Socket 478 er den ikke lidt antikveret
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-02-07 20:50

Jeg skal nok snart have et nyt bundkort, et sata2, da jeg har
flere sata2 HDD. Jeg har socket 478 ( intel 2,4 GHz) men er det
ikke for gammelt, og hvilken socket type skal jeg vælge, jeg må
selvfølgelig skifte processor også, det skal ikke være hightec,
ganske almindelig rimelig i pris
mvh Ebbe

Fra : Brian Olesen

Dato : 17-02-07 22:33

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke for gammelt, og hvilken socket type skal jeg vælge, jeg må
> selvfølgelig skifte processor også, det skal ikke være hightec,

Hej Ebbe
Hvis du vil skifte fra en Pentium 4, eller hvad du nu har til en nyere
maskine, så er der ingen grund til ikke at gøre det ordentligt fra starten.

En helt almindelig Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz koster ikke mere end blot
1.670 kr. med fragt. Din p4 var sikkert dyrere da du købte den.

Men du kommer også til at kigge på nyt grafikkort og ddr2-ram i samme
åndedrag, hvis du vil have noget ordentligt, der også kan køre under Windows
Vista. Få i øvrigt noget som hmm dekoder det der blue ray halløj.

Men du kan sagtens bygge et komplet system for under 5000 kr.
Og lad nu være med at sammenligne med en eller anden Aldi pc med det hele.
Det er jo ikke de samme komponenter vi snakker om.

Nødløsningen er at finde et sata 2 pcikort hvis et sådant er lavet.

Mvh. Brian

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-07 11:06

On Sat, 17 Feb 2007 22:32:43 +0100, "Brian Olesen"
<nomail@please.dk> wrote:

> [...]
>Det er jo ikke de samme komponenter vi snakker om.
>
>Nødløsningen er at finde et sata 2 pcikort hvis et sådant er lavet.

Tak for dit råd, som dog lyder lidt for meget for mig, det skal
være noget mere simpelt, jeg har 2GB DDR SD ram nye, og et
almindeligt SATA bundkort, som kører OK med SATA2 HDD, med
en intel celeron 2,4 s478 som jeg altså gerne vil skifte til
SATA2 , men hvilken socket ?
mvh Ebbe

Som ikke er interesseret i VISTA, RAID, DUO m.m. kun til lidt
text, og billedbehandling

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-02-07 11:10

> [...]
> almindeligt SATA bundkort, som kører OK med SATA2 HDD, med
> en intel celeron 2,4 s478 som jeg altså gerne vil skifte til

Hvis du skal beholde dine DDR ram, saa findes der nogle chipsets fra
VIA der kan koere baade DDR og DDR2 (socket 775). Ellers skal du over
i noget Socket 939, hvilket dog ikke er smart, idet socket 939 er EOL.

Jeg ville ogsaa lige proeve at lave en soegning om ikke et firma som
asrock har lavet et 478 board med ddr paa et af de nyere via chipsets
(hvorved du saa faar sata2 osv).

Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-07 11:23

On 18 Feb 2007 10:10:04 GMT, "Thomas S. Iversen" <zklip

> [...]
>
>Jeg ville ogsaa lige proeve at lave en soegning om ikke et firma som
>asrock har lavet et 478 board med ddr paa et af de nyere via chipsets

Jeg takker, jeg vil prøve at søge efter s775.
Mit opsæt har jo kørt udmærket, men jeg har sandsynligvis lavet
en kortslutning, da jeg tilsluttede kablerne fra VHS med fuld gas
på, så gik det intregerede lydkort, som jeg klarede med et PCI,
men jeg vil nok gerne skifte MB, men tak for alle råd.
mvh Ebbe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-02-07 11:41

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev 2007-02-18:
> On 18 Feb 2007 10:10:04 GMT, "Thomas S. Iversen" <zklip

> Jeg takker, jeg vil prøve at søge efter s775.

