Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Søges: DK manual, Nikon D50
Fra : John

Dato : 13-02-07 19:27

Hej !
Er der ikke en af jer der vil dele en sådan manual med mig ?
(Mod passende betaling selvfølgelig)
Jeg syntes det er uforskammet at forlange 450,- for
en brugsanvisning.
Jeg er ellers ret god til engelsk, men ikke til teknisk engelsk.
Er der hjælp at hente ?
Mvh. John
Fjern "bingo" ved direkte mail - tak !

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-07 19:55

John skrev:
> [...]
> en brugsanvisning.
> Jeg er ellers ret god til engelsk, men ikke til teknisk engelsk.

Der er imo intet uforskammet i at ville tage sig betalt for en vare.
Og jeg har her på grupperne hørt om lidt højere priser fra Canon.

Men du har vel købt i udlandet eller fra en gråimport, vel vidende at
der ikke var en Dansk manual med? Og opfordrer vel egentlig nu til
kopiering af copyrightet materiale? (ja, man er vel en farisæer
Jeg ville ikke påtage mig at kopiere en sådan uden at ødelægge den
i ryggen, så med mindre en har en i overskud, tror jeg ikke du skal
forvente meget.
Men du kan sikkert få oversat et par ord her.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Jakob

Dato : 13-02-07 20:04

In article <45d20988$0$49204$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...
> Jeg ville ikke påtage mig at kopiere en sådan uden at ødelægge den
> i ryggen, så med mindre en har en i overskud, tror jeg ikke du skal
> forvente meget.

Så du kan ikke hjælpe ham er det din pointe ?

Jakob

Fra : John

Dato : 13-02-07 20:26

Jeg har købt kamera i gruppen:
dk.marked.privat.foto
Hvor sælger har købt kamera er mig ligegyldig, jeg har
købt et meget fint og velholdt kamera, og i samme gruppe
købt et AF-S 18-70 (også meget velholdt) og vil gerne
kunne udnytte de mange muligheder der er i et D50,
men der var bare ikke DK Manual med, men en engelsk,
så derfor spørger jeg pænt om der er nogen der vil hjælpe.
Mvh. John

Fra : blue

Dato : 13-02-07 21:05

"John" <tilsted.bingo@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt kamera i gruppen:
> dk.marked.privat.foto

Så prøv at købe manualen dér.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-07 22:13

John skrev:
> [...]
> men der var bare ikke DK Manual med, men en engelsk,
> så derfor spørger jeg pænt om der er nogen der vil hjælpe.

Og jeg svarer dig pænt og foreslår at du kaster nogle gloser op,
da jeg ikke forventer, som forklaret, at du kan få det bedre

Fra : John

Dato : 13-02-07 22:24

> Og jeg svarer dig pænt og foreslår at du kaster nogle gloser op,
> da jeg ikke forventer, som forklaret, at du kan få det bedre

Det er skam også pænt af dig, men det er ikke blot gloser,
det er hele sammensætningerne, ja det er sandelig svært
at forklare på skrift, og skulle jeg ha´oversat alle ordene
ville det blive noget af en opgave med de mange funktioner
det kamera har.
Mvh. John

Fra : Jakob

Dato : 13-02-07 23:08

In article <45d229b8$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...
> Og jeg svarer dig pænt og foreslår at du kaster nogle gloser op,
> da jeg ikke forventer, som forklaret, at du kan få det bedre

Så du mener det er nemmere for ham at lære tysk i en nyhedsgruppe end at
finde en venlig sjæl der kan låne ham en manual ?

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 14-02-07 16:20

> Så du mener det er nemmere for ham at lære tysk i en nyhedsgruppe end at
> finde en venlig sjæl der kan låne ham en manual ?

Nej Engelsk! ;)
Og han skriver jo han er god til engelsk, så forventer jeg da ihvertfald at
det kun er enkelte ord der er svære at forstå...

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-07 16:52

Brian Lund wrote:

> Nej Engelsk! ;)
> Og han skriver jo han er god til engelsk, så forventer jeg da ihvertfald at
> det kun er enkelte ord der er svære at forstå...

