Window Manager
Fra : Jacob

Dato : 30-06-01 21:09

Hejsa NG

Jeg har installeret Red Hat 7.1 på min server. Pludselig er Min gnome window
manager forsvundet. I stedet starter den op i noget den kalder Sawfish
windows manager.
Hvordan dælen får jeg den til at bruge Gnome....... ( Det virker ikke at
trykke på "gnome" i login boksen. )

Jeg tilføjede linien
"panel" i .xinitrc og lagde den i /root/ men det hjælper intet. Det hjalp
dog da jeg gjorde det med en almindelig bruger, men det virker ikke med
root.

Hvad kan jeg gøre ???

/JAcob

Fra : Jess Farver

Dato : 30-06-01 21:22

"Jacob" <street_kodak@hotmail.com> writes:

> [...]
> windows manager.
> Hvordan dælen får jeg den til at bruge Gnome....... ( Det virker ikke at

Sawfish kører så vidt jeg ved under gnome.

Tidligere udgaver af RedHat (jeg kan ikke lige huske præcist hvilke)
kørte med E som default windowmanager under gnome.

Prøv at vælge en specifik "gnome-baseret" windowmanager i stedet for
blot at vælge gnome. Det kan være, at du finder ud af hvilken
windowmanager du kørte under gnome.

Fra : Jacob

Dato : 30-06-01 22:24

> Prøv at vælge en specifik "gnome-baseret" windowmanager i stedet for
> blot at vælge gnome. Det kan være, at du finder ud af hvilken
> windowmanager du kørte under gnome.

Hvordan gør jeg det ??? Jeg er newbie :P

/Jacob

Fra : Jess Farver

Dato : 01-07-01 11:35

> Hvordan gør jeg det ??? Jeg er newbie :P
>

> /Jacob

F.eks. er E (Enlightenment) gnome-baseret. Når du skal vælge WM, så
prøv E. Hvis det ikke hjælper, så prøv de andre igennem.

Det kan også være, at du kan skifte den, der starter op når du vælger
gnome, ved hjælp af gnomes konfigurations-programmer (der burde være
nogle programmer til konfiguration i den menu, der er i den WM, der
starter).

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 01-07-01 16:49

> [...]

> "panel" i .xinitrc og lagde den i /root/ men det hjælper intet. Det hjalp
> dog da jeg gjorde det med en almindelig bruger, men det virker ikke med

Lav en .xinitrc med følgende linie:
gnome-session

sørg for at din .xinitrc er ekskverbar (fx.: chmod 744 .xinitrc)
lav et symbolsk link .xsession der peger på .xinitrc (ln -s .xinitrc
..xsession).

Prøv at logge ind med gnome eller anden session eller fjern din
grafiske login (/etc/rc.d/init.d/gdm stop) og brug startx.

Det skulle gerne sørge for at gnome starter. Herefter skulle du kunne
starte kontrolpanelet og vælge en windowmanager.

Jeg foreslår desuden at du læser lidt på dokumentationen til gnome
fx. deres FAQ på gnome.org. Gnome er _ikke_ en windowmanager, men et
desktop system. Sawfish er en windowmanager - den som er standard i
gnome.

--
Sven