Hvorfor ikke indendørs ?
Fra : PS SUNSITE

Dato : 14-02-07 19:21

Er der nogen der helt præcis og med sikkerhed kan sige hvorfor man ikke må
bruge dette gasblus indendørs ?
Det står der i hvert fald med store bogstaver uden på pakken.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2868&n=30100&KundeID=

Ideen var at bruge det i en kollegielejlighed (en gang i mellem) idet min
bedre ½-del er en stor kunstner i et køkken og derfor foretrækker at lave
mad på gas.
Rigtig flaskegas til madlavning synes at være et for stort projekt og
sikkert heller ikke tilladt af boligforeningen....

Mh.

/P.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 14-02-07 19:41

"PS SUNSITE" <ingenspamtilmig@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der helt præcis og med sikkerhed kan sige hvorfor man ikke må
> bruge dette gasblus indendørs ?
> Det står der i hvert fald med store bogstaver uden på pakken.

Se nu svarer jeg uden at kunn opfylde dit krav om præcision og sikkerhed -
men det er garanteret fordi det af sikkerhedsstyrelsen ikke er blevet
godkendt til brug i lukkede rum.

Nogle - billige? - gasblus, har en ufuldstændig forbrænding og et helt
anderledes blandingsforhold mellem gas og luft i selve brænderen. Og dermed
bliver gasblusset direkte farligt at anvende indendørs, hvor der ikke kan
trækkes tilstrækkelig frisk luft ind til forbrændingen, hvorved der skabes
en gifttig forbrændingsluft.

De gasblus, som er godkendt til indendørs brug bruger gas under et vist tryk
og med et meget afbalanceret gas/luft-forhold, der sikrer, at der ikke er
uforbrændte gasser.

I forbindelse med omægningen af bygasforsyningen i f.eks. København, har man
måttet tvangsudskifte alle gaskomfurer i de lejligheder, der bruger gas -
fordi de "gamle" komfurer vil være livsfarlige at anvende med den nye
gasforsyning. Det handler om gastryk og luftblandning. Derfor tror jeg, at
det er nøjagtigt samme problemstilling for dit apparat.

/Flemming U

/Flemming U

Fra : PS SUNSITE

Dato : 14-02-07 20:06

> [...]
> nye gasforsyning. Det handler om gastryk og luftblandning. Derfor tror
> jeg, at det er nøjagtigt samme problemstilling for dit apparat.

Lyder desværre som fornuftig snak. Tror du denne giftige gas kan lugtes ?
Tror du det er korttidseffekt (dvs. man falder besvimet om her og nu) eller
langtids effekt (helbredet svækkes gennem længere tids brug) ?
Tvivler på kort tidseffekten, da vi vovede at lave en kande expresso med
den, og er da stadig ikke invalide..
Tror du det vil hjælpe at have vinduet åbent mens man laver mad ?
Nå. Man skal jo ikke tage chancer med sikkerheden. Vi må vel hellere
returnere den..

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 15-02-07 09:09

PS SUNSITE skrev:

> [...]
> Tror du det vil hjælpe at have vinduet åbent mens man laver mad ?
> Nå. Man skal jo ikke tage chancer med sikkerheden. Vi må vel hellere

Flaskegas er giftigt, og lugter og er det samme lige meget hvilket blus
man bruger, men for at et blus kan godkendes til indendørs brug skal det
have en thermosikring der afbryder gassen hvis ilden går ud, det har de
billige blus ikke og derfor er de ikke godkendt.

--
Keld

Fra : Jens

Dato : 15-02-07 12:24

> [...]
> have en thermosikring der afbryder gassen hvis ilden går ud, det har de
> billige blus ikke og derfor er de ikke godkendt.

FORKERT
Flaskegas er ikke giftigt, men i teorien kunne koncentrationen i lugten
blive så høj at vi ikke kan ånde mere.
Det der er giftigt er de kulilte der dannes ved en ufuldstændig forbrænding,
og de kan hverken lugtes eller ses og det der sker er at man falder om og
ikke vågner
igen.
MVH
Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 15-02-07 12:13

> [...]
> Rigtig flaskegas til madlavning synes at være et for stort projekt og
> sikkert heller ikke tilladt af boligforeningen....

Det er måske helt ved siden af. pga. det kulinariske.

men i kunne måske også bare købe et at de 2 pladers elkomfurer. Fås nye for
2-300 kr. Sidst set i Aldi, men andre kæder, byggemarkeder og selvfølgelig
vvs, el-installatør har dem.

Da den kører på en almindelig stikkontakt kan den vel klare sig på et
kollegieværelse også. 10 A = 2300 watt.

Hvis det er termo sluk sikringen på gaskomfuret der er kriteriet har
forhandlerne alle sammen 2 blus gaskomfurer. Pris måske fra 600

Her er en side til ideer, de anviser forhandler. Andre har måske bedre
links med priser, online salg. Men kik på
http://www.harboe-trading.dk/camping.html

Jeg har også hørt den med den manglende termosikring.

Fra : Grods

Dato : 15-02-07 16:24

Hvis du virkelig mener, at du ønsker et "helt præcist" og "med sikkerhed"
svar. Så kan du læse det her . . . .
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31990L0396:DA:HTML

Og jeg skal ikke gøre mig klog på at genfortælle, hvad der står

Grods

Fra : Sten Bo

Dato : 15-02-07 19:14

"Grods" <petergrods@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31990L0396:DA:HTML
>
> Og jeg skal ikke gøre mig klog på at genfortælle, hvad der står

,

Det her dækker vist;

3.2.

Udslip af uforbraendt gas

3.2.1

Et apparat skal vaere fremstillet saaledes, at udsivning af gas er
begraenset til en maengde, der ikke medfoerer nogen risiko.

3.2.2.

Apparaterne skal vaere fremstillet saaledes, at gasudstroemningen under
taending og gentaending samt efter slukning af flammen er af saa begraenset
omfang, at en farlig ansamling af uforbraendt gas i apparaterne undgaas.

(her kommer det så tror jeg)

3.2.3.

Apparater, der er bestemt til anvendelse i lokaler, skal vaere udstyret med
en saerlig anordning, som hindrer en farlig ansamling af ikke-forbraendt gas
i lokalerne.

Apparater, der ikke er udstyret med en saadan anordning, maa kun anvendes i
lokaler med tilstraekkelig udluftning, saaledes at en farlig ansamling af
ikke-forbraendt gas hindres.

Medlemsstaterne kan paa deres omraade fastlaegge betingelserne vedroerende
tilstraekkelig udluftning af lokaler med henblik paa installering af
apparater under hensyn til apparaternes karakteristika.

Citat slut:

Herlig oversættelse.

Godt gået Grods.

Men der kan være mere pro/contra i teksten, jeg sluttede her.

Mvh Sten