Brugere i DB
Fra : M&J

Dato : 14-02-07 19:39

Hej.

Et teoretisk spørgsmål fra en nybegynder i programmering af
databaseapplikationer.

Når man vil programmere et flerbrugersystem og skal administrere dettes
brugere, opretter man så en tabel i databasen til brugernavne, passwords mv.
eller er sådan en "funktionalitet" indbygget i databaserne. (Fx Firebird
2.0)

Fra : Leif Neland

Dato : 14-02-07 22:59

M&J wrote:
> [...]
> dettes brugere, opretter man så en tabel i databasen til brugernavne,
> passwords mv. eller er sådan en "funktionalitet" indbygget i

Det er indbygget;

Oftest er "metadata"; bruger, rettigheder, tabeller m.m. også gemt i
tabeller, så man kan bruge de almindelige database-operationer på disse
også:

I Mysql f.ex:

SET PASSWORD FOR 'bob'@'%.loc.gov' = PASSWORD('newpass');

kan også skrives som en almindelig update:

UPDATE mysql.user SET Password=PASSWORD('newpass')
WHERE User='bob' AND Host='%.loc.gov';
FLUSH PRIVILEGES;

Ofte kan man læse statistik fra pseudo-tabeller, Oracle har en masse views,
der hedder noget med V$...

F.ex. V$CURRENT_BLOCK_SERVER:

V$CURRENT_BLOCK_SERVER displays statistics on the Global Cache Service
processes (lMS) used in cache fusion.

http://download-west.oracle.com/docs/cd/B14117_01/server.101/b10755/dynviews_1053.htm

Leif

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-02-07 17:49

M&J skrev:

> [...]
> eller er sådan en "funktionalitet" indbygget i databaserne. (Fx Firebird

Du kan altid oprette dit eget brugersystem i nogle tabeller og så
iøvrigt lade applikationen benytte det samme login og password. Det er
bare ikke altid nogen god idé. I den situation kan man lade brugerne
benytte rigtige database-logins og -passwords. Det giver en væsentligt
øget sikekrhed, men er ikke nødvendigvis så fleksibelt.

Mvh. Michael.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 15-02-07 15:33

M&J wrote:
> [...]
> dettes brugere, opretter man så en tabel i databasen til brugernavne,
> passwords mv. eller er sådan en "funktionalitet" indbygget i

Jeg kender ikke specifkt Firebird, men jeg kan ikke forestille mig en
database til professionelt brug, der ikke har den slags funktionalitet
indbygget.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen