function ??
Fra : Is

Dato : 15-02-07 18:07

Hej

hvis jeg vil gøre teksten på en hjemmeside afhængi af dato m.m.

Hvad er så forskellen på at gøre det med eller uden en function

eks:

<%
function DageTilM1()

dim M1, tempM1
'næste modul 1 start dato
M1 = cdate("01-11-2006")

'beregner antal dager til næste opstart af modul 1
tempM1 = datediff("d" , date, M1)

'færdiggør tekstlinje
if tempM1 > 1 then
dageTilM1 = "Næste opstartsdag er om " & tempM1 & " dage."

elseif tempM1 = 1 then
dageTilM1 = "Vi starter i morgen."

else
dageTilM1 = "Næste opstarts dato er 28-01-2007"

end if

end function

%>

Erik Isager

Erik Isager

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-02-07 23:59

On Thu, 15 Feb 2007 18:06:49 +0100, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>hvis jeg vil gøre teksten på en hjemmeside afhængi af dato m.m.
>
>Hvad er så forskellen på at gøre det med eller uden en function

Forskellen er vel kun, at den kan gøre koden mere overskuelig og
konsistent.

Funktioner og Subs bruger man oftest, når man har en bestemt rutine,
der skal afvikles flere gange.

Man kan også putte ting i en funktion eller sub, hvis man gerne vil
lave noget som kodemæssigt er omstændeligt, men som afleder
opmærksomheden fra at kunne overskue koden.

I øvrigt kan det betyde meget for overskueligheden, at man giver sine
funktioner beskrivende navne.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Danske tropper hjem fra Irak, nu!
Skriv under: www.kirkmand-initiativet.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-07 00:11

Is skrev:

> Hvad er så forskellen på at gøre det med eller uden en function

Med en funktion (eller en procedure/sub) er det let at bruge en
kodestump flere gange. I stedet for at placere koden præcis der
hvor den skal bruges, kan man samle den i en include-fil eller i en
samlet blok øverst i asp-filen. På den måde kan man undgå store
asp-blokke inde midt i et html-dokument.

Der er grundlæggende tre måder at opnå genbrug på:
Variable, procedurer og funktioner.

Variable anvendes til lagring af oplysninger. En normal variabel
(dim X) kan læses fra det tidspunkt den er erklæret og siden ud.
Man kan også gemme variable i session- og application-objekterne og
på den måde dele informationer på tværs af sider og (for
applicationobjektet) brugere. Endelig kan man anvende konstanter
(Const X = ...) der som navnet antyder ikke kan ændres når de er
defineret.

Procedurer (Sub X) anvendes til at udføre bestemte handlinger - fx
at udskrive noget tekst til browseren, gemme eller ændre bestemte
variable eller hente data fra en database. De kan tage argumenter -
(Sub X (a, b, c)) - en egenskab der gør at man kan lave langt mere
end hvad der er muligt med variable. Procedurer kan kaldes overalt
på den side de indgår i.

Funktioner (Function X) er langt hen ad vejen det samme som
procedurer - med den afgørende forskel at funktioner er beregnet
til at returnere en værdi. Returværdien fra en funktion kan
benyttes på mange måder i asp - derfor er det ofte et bedre valg
end en procedure. Hvis man fx har en funktion der finder ud af hvor
mange dage der er til næste juleaften, kan man vælge at bruge
værdien på skærmen (response.write HvornaarDetJul()), gemme den i
en variabel (jul = HvornaarDetJul()), bruge det i en sql-sætning
eller meget andet. Med en procedure er man normalt låst til én
bestemt form for output.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-02-07 00:35

On Fri, 16 Feb 2007 00:11:14 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Variable anvendes til lagring af oplysninger. En normal variabel
>(dim X) kan læses fra det tidspunkt den er erklæret og siden ud.
<snip>
>Endelig kan man anvende konstanter
>(Const X = ...) der som navnet antyder ikke kan ændres når de er
>defineret.

Er der nogen andre fordele ved at bruge Const?
Jeg har lige selv-ransaget og kan ikke huske, at jeg nogensinde har
brugt dem - bruger altid variable.
Er det bare en dårlig vane, eller har jeg mistet noget mere?

Mvh. Jørn

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-07 01:28

Jørn Andersen skrev:

> Er der nogen andre fordele ved at bruge Const?

Teoretisk skulle de bruge en smule mindre hukommelse - jeg er ikke
klar over om det har nogen effekt i praksis.

Og så sparer man jo en linje, fordi erklæring og værditildeling
klares på én gang med Const.

> Jeg har lige selv-ransaget og kan ikke huske, at jeg
> nogensinde har brugt dem - bruger altid variable.

Jeg har brugt dem en del. Hvis det er noget jeg ved ikke kommer til
at ændres på siden, er jeg vant til at angive det med en konstant.
Men hvis konstanten skal være til rådighed på flere sider, vil jeg
nok typisk gemme den i en application-variabel (i stedet for at
lægge den i en fælles include-fil).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 19-02-07 19:00

Jeg takker for forklaringen.

Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-07 20:48

Is skrev:

> Jeg takker for forklaringen.

Hvem takker du og hvad takker du for?

Hint: Læs min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 19-02-07 23:31

> Hvem takker du og hvad takker du for?

Tja, Jørn og Jens har svaret, så tak til dem

ja, jeg skrev jo at jeg takkede for forklaringen

Og jeg startede tråden, og den har ikke givet den store diskussion,
men har måske gjort mig lidt kolgere. Så synes jeg at jeg skylder en
tak til dem der har svaret på mit sp. også som et tegn på at jeg har
læst dem.

Er det ok ??

Erik Isager