Tekst neders i <div> i stedet for øverst.
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-07 11:19

Hej

http://profoto.quercus.palustris.dk/ vil jeg så gerne have
telefon/email-teksten til at stå lige over den blå streg i den røde
boks.

Jeg har forsøgt mig med snart sagt alle former for 'vertical-align' i
css, men uden held.
Jeg forstår ikke helt w3's forklaring på vertical-align, og lidt søgning
via google gjorde mig ikek meget klogere.

Kan det ikke lade sig gøre at få tekst i en <div> "hæftet" på den
nederste kant?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 14-02-07 11:40

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Jeg forstår ikke helt w3's forklaring på vertical-align, og lidt søgning
>via google gjorde mig ikek meget klogere.

Kan du ikke bruge position?

#top p {
positon: absolute;
bottom: 0;
right: 0;
}
og så lige sætte <p> omkring teksten?
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-07 11:48

On Wed, 14 Feb 2007 11:39:42 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Kan du ikke bruge position?
>
>#top p {
> positon: absolute;
> bottom: 0;
> right: 0;
>}
>og så lige sætte <p> omkring teksten?

Det virkede heller ikke - (det står sådan nu).
I firefox rykkede det lidt ned, i IE6 skete der intet.

Position havde jeg ikke selv leget med, det må blive det næste.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 14-02-07 13:23

Ret lige min slå fejl i position.

>Det virkede heller ikke - (det står sådan nu).

Valider altid, både html og css, så opdager du stave/slåfejl.

Det kan godt være du også skal sætte margin og padding til 0 i den
samme deklaration af p, for ikke at få afstand til kanten.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-07 16:00

On Wed, 14 Feb 2007 13:23:28 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Ret lige min slå fejl i position.

>Valider altid, både html og css, så opdager du stave/slåfejl.

Argh.. det er jo pinligt
Jeg har en editor (jEdit) med både syntaksfarvning og completion af
slige ting - alligevel opdagede jeg det ikke.

>Det kan godt være du også skal sætte margin og padding til 0 i den
>samme deklaration af p, for ikke at få afstand til kanten.

Det hjalp nu ikke - nu røg teksten helt til bunden af vinduet, ikke kun
til bunden af den <div>.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 14-02-07 16:21

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det hjalp nu ikke - nu røg teksten helt til bunden af vinduet, ikke kun
>til bunden af den <div>.

Det ser ellers rigtigt nok ud herfra i FF og IE7, og selvom du har
ændret lidt på det, ser det ud til for mig som om du bruger det
princip jeg foreslog.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-07 17:31

On Wed, 14 Feb 2007 16:21:07 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Det ser ellers rigtigt nok ud herfra i FF og IE7, og selvom du har
>ændret lidt på det, ser det ud til for mig som om du bruger det
>princip jeg foreslog.

Da jeg først prøvede dit forslag (og fik stavet det rigtigt røg
teksten helt til bunden af vinduet - hvorfor ved jeg ikke.
Men nu virker det - og jeg fik i samme ombæring fikset det så det også
ser bedre ud i IE.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-02-07 11:46

Mads Lie Jensen skrev:

> På http://profoto.quercus.palustris.dk/ vil jeg så gerne have
> telefon/email-teksten til at stå lige over den blå streg i den
> røde boks.

Erstat height med padding-top.

> Jeg forstår ikke helt w3's forklaring på vertical-align, og

Det vigtige i denne sammenhæng er følgende:

   Applies to:    inline-level and 'table-cell' elements

Div er et blok-element, og vertical-align har derfor ikke
indflydelse på div'en i sig selv. Du kan muligvis også få det til
at virke hvis du bruger en span inden i div'en.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-07 16:23

On Wed, 14 Feb 2007 11:46:22 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Erstat height med padding-top.

Så vidt jeg lige kan se vil det ødelægge andre ting - hvis browserens
skriftstørrelse ændres f.eks.

> [...]
>indflydelse på div'en i sig selv. Du kan muligvis også få det til
>at virke hvis du bruger en span inden i div'en.

Jeg havde forsøgt med span, uden held.
Jeg faldt bl.a. over denne side:
http://www.ibloomstudios.com/article6sample1.php (som har en tilhørende
forklaring, link nederst), og det ser jo ud til at virke - jeg kunne
bare ikke få det overført til min side, så det blev ved med at virke.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-02-07 17:06

Mads Lie Jensen skrev:

> Så vidt jeg lige kan se vil det ødelægge andre ting - hvis
> browserens skriftstørrelse ændres f.eks.

Hvilke problemer skulle det give? Det eneste potentielle problem
jeg kan se, opstår hvis teksten skal ombrydes - her vil padding
betyde at teksten ombrydes "nedad" mens vertical-align vil ombryde
"opad".

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-07 17:37

On Wed, 14 Feb 2007 17:05:45 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>jeg kan se, opstår hvis teksten skal ombrydes - her vil padding
>betyde at teksten ombrydes "nedad" mens vertical-align vil ombryde

Lidt i den stil - teksten er angivet til 1em, boksens højde til 125px.
Det gør at den blå linie står flot lige under logoet.
Hvis jeg fjernet height, og angiver en padding-top som, sammen med
skriftstørrelsen jeg bruger nu, gør at den blå linie passer lige under
logoet. Men en bruger som har en anden skriftstørrelse i sin browser end
mig, vil så ikke få den blå linie pænt lige under logoet.

Som det er nu, med en height på den boks, vil den blå streg altid stå
lige under logoet.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : lejf jessen

Dato : 14-02-07 12:32

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> boks.
>

> Kan det ikke lade sig gøre at få tekst i en <div> "hæftet" på den

hej!

du har en stavefejl i position! Hvis du retter den, sådan:

> #top p {
>    position:absolute;
>    bottom:405px;
>    right:15px;

men jeg ved ikke, om det er sådan man gør?

--
Mvh. lejf

reg.linux usr. #431025.

Fra : Leonard

Dato : 14-02-07 13:21

lejf jessen <eljessenGRØN@lite.dk> wrote:

>du har en stavefejl i position! Hvis du retter den, sådan:

en nedarvet slåfejl fra min post.

>men jeg ved ikke, om det er sådan man gør?

Så vil det placere sig 405px oppe fra bundlinien, så tallet skal nok
være meget tættere på nul.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-02-07 14:51

Mads Lie Jensen skrev:

> Jeg har forsøgt mig med snart sagt alle former for
> 'vertical-align' i css, men uden held.

Jeg lavede på et tidspunkt en testside for en der havde
et tilsvarende problem, se

http://vebel.dk/test/align/align.htm

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-07 16:20

On Wed, 14 Feb 2007 14:50:59 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg lavede på et tidspunkt en testside for en der havde
>et tilsvarende problem, se
>
>http://vebel.dk/test/align/align.htm

Nu lykkedes det. Uden at jeg dog er helt klar over hvad der gjorde
udslaget, fordi jeg har forsøgt med så mange ting efterhånden.
Tak.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/