Motorvejskort Tjekkiet!
Fra : Robert

Dato : 14-02-07 18:35

Hej

Hvor kan man købe et motorvejskort til Tjekkiet?

/Robert

Fra : Robert

Dato : 14-02-07 19:02

> Hvor kan man købe et motorvejskort til Tjekkiet?

Jeg laver den lige om!
Hvor kan man købe et betalingskort SÅ MAN MÅ KØRE på de Tjekkiske motorveje.

/Robert

Fra : HSLK

Dato : 14-02-07 19:09

Hejsa

> Hvor kan man købe et motorvejskort til Tjekkiet?

Du køber et vignette på tankstationer nær motorvejen eller tankstationer på
motorvejen men pas på bliver du taget uden kan det være dyrt.

det er et lille klistermærke du sætter i forruden.

knus Henriette.

Fra : Robert

Dato : 14-02-07 20:35

> [...]
> motorvejen men pas på bliver du taget uden kan det være dyrt.
>
> det er et lille klistermærke du sætter i forruden.

Hej Henriette

Tak for det.
Vi prøver at finde en station så sart vi kommer over grænsen.

Hejsa
Robert

Fra : HSLK

Dato : 15-02-07 08:17

Hejsa

> Tak for det.
> Vi prøver at finde en station så sart vi kommer over grænsen.

Køre du over zinwald grænsen kan du købe dem på den første tank du møder.

knus Henriette

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-02-07 10:21

> Køre du over zinwald grænsen kan du købe dem på den første tank du møder.
>
> knus Henriette

Ja gør det. Bøden svarer til ca. kr. 5.000,- for som turist at blive stoppet
uden.
Vignetten koster KC 200 for 10 dage (=kr. 55)

Tanke der sælger dem (det er de fleste) har en grøn trekant på ruden.

God tur

Kim

Fra : KHH

Dato : 20-02-07 23:42

Og kører du over Hrensko, så sælger de også på forskellige tankstationer
inden du kommer til motorvejen og på den første tank på motorvejen.

Fra : kbe

Dato : 15-02-07 12:34

Hej Robert
Sidste år kom vi fra Dresden og skulle til Prag. Lige efter grænsen var der
en bod, hvor vi kunne købe vignetten, altså længe før vi kom til en
motorvej.
mvh
kjeld

Fra : Sten Bo

Dato : 15-02-07 13:29

"kbe" <bentzen@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sidste år kom vi fra Dresden og skulle til Prag. Lige efter grænsen var
> der en bod, hvor vi kunne købe vignetten, altså længe før vi kom til en

Hejsa.

Man kan også købe dem i valutavekslingen ved grænseovergangen.

Fra : Robert

Dato : 18-02-07 11:21

Tak for alle jeres svar.
Jeg ved ikke præcist hvilken vej vi kører. Det afgør GPSèn når jeg har fået
installeret Østeurupa-kort.
Men det lyder da godt at kortet kan købes ved grænseovergangen.

/robert

Fra : Sten Bo

Dato : 18-02-07 12:29

> [...]
> fået installeret Østeurupa-kort.
> Men det lyder da godt at kortet kan købes ved grænseovergangen.

Vi købte på campingpladsen Drusus i Prag, et rigtig godt motorkort, Cemping
Tjekkiet, med hele Tjekket på en stor folde ud side, campingpladserne afsat
og på den anden, adr. tlf. og www på alle pladserne.

Min svoger lånte det sidste år. Skadede det. og kom med et inferiørt alm.
kort til gengæld og forstod ikke at jeg blev sur. Men de er selvfølgelig
ikke Campister, havde lejet et hus med pøl. Øv. Blir man aldrig klogere.
Fjolset havde bare smidt det ud fordi der var spildt Dark øl på det.
Herregud. Det var da en kvalitet ekstra.

Cemping Tjekkiet. Husk det. Godt kort i rigtig god skala. Derfor kan man jo
godt ha andre. Ikke derfor.

Fra : Robert

Dato : 18-02-07 13:17

> [...]
> Herregud. Det var da en kvalitet ekstra.
>
> Cemping Tjekkiet. Husk det. Godt kort i rigtig god skala. Derfor kan man

Hej Sten

Jeg er ren GPS bruger. Jeg er en af de tosser der stoler fuld og fast på en
GPS. Indtil videre er det da også gået meget godt. Men jeg kender godt det
med et ordentlig kort. Det er værdifuldt. Lån ALDRIG kort ud

Fra : Sten Bo

Dato : 19-02-07 10:38

> [...]
> en GPS. Indtil videre er det da også gået meget godt. Men jeg kender godt
> det med et ordentlig kort. Det er værdifuldt. Lån ALDRIG kort ud

Alt kort brochurer og postkort blir ellers gemt - og så mærker vi rute og
pladser af på kortet. Køber gerne nyt hvis der ses et godt kort i reolen.

Sidste år tog jeg fusen på kortlæseren - vi har gps - men jeg faldt for
Deutschland ADAC MaxiAtlas 1:150 000 I hold fast bekvemme A3 (40x30 cm)
355 sider. Bygennemkørselskort 1:100 000 og bykort 1:20 000. Hun siger at
understellet blir følelsesløst, blir lammet efter et kvarterstid med det på
skødet.

Jeg kan bedst li kort hvor man ser det hele på et ark, har oversigt, det er
vel "korttidshukommelsen" det er galt med

- og har i den forbindelse en anke til alle de fremragende små maskiner.

Hvorfor f..... er det ikke et "video ud" stik fra gpsen - sådan at man kan
sætte forsvarlig størrelse fladskærmen direkte på til brug under
planlægningen.
Ja det er måske et aldersproblem men vi fleste har vel en 17 - 19" skærm et
eller andet sted. PC skærmen her har TV tuner og kan ta med på camping - og
jeg ville da gerne lette oversigten en smule.

Hvorfor skal man nøjes med den lille 3½ eller 4½ " skærm når selv så simpel
sag som vores 7" TV/DVD/spillekonsol fra Aldi til 1400 kr. har alle
relevante ind og udgange PC usb, video ind og ud, lyd i stereo og 5.1 og kan
køre direkte med en harddisk. Og stadig til prisen har relevante
mellemledninger og forsyninger med i posen, ligesom der fulgte spil og
gampad med.

Jeg ber bare om et video ud, til hvad, kr. 5? i en stor produktion.

Fra : Sten Bo

Dato : 19-02-07 12:59

,

> [...]
> gampad med.
>
> Jeg ber bare om et video ud, til hvad, kr. 5? i en stor produktion.

Har man tv dvd på ryggen af stolene til brug for bagsædet - der kan kobles
på gpssen er det da også fremragende hvis ungerne eller svigermåren kan
følge med i sted, hvor er vi? Forventet ankomst osv. (og hastighed).

Vores unger har altid været co navigatører og set det, der ellers blir
overset pga. snak. Har vi passeret det eller det. Med det lille billede på
gpssen er det måske i nogen grad stadig relevant.

Vi kan da somme tide blive stedblinde oven i hovedet. Ved præcis hvor vi er,
men hvor er det? Mellem det og det? Og den by ligger 25/100 km til
venstre/højre. Skal vi handle kikke bade osv.

POI listen i gpssen er da udmærket. Men prøv at kikke, følge med i ADAC s
store kort og du ved hvad der er omkring dig.

Overnatning? Hvordan er omgivelserne. Krystalklare på kortet. Du går glip af
en masse ved kun at ha GPS. Jeg gir Per helt ret. Nu det med kø - er der jo
den trafikinfo hos snart de fleste, og så hjælper det vel.

Men kan ikke erstattes af et par gode tips herfra. Helt forskellig sag.

Motorvejsmærkaterne aktuelt, for at slutte ringen.

Med venlig hilsen
Sten

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-02-07 14:58

Sten Bo skrev i 45d97014$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Hvorfor f..... er det ikke et "video ud" stik fra gpsen - sådan at
> man kan sætte forsvarlig størrelse fladskærmen direkte på til brug
> under planlægningen.

Hvorfor så ikke bare buge en labtop som navigator? Med billige programmer,
der imo fungerer langt bedre end de nogen gange temmeligt irriterende
programmer, der findes i de dedikerede.

På en ferie kunne jeg godt fristes til at bruge den bærbare (har kæmpeplads
ved forruden), men i det daglige gider jeg ikke have sådan en fætter med,
når jeg kan have GPS'en i en lomme, handskerum eller hvor man nu gør af den
for at undgå mennesker med ravnetilbøjeligheder.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Sten Bo

Dato : 19-02-07 16:49

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Hvorfor så ikke bare buge en labtop som navigator?

Ja det er jo nærliggende, ordentlig skærm. Der var vist en hel del der
begyndte med den løsning.

Det flyder nok sammen efterhånden - men så skal man ha gps modul sat i den,
fat i antenne og i softwaren og konfigureret så mobil trafikmeldingerne
virker den vej ... og så er man uden den lille fikse til lommen.

Er der ikke også nogle telefoner med indlagt gps? Men der er billedet vel
endnu mindre. Vi er vel heller ikke helt vilde med fotos fra telefonen,
endnu.

Folk bruger den vel stadig, laptop løsningen?

Beklager, det her er vel snart helt uden for emnet. I må sige holdt, la vær
at svare, gå i ny tråd, hvis der er for meget! Mærkaterne er jo løst for
længst.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-02-07 10:39

Sten Bo wrote:

> Hvorfor f..... er det ikke et "video ud" stik fra gpsen - sådan at
> man kan sætte forsvarlig størrelse fladskærmen direkte på til brug
> under planlægningen.

Garmin 2xx0 har denne funktion ;)

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : Sten Bo

Dato : 21-02-07 10:52

> Garmin 2xx0 har denne funktion ;)

Koster ca.

--

Her er en mystisk mand.

http://kortlink.dk/cp-tel/223t

Fra : Henning Keseler

Dato : 02-03-07 21:10

> Garmin 2xx0 har denne funktion ;)

Hej Per

Kan du forklare hvordan man tilslutter skærmen på en 2610, går ud fra når du
skriver 2xx0 at det gælder 2610´eren også. Jeg kan ikke umiddelbart finde
noget om det i manualen.

Mvh. Henning

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-02-07 13:54

Robert wrote:
> Tak for alle jeres svar.
> Jeg ved ikke præcist hvilken vej vi kører. Det afgør GPSèn når jeg
> har fået installeret Østeurupa-kort.

Stol aldrig på en GPS hvis du vil have den nemmeste tur. Den skelner ikke
mellem motorveje med meget trafik, lidt trafik, tidspunkt på døgnet m.m.m.

Spørg her. Kør f.eks. over DDR, hvis du skal til München (eller i den
retning).

Fra : Robert

Dato : 18-02-07 14:14

> [...]
> mellem motorveje med meget trafik, lidt trafik, tidspunkt på døgnet m.m.m.
>
> Spørg her. Kør f.eks. over DDR, hvis du skal til München (eller i den

Jeg er så glad for min GPS. Den gør altid det rigtige..... )
Næ... jeg tjekker lige op på et kort hvilken vej den vælger at guide mig
igennem inden jeg trygt lader mig forføre..

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-02-07 01:37

Robert wrote:

> Jeg er så glad for min GPS. Den gør altid det rigtige..... )
> Næ... jeg tjekker lige op på et kort hvilken vej den vælger at guide
> mig igennem inden jeg trygt lader mig forføre..

Kortet fortæller dig heller ikke hvor der er mindre trafik ... det gør vi
her (i gruppen) ;)