Access - MySQL
Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 16-02-07 14:02

Jeg er lige begyndt at bruge MySQL db istedet for access.. Så nu
er jeg igang med at lave alle mine sider om..

Den følgene kode viser hvordan jeg opdatere min access database:

--------

antal = rs("klik") + 1

' SQL sætning opbygges
strSQL = "Update links set "
strSQL = strSQL & "klik = '" & antal & "'"
strSQL = strSQL & " Where site = '" & Request.Querystring("site")
& "' AND use"

--------

Hvordan ser sådan en ud hvis den skal updatere en MySQL database?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-07 14:12

Christian Itzchaky Larsen skrev:

> Jeg er lige begyndt at bruge MySQL db istedet for access.. Så nu
> er jeg igang med at lave alle mine sider om..

Selv om der er forskel på Access' og MySQLs sql-varianter, er der
dog også mange ligheder. Den generelle syntaks mht. SELECT, INSERT
og UPDATE fungerer på samme måde i alle databaser.

> antal = rs("klik") + 1

Hvorfor bruger du asp til at lægge 1 til? Databasen kan klare det
samme uden problemer:

   UPDATE links SET klik = klik + 1 WHERE site = 'foo'

> ' SQL sætning opbygges
> strSQL = "Update links set "
> strSQL = strSQL & "klik = '" & antal & "'"

Klik er formentlig (forhåbentlig) et talfelt og ikke et tekstfelt.
Til talfelter skal man ikke bruge anførselstegn:

   UPDATE links SET klik = 117 WHERE site = 'foo'

- eller med asp-erstatninger:

   strSQL = "UPDATE links SET klik = " & antal & _
           " WHERE site = '" & site & "'"

Men som nævnt er der ikke grund til at trække tallet ud for at
lægge 1 til - det kan gøres direkte i UPDATE-sætningen

PS: Pas på med at bruge ikkevaliderede formværdier i sql-sætninger
- det udsætter dig for mulige fejl og sabotage. Se hvordan det kan
undgås her: <http://asp-faq.dk/article/?id=95>.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen