Klimaændringer kan være naturlige
Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-07 15:21

I dagens Ingeniøren kan man på:

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2007102090136&NL=1&Category=MIL

se at en gruppe af forskere, heribland en lektor fra Niels Bohr
Institutet, nu kritiserer FNs miljøpanel, bl.a. ved hjælp af
hemmeligtstemplede papirer i FN. Jeg citerer:

Jens Ramskov skrev i Ingeniøren:

>En gruppe forskere, som er stærkt kritiske over for de konklusioner,
som FN's klimapanel, IPCC, har foretaget om den globale opvarmning, har
skrevet deres egen version af klimasandheden. Den konkluderer, at
klimaændringer meget vel kan skyldes naturlige forhold. > >FN-rapporten
lover os global opvarmning i de kommende årtier - og århundreder, hvis
vi ikke begrænser udledningen af drivhusgasser som CO2. > >Selve
rapporten udkommer først i sin helhed til maj. Det var udelukkende et
21-siders Summarum for Policymakers (SPM), som blev offentliggjort i
fredags efter et fire dage langt møde i Paris, hvor der deltog mere end
300 personer fra ca. 130 lande, som linje for linje skulle blive enige
om den eksakte formulering af SPM. > >Det korte resume indeholder en
lang række forudsigelser af, hvordan klimaet vil ændre sig de kommende
hundrede år, men den helt afgørende konklusion er, at det nu fastslås,
at den globale opvarmning i sidste halvdel af det 20. århundrede med 90
procent sikkerhed er menneskeskabt. > ...

> [...]

>Andre møder dog Fraser-rapporten med stærk mistro. Realclimate.org, som
>er et website, hvor kommentatorerne overvejende er pro-IPCC, var
>hurtigt ud og give en negativ bedømmelse af rapporten.
>
>Den hurtigere reaktion skyldes, at Realclimates kommentatorer allerede
>for en måned siden fik et lækket eksemplar af skeptikernes alternative
>konklusioner. Det er åbenbart svært at holde på hemmeligheder inden for
>klimaforskningen.
>
>Realclimates mening kan kort summeres i deres opfattelse af, at ISPM
>skal betragtes som en forkortelse for Incorrect Summary for

Ja, det er altid problematisk når divergerende opfattelser i forskningen
søges at holdes 'inden døre' ...

FUT dk.videnskab, /and *please* don't crosspost/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk