MSI P965 Platinum med USB-problemer
Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-07 09:38

Hey
Efter mislykkede forsøg med både Vista og Xp x64 er min Core2duo maskine
endelig kørende.

Bundkortet er MSI P965 Platinum (havde ventet 6 uger på et Asus)
Næsten alt synes at spille perfekt, men jeg har store problemer med
tilslutning af helt ordinære usb-diske.

Første usb-disk jeg tilsluttede dukkede ikke op i explorer, men kunne dog
findes under Diskhåndtering, hvor den stod som 'foreign disk'. Jeg blev
givet muligheden for at importerer den i diskhåndtering og derefter dukkede
den op i explorer.

Anden usb-disk er det stadig ikke lykkedes mig at få tilsluttet.
Disken er en 320gb seagate i en standard usb-kasse (og den popper op uden
problemer på 2 andre pc'ere)
Når jeg booter maskinen op med disken tilsluttet usb'en, så hænger maskinen
blot og starter først op når jeg hiver usb-stikket ud.
Tilslutter jeg diske efter opstart og forsøger at gå i diskhåndtering og
finde den, så hænger diskhåndtering, som først starter op når jeg hiver
usb-stiket ud.

Nogen der har oplevet det samme med dette kort eller kan komme med en
forklaring på problemet?

Jeg har opdateret BIOS til nyeste. USB-driverne synes ikke at kunne
opdateres nogen steder.

Mvh
Peter

Fra : PA

Dato : 17-02-07 10:37

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Peter
>Prøv start -kontrolpanel-enhedshåndtering.
fjern alle USB-controllere og USB-rodhub.
Genstart.
Derefter indstalere windows driverne igen.
Håber det virker.
Ellers tror jeg problemet ligger i Bios.

MVH Pa

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-07 11:08

> fjern alle USB-controllere og USB-rodhub.
> Genstart.
> Derefter indstalere windows driverne igen.
> Håber det virker.
> Ellers tror jeg problemet ligger i Bios.

hej - tak for input.
Alle drivere afinstalleret - alle genfundet og geninstalleret ved boot.
Desværre uden held. Disken kan stadig ikke findes, og maskinen står bare og
hænger indtil jeg hiver stikket ud igen.

Det er lykkedes mig een gang at få disken frem i diskhåndtering - så står
den som Healthy med 100% fri kapacitet (selvom den er 50% fyldt). Men jeg
kan ikke konvertere, formatere eller lignende. Og på ingen måder få den at
se i explorer.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-07 11:55

> boot. Desværre uden held. Disken kan stadig ikke findes, og maskinen
> står bare og hænger indtil jeg hiver stikket ud igen.

så kom der liv!
5 meter usb-kablet (som altså virkede fint til 3 andre pc'ere med denne
disk) blev skiftet ud med et kabel på 1 meter og så kører disken.
Jeg er stadig forundret.
Mvh
Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-02-07 12:02

> Jeg er stadig forundret.

Signalstyrken på dette bundkort er bare ikke stærk nok til et 5m langt
kabel. Om det så er dette kort der (ikke) overholder USB
specifikationerne og de andre der (ikke) gør er ikke til at sige

Thomas

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-07 12:08

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> kabel. Om det så er dette kort der (ikke) overholder USB
> specifikationerne og de andre der (ikke) gør er ikke til at sige

nej, det er jo svært at vide.
faktum er, at jeg nu må lave en NAS backup istedet for den billige, nemme
USB-backup op på loftet, og det irriterer mig da lidt.
En ny 10K pc skulle jo gerne være en upgrade og ikke det modsatte.
Mvh
Peter

Fra : Nicolai L

Dato : 17-02-07 12:41

> faktum er, at jeg nu må lave en NAS backup istedet for den billige, nemme
> USB-backup op på loftet, og det irriterer mig da lidt.

Du kunne måske prøve med en billig usb hub med egen strømforsyning, og se om
ikke den leverer strøm nok til dit lange kabel.

> En ny 10K pc skulle jo gerne være en upgrade og ikke det modsatte.

Der er jo flere ting der spiller ind end bare usb. 5 meter er også langt,
selvom det virker på de andre. Alternativt kunne du prøve med et kabel af
bedre kvalitet/større dimension, for at mindske modstanden og dermed håbe på
det virker. Men en NAS er nu også en lækker løsning.

> Mvh
> Peter

Nicolai

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-07 12:55

Men en NAS er nu også en
> lækker løsning.

jeg har sådan en vi-power ethernet boks, men ved ikke rigtigt om det er
sagen.
http://en.vipower.com/products01_01.php?ID=96
Findes der små nas-bokse der kan lave noget power down/wake on lan, så den
ikke behøver stå tændt hele tiden.
Det er jo egentligt meget strøm at bruge, bare for at lave en backup 1 gang
om dagen.

Mvh
Peter