Transit gennem Sverige og ormekur
Fra : Dyl

Dato : 14-02-07 21:25

Vi påtænker at rejse til Bornholm via Sverige med vores - til den tid - 5
måneder gamle boxerhvalp. Ja - hun er sød Men hvor er det irriterende at
have merudgifter til ormekur oven i hatten - blot for 45 minutters kørsel
gennem Skåne. Så derfor, hvor kan det gøres billigst i Københavnsområdet? Så
vidt jeg har forstået, så skal vi have pas til hende, piller og konsultation
hos en dyrlæge?

Alternativt kan man tage båden fra Køge, men vi vil helst via Ystad da det
er hurtigst.

/
Bjarne

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-02-07 21:53

On Wed, 14 Feb 2007 21:24:42 +0100, "Dyl" <sdf@£de.es> wrote:

> [...]
>vidt jeg har forstået, så skal vi have pas til hende, piller og konsultation

Det er korrekt.

Reglerne står beskrevet kort her

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt/bornholmfrandanmarkviasverige.4.12b498610561aa51d08000309.html

Kender ikke nogen gode dyrlæger i København, desværre.

Vi bor i Skåne og har to hunde som vi fra tid til anden har med til
Danmark. De er selvklart rabies vaccineret og sørger for et såkaldt
4-veckors-intyg når vi skal have dem med - men til dato er vi aldrig
blevet set efter i tolden.

Den ene gang jeg kørte i den "røde" bane... Stopper og åbner vinduet..

Siger til tolderen lidt henne "vi har en hund med" - hvilket vores
Grand Danois så bekræfter med et velplaceret "VOV". Han kigger hen på
os i vores svenske bil - "ja.. det går bra" - og vinker os videre.

Anden gang har vi kørt i bizz banerne ude i venstre side af
betalingsanlægget og selv om der har stået toldere der er vi ikke
blevet stoppet på trods af hundene.

Så meget for det Men det kan godt tænkes at det gør en forskel
hvilket land bilen er fra.

** Lars

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 14-02-07 22:31

Mener ikke en Ormekur er nok, når du kommer fra den Danske side, den skal
være Rabis Vacineret, og efter følgende blodprøvet.
Der kræves også EU-Pas til hunden.

Din Dyrlæge må kende reglerne

Anita

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 00:00

"Søren & Anita Andersen" <info@torsted-hundepension.dk> skrev i en
meddelelse news:45d37f77$0$52178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Mener ikke en Ormekur er nok, når du kommer fra den Danske side, den skal
> være Rabis Vacineret, og efter følgende blodprøvet.
> [...]

Jo, en ormekur er nok, når det gælder transit til Bornholm. Jeg foretager
selv turen flere gange om året. Rabies vaccination er kun påkrævet ved
decideret indrejse til Sverige (altså længere ophold).

Du skal have et såkaldt "fyraveckorsintyg" som din dyrlæge skal udfylde (det
kan printes ud fra Jordbruksverkets hjemmeside).
Derudover skal du anmelde din transit gennem sverige til Tullverket (det kan
gøres online).
Faktisk kan du se ret præcist hvad du skal gøre her:
http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Levande_djur/hund_och_katt.htm

Håber det var svar nok.

mvh,
Camilla

Fra : Jlitgov

Dato : 15-02-07 12:49

Regler på dansk her: http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/
Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Sverige.htm

Det kan godt være at du synes det er besværligt som reglerne er nu,
men det var endnu værre for et par år siden, hvor man hvert år skulle
søge tilladelse til at tage sin hund ind i Sverige.

Den tilladelse er borte.

Nu kan det klares med rabies (inkl. blodprøve), pas og ormekur.
generalt ta'r det ca. 1 år at gøre sin hund helt klar hvis man starter
fra bunden, men når først man har papirerne klar skal man bare
vedligeholde hvert år og så går det egentlig problemløst.

Men selvfølgelig koster det noget hver gang, men ellers må man jo lade
hunden blive hjemme.

Jeg skal over i Påsken og har allerede bestilt tid hos dyrlægen.

Hilsen Janne

www.litgov.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-07 15:57

On 15 Feb 2007 03:49:17 -0800, "Jlitgov" <villrikke@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>fra bunden, men når først man har papirerne klar skal man bare
>vedligeholde hvert år og så går det egentlig problemløst.

Korrekt hvis man skal ind i Sverige.

Transit til Bornholm er tilladt hvis hunden bliver i bilen under hele
turen og har fået ormekur. Og man har en færgereservation.

Se det link jeg sendt til Jordbrugsverket som er den relevante
myndighed i Sverige - den beskriver det eksakt. "Resa till Bornholm
från Danmark via Sverige"

** Lars

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 15-02-07 15:58

Hej
Du skal kun have en ormekur til din hund.
Den laver du bare dagen inden afrejse.
Din dyrlæge skal udfylde en attest med hvornår ormekuren er givet
og hvem som ejer hunden osv. Dette har din dyrlæge.
Så kan du frit rejse igennem sverige.
Man skal lige melde man rejser, som kan gøres via nettet.
Men så må du ikke tage hunden ud af bilen.

Hvis du vil have hunden ud, skal der rabies osv til.

Men for bare alm rejsene transit, er ormekuren nok.
Er selv Bornholmer og vi synes også bedst selv om turen via Ystad.
Det er helt klart den mest behagelige for hund og ejere.

Ang pris betaler nok 500 kr for 4 stk grand danois,
dette er bornholmer priser som tit er dyrere end det øvrige land.

I ønsket er god tur med jeres skønne vapper.

Janni

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 16:37

"Janni & Flemming Andersen" <great_evita@hund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette er bornholmer priser som tit er dyrere end det øvrige land.
>
> I ønsket er god tur med jeres skønne vapper.

Det er faktisk også muligt nu, at tage turen med toget (og bus ifølge det
svenske tullverk, men jeg ved ikke om Bornholmerbussen tillader det). Du
skal blot sørge for at gå direkte fra toget til færgen - og omvendt.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-07 19:57

On Thu, 15 Feb 2007 15:57:36 +0100, "Janni & Flemming Andersen"
<great_evita@hund.dk> wrote:

>Ang pris betaler nok 500 kr for 4 stk grand danois,
>dette er bornholmer priser som tit er dyrere end det øvrige land.

Det lyder nu rimeligt nok hvis det er inkl alt. Vi bør i Skåne, ude på
landet. Vi giver 100 sek = 82 dkk for et 4-veckors-intyg til hver hund
og skal så selv købe ormekur på apoteket og give det til vovserne.

** Lars

Fra : Dyl

Dato : 16-02-07 09:27

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i meddelelsen

> [...]
> landet. Vi giver 100 sek = 82 dkk for et 4-veckors-intyg til hver hund
> og skal så selv købe ormekur på apoteket og give det til vovserne.

Jeg har lige talt med vores dyrlæge i København og jeg var ved at falde
bagover - desværre ikke af glæde. Konsultation kr. 450,-, piller til
ormekuren kr. 200,- og pas kr. 285,-. I alt 935,- kroner for at køre 45
minutter igennem Sverige med vores lille hvalp? Jeg er også bornholmer og
tager derfor til øen en eller to gange om året, så det er nok til at
overkomme. Men alligevel...

Nå, men tak for Jeres svar. Nu vil jeg ud og finde mig et ekstrajob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-02-07 19:46

On Fri, 16 Feb 2007 09:27:04 +0100, "Dyl" <sdf@£de.es> wrote:

> [...]
>minutter igennem Sverige med vores lille hvalp? Jeg er også bornholmer og
>tager derfor til øen en eller to gange om året, så det er nok til at

Er du da gal det er dyrt... Gys... Passet er jo så en
engangsinvestering - men 450 kroner for at give hunden et par piller
der er altså helt til grin....

** Lars

Fra : Hanne Brøgger-Jensen

Dato : 17-02-07 15:45

Klip

[...]

Hej Bjarne

Ja, det er dyrt at få en hund gennem Sverige.
ang. ormekuren, så er det sådan at Svenskerne vil have at der skal stå et
hvad tid at kuren er givet, og hvis du nu alligevel skal over til fødeøen
eller på ferie til andre lande der skal du også bruge et hunde pas, så er
det godt at have et hunde pas, jeg har givet 237,50 for et pas til hunden,
jeg har valgt at få taget blodprøver på min hunde, så jeg kan besøge vores
venner i Sverige, og jeg har været der over i november med 2 hunde, som fik
ormekur, den varer i ca. 20 dage, så er det bare at vedligehold
vaksnationerne, rabies en gang om året selv om at den holde i næsten 3 år,
min dyrlæge siger hvis jeg slev har købt en ornekur i Sverige, så vel det
ikke koste mig lige så meget, så jeg køber det i Sverige, der kan man købe
det i håndkøb, så er det kun have en konsultation koster jeg skal betale,
der kommer også rabat nu jeg har flere hunde.

Hilsen en Bornholmer der bor på Sydsjælland

Hent en gratis SPAMfighter her.