Erfaringer med 3's mobil datacard
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 14-02-07 18:34

Hey...

Vi har sommetider nogle maskiner på landevejen i mit firma, som godt kunne
bruge en adgang bedre en GPRS til at tjekke mails og lign.

Nogle der har erfaringer med 3's datakort ? eller andre alternativer, der er
fornuftige på trafikken.

Kortet vil typisk blive brugt i Storkøbenhavn, eller større byer landet over
(sjældent)

Mvh

Kim

Fra : Henning

Dato : 14-02-07 19:13

On Wed, 14 Feb 2007 18:34:26 +0100, "Kim Jørgensen"
<k7@get2net.invalid> wrote:

> [...]
>fornuftige på trafikken.
>
>Kortet vil typisk blive brugt i Storkøbenhavn, eller større byer landet over

Vodafone laver nogle udmærkede kort, vi bruger dem sammen med
TDC-abonnement. Connecter med 384Kbit svjh.

Fra : Anders Mogensen

Dato : 14-02-07 21:19

> Vodafone laver nogle udmærkede kort, vi bruger dem sammen med
> TDC-abonnement. Connecter med 384Kbit svjh.

De virker, men jeg har skrottet 5 Vodafone kort, til fordel for GPRS / 3G
over mobiltelefonen. Vodafone kortene er så langsomme at starte op, og
kræver et specielt program. Så hvorfor invistere i et ekstra stykke hardware
og simkort, hvis brugeren i forvejen har mobiltelefon.

Mvh Anders

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-02-07 17:05

Anders Mogensen <anders-m@heaven.dk> skrev 2007-02-14:
> kræver et specielt program. Så hvorfor invistere i et ekstra stykke hardware
> og simkort, hvis brugeren i forvejen har mobiltelefon.

Jeg kan komme på to gode grunde,
batteri forbrug - Brug af 3G data i længere tid tager en del strøm fra
de telefoner jeg har prøvet så er man afhængi af telefonen til andre
ting kan det være irriterende at bruge en masse strøm på det.

Nemhed - Det er nemmere at bruge et datakort en at skulle forbinde
telefonen hele tiden, efter min mening.

--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Jacob Fich

Dato : 15-02-07 20:09

Martin Schultz skrev:

> [...]
> ting kan det være irriterende at bruge en masse strøm på det.
>
> Nemhed - Det er nemmere at bruge et datakort en at skulle forbinde

Så skal du overveje at købe en Sony Ericsson k800i.

Der følger et kabel med, så du kan forbinde telefonen til USB, og den
kan tilmed oplade imens.

SE har den smarte feature, at når driverne til telefonen er installeret,
så kan du bare koble telefonen til, og så "logger" den automatisk på.
(Kan selvfølgelig deaktiveres...)

Nemmere kan det faktisk ikke blive.

Kan man få et abonnement til mobilen, hos 3, hvor man har ubegrænset
data-trafik til et fast beløb?

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-02-07 23:34

JF> Kan man få et abonnement til mobilen, hos 3, hvor man har
JF> ubegrænset data-trafik til et fast beløb?

Tjah. "Hos 3" betyder "roamet trafik koster penge" og "ubegrænset" er
10GB per måned. Så find en telefon hvor GSM kan slås fra.

3-dækningen er efter min mening blevet bedre, efter at jeg skiftede
fra en SE Z800i til en Nokia E70. Det er naturligvis en subjektiv
oplevelse, og måske har 3 sat flere master op.

/Benny

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-02-07 08:53

Jacob Fich <jacob@brafi.dk> skrev 2007-02-15:

> Så skal du overveje at købe en Sony Ericsson k800i.
Tjoo den opfylder ikke rigtigt de krav jeg har til en telefon jeg har
blandt andet behov for at kunne læse word dokumenter.

> Der følger et kabel med, så du kan forbinde telefonen til USB, og den
> kan tilmed oplade imens.