<http://www.superwarehouse.com/Asus_P5VDC-MX_microATX_Mainboard/P5VDC-MX/p/1483856>

Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-07 14:07

On 18 Feb 2007 10:40:31 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

><http://www.superwarehouse.com/Asus_P5VDC-MX_microATX_Mainboard/P5VDC-MX/p/1483856>
>
>Thomas

Det ser da udmærket ud, men hvad er det for et firma.
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-07 14:23

<zensonic@zensonic.dk> wrote:

><http://www.superwarehouse.com/Asus_P5VDC-MX_microATX_Mainboard/P5VDC-MX/p/1483856>
>
>Thomas
ÅH, de har det jo herhjemme, lige så billigt enda
mvh Ebbe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-02-07 18:57

> ÅH, de har det jo herhjemme, lige så billigt enda

Ja, sorry Ebbe. Det var bare for lige at vise at det fandtes (Et stort
firma som Asus har selvklart den mindste forbindelse ud af taiwan).

Om man kan få det herhjemme ved jeg ikke, men efter dine ord at dømme
lader det til det.

Thomas

Fra : Brian Olesen

Dato : 18-02-07 11:48

> [...]
> almindeligt SATA bundkort, som kører OK med SATA2 HDD, med
> en intel celeron 2,4 s478 som jeg altså gerne vil skifte til

arh nu blander du da socket og sata 2 sammen.
Sata 2 er standarden til dine diske. Socket er hvilken processortype og
connector der er mellem mb og processor.
Men jeg ved ikke, om der er lavet en socket 478 til 775 adapter. Hvis en
sådan findes, så er det jo bare at skifte til et nyere bundkort og sådan en
adapter.

Lidt billedbehandling. Hvis det er seriøs billedbehandling, så kan det også
i nogle tilfælde kræve en del af maskinen.

Jeg vil næsten sige. Du vinder så forsvindende lidt ved at bøvle med sata 2
i forhold til besværet med at skifte komponenterne, når der alligevel er så
lille en opgradering du vil foretage.

Mvh. brian

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-07 14:05

On Sun, 18 Feb 2007 11:48:17 +0100, "Brian Olesen"
<nomail@please.dk> wrote:
klip

> [...]
>i forhold til besværet med at skifte komponenterne, når der alligevel er så

Jeg ved godt at socket er typen på processoren, men da det er
vanskeligt at få MB med s478, ville jeg skifte MB og processor.
Jeg har SATA2 diske, som kører udmærket må mit billige asus SATA1
MB, selv den med styresystemet.
mvh Ebbe

Fra : J

Dato : 18-02-07 10:59

On Sat, 17 Feb 2007 20:50:05 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>ikke for gammelt, og hvilken socket type skal jeg vælge, jeg må
>selvfølgelig skifte processor også, det skal ikke være hightec,

Sata2 harddiske kan godt bruges med dit bundkort, selv om det kun har
sata1.

Du planlægger et helt generationsskifte ved at skifte bundkort, fordi:

1) der findes ingen bundkort til socket478 med sata2, kun sata1.

2) socket775 er det næste, men så skal du bruge ny CPU, ny ram (DDR2)
og i de fleste tilfælde også et pci-express grafikkort.

Da Vista kræver mindst 2 Gbyte ram, koster DDR2 ram faktisk mindst
1500 kr, og ca. 2000 kr. for 2x1Gb pc6400. Desuden kunne Vista sagtens
bruge 4 Gb ram, og så er det det dobbelte !

Du kan vælge og skubbe det eller hvad ? sommerferie-rejse eller hvad ?

mvh

John

Fra : Allan J

Dato : 19-02-07 09:54

Følgende er skrevet af Ebbe Hansen:
> [...]
> ikke for gammelt, og hvilken socket type skal jeg vælge, jeg må
> selvfølgelig skifte processor også, det skal ikke være hightec,

Hvis det øvrige lever op til dit brug, kan en simpel controler for
SATA2 måske være en løsning.