Hmm... det hjælper jo ikke ret meget, at John er god til engelsk, for
hvis han ikke har et minimum af viden om fotografi, så har han ikke en
jordisk chanche for at forstå betydningen af en masse fagudtryk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 13-02-07 23:12

In article <45d210ea$0$14031$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
tilsted.bingo@pc.dk says...
> men der var bare ikke DK Manual med, men en engelsk,
> så derfor spørger jeg pænt om der er nogen der vil hjælpe.

Ignorer ham. Måske er der nogle andre her som rent faktisk er
interesseret i at hjælpe istedet for selvfed moralisering.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-07 13:44

Jakob skrev i MPG.203c562c6238f1359896a2@news.sunsite.dk dette:

> Måske er der nogle andre her som rent faktisk er
> interesseret i at hjælpe istedet for selvfed moralisering.

Spejlet, Jakob, kig i spejlet!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jakob

Dato : 17-02-07 22:21

In article <45d6f8a0$0$72887$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...
> Spejlet, Jakob, kig i spejlet!

LOL

Jeg kan sgu lide hvad jeg ser :0)

MVH

Jakob

Fra : Knud Iversen

Dato : 14-02-07 00:05

"Jakob" <nono@ni.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> forvente meget.

Så du kan ikke hjælpe ham er det din pointe ?

Øh Jakob ! bare for at irritere dig lidt så hvad er så din pointe? du har
brugt 3 indlæg uden at hjælpe, når du nu bruger din energi på dette, burde
du så ikke henvise ham til markedsgruppen hvor det retteligt hører hjemme.
Mvh Knud

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-02-07 09:19

Knud Iversen skrev:
> [...]
> du så ikke henvise ham til markedsgruppen hvor det retteligt hører hjemme.

Vær ikke for hård ved den kære Jakob med de mange identiteter, han har
det ikke let.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-07 11:30

Ole Larsen wrote:

> Vær ikke for hård ved den kære Jakob med de mange identiteter, han har
> det ikke let.

Ja... jeg har ihvertfald opgivet at holde styr på Jakob'erne, så jeg
ignorerer dem allesammen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 14-02-07 17:36

In article <45d24409$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nospam@vkp.dk
says...

> [...]
> du så ikke henvise ham til markedsgruppen hvor det retteligt hører hjemme.

Det kan du da have ret i. Men den der alfaderlige moralisering er da
ikke til at snuppe.

Anyways så henviste jeg ham ikke til markedsgruppen for jeg mener ikke
det er fejlplaceret her. Han spørger om nogen kan låne ham en manual,
det er fint her. Ja jeg ved godt at han også tilbyder lidt penge men det
er lidt petitesser at futte rundt for det.

Jakob

Fra : Knud Iversen

Dato : 14-02-07 23:25

"Jakob" skrev

>Det kan du da have ret i. Men den der alfaderlige moralisering er da
>ikke til at snuppe.

Nå set fra min side er det nok et kamera der er købt uden dansk manual, det
er jo nogle her der konsekvent anbefaler at handle i Tyske webbutikker. Ole
Larsen nævner da at der måske vil være hjælp at hente her på enkelte
sætninger.
Om prisen for an dansk manual så er rimelig?.
Hvis nu firmaer som Canon og Nikon istedet som standard oversatte manualerne
til de respektive sprog og lagde dem online som pdf. så kunne de sælge
kameraerne uden papirmanual, men med pdf manual på cd.
Mvh Knud

Fra : John

Dato : 15-02-07 00:04

"Knud Iversen" <nospam@vkp.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manualerne til de respektive sprog og lagde dem online som pdf. så kunne
> de sælge kameraerne uden papirmanual, men med pdf manual på cd.

Du har da den rigtige indstilling Knud, men der er stadig mange der ikke
har adgang til internettet, og er det forøvrigt ikke et lovkrav at der skal
være en brugervejledning ?
Mvh. John

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-07 13:46

John skrev i 45d39567$0$13957$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Du har da den rigtige indstilling Knud, men der er stadig mange der
> ikke har adgang til internettet, og er det forøvrigt ikke et lovkrav
> at der skal være en brugervejledning ?

Til parallelimporterede produkter, som der sandsynligvis er tale om her? Det
kan du da ikke mene for alvor!

Fra : John

Dato : 17-02-07 23:45

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Til parallelimporterede produkter, som der sandsynligvis er tale om her?
> Det kan du da ikke mene for alvor!
>
> vh
> Jan

Knud mente at producenterne kunne spare manual og i stedet
lægge en vejledning på nettet, og jeg svarer så, om ikke det er et lovkrav
med en vejledning (Læs: Brugsanvisning)
Så Jan, læs det nu rigtigt !!
Mvh John

Fra : Knud Iversen

Dato : 18-02-07 00:39

> [...]
>
> Knud mente at producenterne kunne spare manual og i stedet
> lægge en vejledning på nettet, og jeg svarer så, om ikke det er et lovkrav
Ja noget i den retning, nu har producenterne sendt sorteper videre til den
danske importør. de burde for begrænsede midler kunne oversætte til feks
Dansk. vedlægge manualen på cd samt evt til download. Så burde vi være over
meget af det pjat med at der er forskellige manualer. mig bekendt er eneste
grund til paralelimport sådan ca prisen for den danske manual.
Mvh Knud

Fra : John

Dato : 18-02-07 02:43

> [...]
> over meget af det pjat med at der er forskellige manualer. mig bekendt er
> eneste grund til paralelimport sådan ca prisen for den danske manual.

Ja, du har da ret, og når man kan købe en musik-cd for ca. 100-150 kr.
så er det da åger at forlange 450,- for en tryksag.
Når man læser div. tråde her, kan jeg da godt trække lidt på "smilebåndet"
Jeg købte mit første kamera omkring 1955 (Conica) tror jeg det hed, og
efter et par andre blev det så til et Nikon F, (mørkekammer, pressebilleder
m.m.)
-så nogle års pause og dernæst et Nikon FG til alm. privat brug.
Så prøvede jeg et par små digitale for at se om det havde min interesse,
og er nu endt med et Nikon D50 som jo er meget anderledes end
de tidligere jeg har haft.
Så det undrer mig at læse ord som:
Farisæer - Parallelimport - husejere med mellemindkomst samt læse
bøger for begyndere og så var det bare en dansk
manual det drejede sig om !!
Men glem det, jeg finder nok ud af det hen ad vejen, det tar´ bare
lidt længere tid
Mvh. John

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-02-07 07:30

John skrev:

> [...]
> manual det drejede sig om !!
> Men glem det, jeg finder nok ud af det hen ad vejen, det tar´ bare

Ja, prøv at læse indenad: farisæer - det var mig, der benyttede det ord
- og det blev gjort selvironisk, tak.

Fra : John

Dato : 18-02-07 09:36

> Ja, prøv at læse indenad: farisæer - det var mig, der benyttede det ord -
> [...]

Ok, det er da ærlig snak !!
Mvh. John
Men du (eller I) kan måske hjælpe mig med et andet problem ?
Jeg har en Flash "Variant 740-1 sca" hvor "Slave-adapteren"
hedder "SCA 343"
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://stoh.hama.sk/files/katalog/small/600514.jpg&imgrefurl=http://stoh.hama.sk/index.asp%3Fmenu%3D642&h=234&w=350&sz=7&hl=da&start=18&tbnid=0my7SRQOysi14M:&tbnh=80&tbnw=120&prev=/images%3Fq%3Dsca%2B343%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26sa%3DN
Der sker følgende:
Når flashen er klar til brug, lampe lyser, kan jeg ikke ta´et billede,
men hvis jeg udløser flash manuelt og trykker efter 3-4 sek.
så virker det fint, det virker som om spændingen er for høj når
flashens klardiode lyser.
De 5 kontakter på adapteren svarer nøje til de 5 kontakter på kameraets
blitzsko. Jeg kan ikke gennemskue problemet-kan andre her ?
Mvh. John

Fra : Knud Iversen

Dato : 18-02-07 09:55

"John" > skrev i en meddelelse

> Ja, du har da ret, og når man kan købe en musik-cd for ca. 100-150 kr.
> så er det da åger at forlange 450,- for en tryksag.

Det er jeg så ikke helt enig i, da det åbenbart er den danske importør der
betaler for oversættelsen, vil de selvfølgelig have betaling for det. Jeg
tager mig da også betalt for den service jeg giver mine kunder. Jeg har
lige købt en E-bog om Illustrator til 60,- hos samme forhandler koster
papirudgaven 200-
Mvh Knud

Fra : John

Dato : 18-02-07 10:02

> [...]
> tager mig da også betalt for den service jeg giver mine kunder. Jeg har
> lige købt en E-bog om Illustrator til 60,- hos samme forhandler koster

Det er da også til at ha´ med at gøre, det er jo ikke 450,-
Mvh. John

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-02-07 10:23

John skrev:

> Det er da også til at ha´ med at gøre, det er jo ikke 450,-
> Mvh. John

John - den der har grisen, bestemmer prisen.
Eks. kan Whibal få folk til at betale indtil små
100 $ for et stykke plast, der ikke kan mere end ens
omslag til bus-/togkort, sygesikringsbevis, whatever...

Det er svært at tage seriøst, at man bevidst køber med fremmedsproget
manual for at spare nogle kroner og så beklager sig når man ikke
kan få en dansksproget til en pris man selv vil sætte.

Og specifik m h t dig: Du starter med at fortælle at du er ret god til
engelsk, får en forklaring om hvorfor den ikke er lige til at kopiere og
bliver tilbudt hjælp til oversættelse. Det afviser du med en forklaring
om at det er for besværligt......

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-07 22:27

John wrote:

> Er der ikke en af jer der vil dele en sådan manual med mig ?
> (Mod passende betaling selvfølgelig)

Du er off-topic, køb/salg/bytte indlæg hører kun hjemme i markedsgrupperne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-02-07 07:34

"John"
> [...]
> en brugsanvisning.
> Jeg er ellers ret god til engelsk, men ikke til teknisk engelsk.

Jeg kan kun være enig, det er en langt ude pris for så lille
og ydmyg en tryksag - det ville være så let for Canon dk
at poste en pdf. Men som en meget meget velhavende mand
en gang belærte mig, business is business, han havde det
mest uforskammede smil.. Hvis du kan noget engelsk bør
det ikke være noget problem at slå de par gloser op der
ikke lige lader sig tolke - brug evt PDF versionen og kopier
de passager, der er besværlige, ind i en engelsk/dansk
web ordbog - ved ikke om google har den mulighed,ellers
er den udemærket, bruger den ofte til tysk-fransk/engelsk.

En anden mulighed er at i nogle stykker går sammen og
laver en PDF oversættelse selv - det er sikkert både
ulovligt og i visse folks øjne umoralsk - eller man kunne
gøre som nogle af de engelske anmelder sites lave en
side der beskriver alle funktioner, mon ikke den ville
få en hujens masse hits - og sponsorer ville stå i kø,
måske endda Canon, så er det dem der skal betale,
hehe.. -max-

Fra : John

Dato : 14-02-07 08:17

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få en hujens masse hits - og sponsorer ville stå i kø,
> måske endda Canon, så er det dem der skal betale,

Er helt ening med dig Max, jeg syntes også at 450,- er en ublu pris,
havde den kostet 150/200,- havde jeg købt den.
Ved min næste fridag, sætter jeg mig med manual (engelsk) og kamera
og prøver at "tygge" mig i gennem
Mvh. John

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-02-07 09:01

-max- skrev:

> Jeg kan kun være enig, det er en langt ude pris for så lille
> og ydmyg en tryksag -

Vi "voksne" har svært ved at vende os til de (ikke mere så) nye tider:

Engang kostede en dims prod. pris + 50-100% fordelt til grossist og
forhandler.
Nu koster den hvad markedet kan trække, hvad der medfører at en rustfri
bolt til 1 kr. koster 120 kr. i bådudstyrsforrretningen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-02-07 10:23

"Ole Larsen"

> [...]
> Nu koster den hvad markedet kan trække, hvad der medfører at en rustfri
> bolt til 1 kr. koster 120 kr. i bådudstyrsforrretningen.