Gør der ikke det ved de fleste telefoner? Jeg synes dog et sådanne kabel
er besværligt hvis man fx sidder i et tog. Bluetooth er nemmere men så
kommer strøm forbruget ind igen.

> SE har den smarte feature, at når driverne til telefonen er installeret,
> så kan du bare koble telefonen til, og så "logger" den automatisk på.
> (Kan selvfølgelig deaktiveres...)
Smart nok.
> Nemmere kan det faktisk ikke blive.
JEg vil dog stadig påstå atdet er nemmere at smide et PCcard i maskinen.

> Kan man få et abonnement til mobilen, hos 3, hvor man har ubegrænset
> data-trafik til et fast beløb?
Jeg kan ikke helt finde ud af om de vil sælge deres mobilt bredbånd
sammen med en telefon eller kun med datakort (Men mit gæt er de vil, det
gjorde de med de tidligere datapakker). Der kan du få 10 gb traffik for
299.

Martin

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 16-02-07 10:22

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ting kan det være irriterende at bruge en masse strøm på det.
>
> Nemhed - Det er nemmere at bruge et datakort en at skulle forbinde

Enig

Hvad med indgående opkald/sms, betyder de at grps bliver afbrudt (det gør
det ved 2g ihvertfald)?

--
/Steen

Fjern alt til og med sidste underscore i domæne for email

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-02-07 11:54

Steen Holm Pedersen <stonie@dont_want_nospam.dk> skrev 2007-02-16:
> Hvad med indgående opkald/sms, betyder de at grps bliver afbrudt (det gør
> det ved 2g ihvertfald)?

På de 3G telefoner jeg har prøvet har den sagtens kunne bruge data
funktionen imens man talte eller brugte SMS. Såvidt jeg ved er det en
del at UTMS standarden at det er adskildt.

Martin

Fra : Benny Amorsen

Dato : 16-02-07 11:54

SHP> Hvad med indgående opkald/sms, betyder de at grps bliver afbrudt
SHP> (det gør det ved 2g ihvertfald)?

UMTS kører gladeligt videre, både med indgående og udgående opkald og
SMS. Men ok, min telefon begynder at blive varm, når jeg både taler og
bruger internet via bluetooth.

Til gengæld er roaming til GPRS ikke så optimalt. Godt nok giver
Sonofon en samme IP-addresse som man lige før havde hos 3, men NAT
følger ikke med (og 3 tildeler private adresser). Dermed dør alle
forbindelser. Ikke noget problem for web-browsing, men ret uheldigt
for det meste andet. Hvis GSM er slået fra, så fortsætter alle
forbindelserne når man igen kommer indenfor dækning. (Hvis ikke man er
udenfor dækning i lang tid.)

/Benny

Fra : Benny Amorsen

Dato : 14-02-07 19:45

KJ> Nogle der har erfaringer med 3's datakort ? eller andre
KJ> alternativer, der er fornuftige på trafikken.

Jeg er en stor fan af "mobilt bredbånd", som 3 nu kalder deres
produkt. Godt nok kun med op til 384kbps, for jeg bruger min
mobiltelefon, og den understøtter ikke de nye hastigheder.

KJ> Kortet vil typisk blive brugt i Storkøbenhavn, eller større byer
KJ> landet over (sjældent)

3's dækning i Storkøbenhavn er efter min mening fremragende. Det
eneste problem er metroen under jorden og S-togene omkring Nørreport.
Faktisk er dækningen ret god over hele landet. Min telefon står på
UMTS-only, og bliver kun slået over på dobbelt netværk ved særlige
lejligheder.

Alternativt kan du bruge Clearwire. Det er hurtigere og billigere, men
dækningen er MEGET dårligere, og boksen er ikke så handy som en
telefon.

Der kommer (snart, håber jeg) en alternativ næsten landsdækkende mobil
Wimax løsning. Men det skal nok blive diskuteret her, når det sker.

/Benny