CSS baggrund på MouseOver
Fra : Thrane

Dato : 14-02-07 13:24

Hej

Jeg er simpelthen kørt fast.
Jeg er ikke haj til CSS, så jeg har ikke mange muligehder for at løse flg.:

http://thrane.nu/test.asp

De 3 menupunkter, FEstival, Koncerter og Fest har fået noget MouseOver
på linket, men jeg kan ikke få det til at fylde ud til top og bund.
Baggrunden er kun under teksten.

Jeg har tidligere prøvet en lign. løsning med <ul> og <li, men den
virker ikke i IE7.0

Er der et klogt hoved der kan gennemskue mit problem - altså med
CSS'en...

På forhånd tak!

--
Thrane

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-02-07 15:02

Thrane skrev:

> De 3 menupunkter, FEstival, Koncerter og Fest har fået
> noget MouseOver på linket, men jeg kan ikke få det til at
> fylde ud til top og bund. Baggrunden er kun under teksten.

Den effekt kan du kun opnå ved at give din a height, width
og display:block;

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 15-02-07 08:26

Allan Vebel skrev:

> Den effekt kan du kun opnå ved at give din a height, width
> og display:block;

Tak, men ligenu har a display:inline, ellers kommer linksene ovenpå
hinanden og ikke ved sidenaf hinanden.
a har en height...

--
Thrane

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-02-07 11:47

Thrane skrev:

> Tak, men lige nu har a display:inline, ellers kommer
> linksene ovenpå hinanden

Finder en løsning i aften når jeg kommer hjem.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-02-07 23:54

Thrane skrev:

> Tak, men lige nu har a display:inline, ellers ...

Fik lige hurtigt banket et eksempel sammen, hvor
indholdet også er centreret som på din første skitse:

http://vebel.dk/test/thrane/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 16-02-07 08:30

Allan Vebel skrev:

> Fik lige hurtigt banket et eksempel sammen, hvor
> indholdet også er centreret som på din første skitse:
>
> http://vebel.dk/test/thrane/

Det ser rigtig godt ud, Allan, tak!
MEN... Ja, desværre et lille men...
Menupunkterne har en fast bredde og jeg øsnker at de blot står ved siden
af hinanden med ens mellemrum, uden at man skal definere bredden af
hvert punkt selv...

Er det noget du har en løsning på?
Så vil jeg være meget taknemlig!

--
Thrane

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-02-07 23:24

Thrane skrev:

> Menupunkterne har en fast bredde og jeg øsnker at
> de blot står ved siden af hinanden med ens mellemrum,
> uden at man skal definere bredden af hvert punkt selv...

Her sletter du bare den faste bredde i #menublok li{ på
width:6em; og sætter en passende padding-left og -right
på #menublok a{, men det går sikkert galt i IE6, den skod-
browser:o]

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 17-02-07 11:05

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> Her sletter du bare den faste bredde i #menublok li{ på
> width:6em; og sætter en passende padding-left og -right
> på #menublok a{, men det går sikkert galt i IE6, den skod-
> browser:o]

Takker - det vil jeg lige prøve.
Jeg skal dog også have det til at virke i IE6...

--
Thrane

Fra : Thrane

Dato : 20-02-07 08:03

Allan Vebel skrev:

> Her sletter du bare den faste bredde i #menublok li{ på
> width:6em; og sætter en passende padding-left og -right
> på #menublok a{, men det går sikkert galt i IE6, den skod-
> browser:o]

Hej Allan...

Du har ret, det virker ikke i IE6.
Findes der en måde man kan fortælle den noget andet i IE6 end IE7?

--
Thrane

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-07 21:48

Thrane skrev:

> Du har ret, det virker ikke i IE6.
> Findes der en måde man kan fortælle den noget andet i IE6 end IE7?

Nu har jeg ikke fulgt med fra begyndelsen,
men følgende er den "normale" formatering
af en listemenus menupunkter;

#menu ul li a {
display:block;
width:auto;
padding: [whatever]
margin:[whatever, som regel 0;
line-height:100%;
}

og tilføje

<!--[if lte IE 7]>
ul.menu li a {width:[width];}/* Husk padding
            ovenfor */
ul.menu li {display:inline; }
<![endif]-->

for så vidt angår en lodretstillet
menu.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Thrane

Dato : 24-02-07 09:32

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message

> Nu har jeg ikke fulgt med fra begyndelsen,
> men følgende er den "normale" formatering
> af en listemenus menupunkter;
>
> #menu ul li a {
> display:block;
> width:auto;
> padding: [whatever]
> margin:[whatever, som regel 0;
> line-height:100%;
> }
>
> og tilføje
>
> <!--[if lte IE 7]>
> ul.menu li a {width:[width];}/* Husk padding
> [...]