Uhm - og det er en god ting at at et ægtepar med en samlet
indkomst påå 600k kr ikke længere har råd til at bo (købe
bolig) inden for en 50km radius af København (ifølge en -
artikel i Politiken).. Jeg ved de siger det er fremskridt,
jeg kalder det fremskidt - Da jeg ikke kan standse "de
nye tider" er jeg helt for dem, men hvis vi vil undgå en
"fransk revolution" tjop tjop - så skal der justeres på
knapperne, så musikken spiller for alle. Det blir først
sjovt når sundhedsvæsnet rigtigt får fat - som eks.
sku mit knæ ordnes, Hamlet kunne klare det her og
nu for 20k, systemet skulle bruge 6md. Og lægen var
sikkert den samme - tjop tjop, hehe.. Apropos Hamlet,
something is rotten in the land of Denmark. -max-

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-07 13:53

-max- skrev i 45d2d515$0$90263$14726298@news.sunsite.dk dette:

Selvom dette da vist er topmålet af OT:

> Uhm - og det er en god ting at at et ægtepar med en samlet
> indkomst påå 600k kr ikke længere har råd til at bo (købe
> bolig) inden for en 50km radius af København (ifølge en -
> artikel i Politiken)..

Til gengæld er alle de myriader af husejere i samme område, der har
mellemindkomster, blevet millionærer på samme udvikling.
Der tabes og vindes - men vist ikke med samme sind!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-07 12:01

-max- wrote:

> [...]
> web ordbog - ved ikke om google har den mulighed,ellers
> er den udemærket, bruger den ofte til tysk-fransk/engelsk.

Hmm... humlen er vel egenlig, at folk ikke aner en hujende fis om
fotografering, og derfor forstår de ikke alle de tekniske fagudtryk som
anvendes i en kamera-manuel.

De fleste foto-fagudtryk er jo englske eller tyske, eller meget direkte
omskrivninger eller fordanskninger derfra, så min oplevelse er faktisk,
at det som regel er meget lettere at forstå en engelsk kamera-manuel, end
det er at forstå en middelmådig dansk oversættelse.

Det er iøvrigt mit generelle indtryk, at langt de fleste har mere brug
for at læse nogle begynderbøger omkring fotografering, end de har for at
læse kamera-manuellen indtil de ka' den udenad...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-07 13:49

-max- skrev i 45d2ad56$0$90264$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Jeg kan kun være enig, det er en langt ude pris for så lille
> og ydmyg en tryksag - det ville være så let for Canon dk
> at poste en pdf.

Mon ikke Nikon ville blive meget sure, hvis Canon gav sig til at
piratkopiere de oversatte manualer til d50?

> måske endda Canon, så er det dem der skal betale,
> hehe.. -max-

Bøden måske?

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-07 13:42

John skrev i 45d20300$0$14001$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:
> [...]
> en brugsanvisning.
> Jeg er ellers ret god til engelsk, men ikke til teknisk engelsk.

Hvis du er god til engelsk, vil manualer til fotoudstyr være piece of cake.
Du skal lære noge foto-lingo, men det skal du jo under alle omstændigheder
uanset sprog. Teknisk engelsk er jo ikke et specielt sprog - det, der vel
hyppigst er problemet, er når folk KUN kan det tekniske sprog begynder at
skrive manualer - nogle af mine billige kinesiske hobbyværktøjer er udstyret
med danske brugsanvisninger, der ikke kan læses af folk, der /kan/ dansk.