Pelsen klumper sammen i fedt....
Fra : Luise Andersen

Dato : 13-02-07 22:27

Kære alle katteglade mennesker!

Jeg har et undrende spørgsmål som jeg håber nogen af jer kan hjælpe mig
med...
Min kat er, efter dyrlægens mening, allergiker, og har været og er i
behandling for det. Men en ting som dyrlægen ikke kan svare på er, at
hendes pels på halen, lige ved roden, klumper sammen i fedtede store
masser, jeg har forsøgt at rede dem ud, men uden held, og nu er det så
vidt muligt klippet af, så der kan vokse ny og forhåbentlig ren pels ud
igen. Er der nogen der har hørt om det før, eller kender til noget
ligende?

Man kan tydeligt mærke fedtet og se hvidlige samlinger...

Jeg håber nogen af jer kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Luise Andersen

Fra : OLund

Dato : 14-02-07 01:25

Luise Andersen skrev:
> ...hendes pels på halen, lige ved roden, klumper sammen i fedtede store
> masser...

Hej Luise.
Der sidder mange talgtkirtler på kattens krop. En af dem sidder på
oversiden af kattens hale, tæt ved haleroden. Kirtlen bliver tit
inficeret, og der kan ligefrem udvikles en byld. Men der kan også være
tale om almindelig overproduktion af talg. Under alle omstændigheder får
kattens pels ved halen et grimt, fedtet udseende. Fænomenet kaldes
'fedthale', og det er nok det, der er galt med din kat.

En infektion, kan dyrlægen muligvis behandle med antibiotica. Men
infektionen kommer måske igen, selvom behandlingen tilsyneladende
virkede i første omgang.

Behandling af overproduktion, er en speget affære. Man kan bade området
ved haleroden med klorhexidinopløsning, man kan gnide talkumpudder ind i
pelsen og børste det ud igen, men der er tilsyneladende ikke nogen
egentlig kur.

Du kan evt. prøve at google på 'kat + fedthale', der er mange gode råd.

Der må ikke bruges 'skrappe' midler, det kan gøre tingene værre !
Og det er vigtigt at få en behandling iværksat i en fart, da pelsen i
området ellers kan tage varig skade.

Venlig hilsen
Ole

Fra : Kari Eiffert

Dato : 15-02-07 19:43

"Luise Andersen" <thorKATTE@BAKKEwimb.dk> skrev i en meddelelse
news-dnS6c3rKwsE_YRVnytgA@giganews.com...
> [...]
> ligende?
>
> Man kan tydeligt mærke fedtet og se hvidlige samlinger...

Det lyder som en fedthale. Det er nogle kirtler ved halen der producerer for
meget fedt. Det værste du kan gøre er at vaske det i sæbe, da kirtlerne så
bare vil producere mere fedt. Vi fik at vide, at vi skulle smøre noget
madolie på og det virkede også, men hold da op hvor så det ud længe efter.
Kommer jeg ud for det igen vil jeg prøve crystal oil fra Jean Peau og smøre
stedet godt ind i det. Det har i hvert fald været rigtigt godt til hans pels
generelt. Nå men olien skulle fortælle at "her er der fedtet nok" så
kirtlerne holder op med at producere fedt.
Held og Lykke

Mvh Kari

Fra : Siri

Dato : 16-02-07 10:46

> [...]
> ligende?
>
> Man kan tydeligt mærke fedtet og se hvidlige samlinger...

Hej Luise
Hm, har fedthale noget med allergi at gøre.... Jeg ville måske lige høre
ad hos en anden dyrlæge...
Jeg har (heldigvis, kan man sige) ikke erfaring med nogen af delene, og
troede ikke, at hunkatte kunne få fedthale - det er vist normalt noget,
fertile hankatte får. Jeg har netop hørt det, som Kari nævner - at man
skal bruge madolie, men hvordan man så får det af?
Jeg er lidt forbløffet over, hvor stille her er for tiden mht svar på
praktiske råd og tips. Da jeg selv var ny herinde (for kun ca 6 mdr
siden, så det er jeg måske endnu - newbie, altså), var der masser af
gode råd og svar.
Så mit råd er at maile direkte til to, der har tjek på det: Dorthe med
vildkat-sitet. Hun har godtnok ny baby lige nu, men hun ved, hvordan man
tackler fedthale. Og så mit standard-råd tjek Hanne Engermanns
hjemmeside www.mega-mco.dk, der står alskens praktiske råd om 'alt om
katte' - og mail hende evt, hvis der ikke står svar nok. Hun kan sikkert
det der.
Lad gerne høre mht allergi og missers helbred - det er altid dejligt med
lidt kattesnak
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : OLund

Dato : 16-02-07 12:14

Siri skrev:

> Jeg er lidt forbløffet over, hvor stille her er for tiden mht svar på
> praktiske råd og tips...

Hej.

Luises spørgsmål blev besvaret 3 timer og 58 minutter efter at det var
stillet her på Usenet. Med forklaring og et par tips :)

Vh Ole

Fra : Siri

Dato : 16-02-07 20:46

> OLund skrev:
> re

> Hej.
>
> Luises sp=F8rgsm=E5l blev besvaret 3 timer og 58 minutter efter at det va=
> stillet her p=E5 Usenet. Med forklaring og et par tips :)
>
> Vh Ole

Jeps Ole, og tak for det! Godt gået
Jeg har ikke taget tid på det - men synes bare (ren fornemmelse), at det
før har væltet ind med svar, når man (jeg og andre) spurgte om selv det
mindste, mens der nu er ret få svar, om overhovedet nogen. Det var nok
Nanas bøn om info-hjælp med hendes gravide missemor, der fik mig på
dupperne
Godt ord igen

Fra : Siri

Dato : 20-02-07 20:04

Hej Luise
Her kommer rådet fra en erfaren avler, der kender til det med fedthale
fra de fertile hanner:
"Smør hele haleroden ind i olie nogle dage i træk, og lod det så ellers
sidde. Det så herrens ud i over 14 dage, men derefter blev den god som
ny, det krævede bare lidt børstning."
Hun har selv for travlt til at svare p t, men jeg bringer gerne videre.
Det er vigtigt at kunne få et praktisk råd fra de erfarne, når man står
med et problem, som katten døjer med. Og da er gruppen her bare
uvurderlig!
Håber, at du og misseskatten kan bruge det