Hvordan sættes det ind i det jeg skal benytte?

--
Thrane

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-07 14:40

Thrane skrev:

> Hvordan sættes det ind i det jeg skal benytte?

Som sagt har jeg ikke fulgt med i diskussionen, så jeg
er ikke helt klar over, hvad det er du vil lave. Ved at
gribe tilbage i tråden ser jeg et link til:

http://thrane.nu/test2.asp

Hvad er problemet med den menu? Det, jeg har skrevet,
gælder for menupaneler (lodrette). Vil du lave en navbar,
skal du have fat i mit eksempel:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/eksempel3.html

Vil du lave en dropdown navbar, skal du have fat i mit
eksempel
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks10.html
eller
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks12a.html
som begge er eksempler til artiklen:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Thrane

Dato : 26-02-07 12:32

Jørgen Farum Jensen skrev:

> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/eksempel3.html
>
> Vil du lave en dropdown navbar, skal du have fat i mit
> [...]

Tusind tak, dine eksempler gav mig løsningen!

--
Thrane

Fra : Jacob Ask

Dato : 15-02-07 09:05

On Feb 14, 1:24 pm, Thrane <kysk...@stofanet.dk> wrote:
> Hej
>
> Jeg har tidligere prøvet en lign. løsning med <ul> og <li, men den
> [...]

Hvorfor virker det ikke i IE7? Se http://ask.exo.dk. Den menu er lavet
med <ul> og <li> og virker fint med IE7.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Thrane

Dato : 15-02-07 11:21

Jacob Ask skrev:
> On Feb 14, 1:24 pm, Thrane <kysk...@stofanet.dk> wrote:
>
> Hvorfor virker det ikke i IE7? Se http://ask.exo.dk. Den menu er lavet
> med <ul> og <li> og virker fint med IE7.

Men der er alle menupunkter lige brede...
Det ønsker jeg ikke.

--
Thrane

Fra : Thrane

Dato : 15-02-07 11:36

Jacob Ask skrev:

> Hvorfor virker det ikke i IE7? Se http://ask.exo.dk. Den menu er lavet
> med <ul> og <li> og virker fint med IE7.
>
> Mvh
> Jacob Ask

Har kigget lidt på din kode (håber det er ok)
Har nu fået lavet:
http://thrane.nu/test2.asp
Men jeg kan ikke få fjernet den faste bredde...
Og så skulle HELE feltet med punktet gerne være aktivt...
Forslag?

--
Thrane

Fra : Jacob Ask

Dato : 15-02-07 21:11

On Feb 15, 11:35 am, Thrane <kysk...@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Men jeg kan ikke få fjernet den faste bredde...
> Og så skulle HELE feltet med punktet gerne være aktivt...

En omvej til at lave dem i forskellig bredde kunne være at give de
enkelte <li> en ID og sætte bredden på disse individuelt (lidt bøvlet,
men hvis det kun drejer sig om en menu skulle det være overkommeligt)
- så kunne du samtidigt bruge denne id til at markere det aktive
menupunkt:

http://www.hicksdesign.co.uk/journal/highlighting-current-page-with-css
eller
http://www.websiteoptimization.com/speed/tweak/current/

Hvad mener du med hele feltet - er det ikke det (ser sådan ud i FF).

mvh
Jacob Ask

Fra : Thrane

Dato : 16-02-07 08:28

Jacob Ask skrev:

> [...]
> men hvis det kun drejer sig om en menu skulle det være overkommeligt)
> - så kunne du samtidigt bruge denne id til at markere det aktive

Tak, men da man selv kan opdatere via admin-modul, ønsker jeg ikke at
man skal til at udfylde en bredde.

--
Thrane

Fra : Jacob Ask

Dato : 16-02-07 10:14

On Feb 16, 8:27 am, Thrane <kysk...@stofanet.dk> wrote:

> Tak, men da man selv kan opdatere via admin-modul, ønsker jeg ikke at
> man skal til at udfylde en bredde.
>
> --
> Thrane

Så bliver det muligvis lidt mere bøvlet, men det må kunne klares med
noget php eller lign. Hvis længden på "katagorien" aflæses og bredden
sættes derefter.

Mvh
Jacob Ask