. De har fået den som den var. De er jo ikke tandløse!

Mine har nu også altid fået tørkosten tørt,
som helt små hvalpe fik de det dog opblødt.
Men du behøver ikke stå og glo på at El-Kamaen trækker i
10 minutter, der kan du godt lave noget andet så længe
Hundene skal nok holde øje med at der ikke kommer nogen
og stjæler det så længe

Ps.
Det er faktisk utroligt som El-Kama'en vokser af sådan
en gang varmt vand, det mindes jeg ikke at det grøntmix
fra Maxøe gjorde, det er ret drøjt i brug det El-kama synes jeg.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-02-07 11:44

On Fri, 16 Feb 2007 09:30:01 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Leyna, skrev:

>Men du behøver ikke stå og glo på at El-Kamaen trækker i
>10 minutter, der kan du godt lave noget andet så længe

Det har jeg skam osse hundene til. Der bliver holdt skarpt øje og
pevet, sådan lidt "Jeg er altså suuuuuuulten"- agtigt!

Fra : Leyna

Dato : 16-02-07 09:20

> [...]

>et kompromis mellem det skal værer så let som muligt,
>og at det også skal værer rimeligt sundt.

Hov... den havde jeg lige sprunget over...

Nu har jeg jo en allergihund og en allergikat. Begge har været så
langt ude, at aflivning har været under overvejelse. Det er ikke et
værdigt liv for et dyr at skulle flå sig hele tiden eller at have åbne
sår. (Det er rigeligt at jeg selv skal trækkes med det)
Hunden har fået det rigtig godt på barf, men han er osse blevet så
tromletyk nu, at jeg overvejer at forsøge noget andet foder.
Katten har fået det lige så godt på tørfoder (Olivers), og så er det
jeg tænker på, om det måske ikke kun er specielle typer af tørfoder
som giver dyrene allergi? Jeg mener, katten er jo osse et rovdyr...!

Fra : pwh

Dato : 16-02-07 09:37

Leyna, skrev:

> Hunden har fået det rigtig godt på barf, men han er osse blevet så
> tromletyk nu, at jeg overvejer at forsøge noget andet foder.

Er det ikke blevet bedre med Hans, bliver han stadig tykkere,
eller har han "bare" ikke tabt sig.

Mine egne tør jeg ikke veje pt,
og skal nok også afholde mig fra det det næste stykke tid.
Jeg havde overvurderet min fryserkapacitet da jeg fik hjem fra Allergården,
så jeg var nød til at lægge meget til optøning i køleskabet og på terassen.
Men nu er det tøet op, så hundene bliver disse dage "tvunget" til at spise
ekstra med kyllingeskrog og grisehaler og diverse ben, de har det hårdt

/Jens (som sjældent har set dem skide så meget)

Fra : Leyna

Dato : 16-02-07 11:46

On Fri, 16 Feb 2007 09:36:59 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Er det ikke blevet bedre med Hans, bliver han stadig tykkere,
>eller har han "bare" ikke tabt sig.

Jeg har ikke haft ham på vægten igen, men jeg synes han ser tykkere ud
for hver dag der går, så der skal altså gøres noget ved hans vægt nu.

>Men nu er det tøet op, så hundene bliver disse dage "tvunget" til at spise
>ekstra med kyllingeskrog og grisehaler og diverse ben, de har det hårdt

Sådan en hundemishandler!

Fra : pwh

Dato : 16-02-07 12:04

Leyna, skrev:

> Jeg har ikke haft ham på vægten igen, men jeg synes han ser tykkere ud
> for hver dag der går, så der skal altså gøres noget ved hans vægt nu.

Underligt at han ikke har tabt sig hvis du har sat ham ned i fodermængde,
men få ham nu vejet rigtigt inden du beslutter dig for tørkost igen.
Det kan måske værer vinterpels, eller dig der er blevet paranoid,
vægten lyver som bekendt ikke

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-02-07 16:28

On Fri, 16 Feb 2007 12:03:45 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>men få ham nu vejet rigtigt inden du beslutter dig for tørkost igen.
>Det kan måske værer vinterpels, eller dig der er blevet paranoid,

Det skal han osse først, men det er bestemt ikke pels. Han er blevet
tromletyk er han!

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-07 11:33

> [...]

> på græsset så de skulle arbejde lidt for føden. Vores stakkels Grand
> Danois blev mildest talt stresset af dén leg.

Min hund Biva gider heller ikke rigtigt, at søge foder i græsset mere, men
hun elsker stadig, at få en ½ liters flaske fyldt med foder, som hun kan
ligge og hygge sig med- og vogte over.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-07 11:30

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad bruger i af foder til jeres Labrador ?

Ingen labrador her, men vi bruger også Olivers til snuserne.

--
Mvh. www.tjekmig.dk