forbindelse mellem HvilePuls og Blodtryk?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-02-07 11:58

Hejsa

Ville høre om der mon er en forbindelse med ens blodtryk og hvilepuls?

for sidst jeg var til kontrol med min diabetes havde jeg grænsen til
forhøjet blodtryk.. tror noget i stil med 150/80 kan ikke Huske det
præsist..

Er 25år og vejer for meget.. og har nu taget mig sammen til at gå på kur, og
har tabt 14Kg ca. på en måned og dyrket dagligt motion..

har så købt et pulsur.. Og da jeg købte det for 3 uger siden var min
hvilepuls på ca. 75... Men har lige målt min hvilepuls nu til 45... og det
er jo noget af en forskel.. Så er mit spørgsmål når min hvilepuls er faldet,
er mit blodtryk så også faldet?

Mvh. Bjarke

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-02-07 12:27

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilepuls på ca. 75... Men har lige målt min hvilepuls nu til 45... og det
> er jo noget af en forskel.. Så er mit spørgsmål når min hvilepuls er

Har du målt dine hvilepuls på præcis samme måde hver gang?
Og har uret været indstillet på samme måde hver gang?

Jeg har lige købt nyt pulsur og blev ved den lejlighed overrasket over en
pludselig lav hvilepuls. Det viste sig så, at mit nye pulsur har en
funktion, som mit gamle pulsur ike havde. Et tryk på en knap og
pulsvisningen skifter fra at vise den reelle puls til at vise procent af
maxpulsen. Og det er nogenlunde det spring du har oplevet!

Så tjek lige din hvilepuls igen - og tjek den gerne ved at sove med
pulsmåler og -ur og så tjekke som det første, når du vågner. Og tjek, at dit
ur ikke kan indstilles som mit til at vise forskellige pulsmålinger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-02-07 14:00

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> wrote in message
> "Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du målt dine hvilepuls på præcis samme måde hver gang?

Nej ikke helt...

Første gang lå jeg stille i adskillige minutter før den kom ned på 75...
Nu gik det rimeligt hurtigt.. Men okay bevæger man armen e.l så ryger den
hurtigt lidt op
ved at sidde stille og taste her på tastaturet er pulsen ca. 55

> [...]
> pulsvisningen skifter fra at vise den reelle puls til at vise procent af
> maxpulsen. Og det er nogenlunde det spring du har oplevet!

Den har ikke sådan en funktion..

Den har kun puls, maximalpuls og gennemsnit... det var et inpulskøb i
rema1000 til 150kr og jeg er godt tilfreds for det virker også til
løbebåndet i det lokale motionscenter

Fra : bj

Dato : 12-02-07 22:53

> [...]
>
> Den har kun puls, maximalpuls og gennemsnit... det var et inpulskøb i
> rema1000 til 150kr og jeg er godt tilfreds for det virker også til

det er i princippet også fint nok med sådan et pulsur til de penge så længe
den bare virker og så længe du kun bruger den til at måle dig efter, det er
lidt lige som med en badevægt, brug altid den samme for ellers det jo
umuligt at finde hoved og hale i om vægten falder eller ej.

det er jo ganske stort det du har præsteret, det tager jeg hatten af for.¨

min hvilepuls svinger mellem 36 og 42, har haft den helt ned på 28, det er
ca. 4 år siden, men som formen indfinder sig vil jeg kunne komme længere ned
end det den er nu. mere konstant omkring de 34/36. Jaja, nu må je gjo se,
jeg har vel lov at håbe:) Det handler om at tage pulsen i snit på ugebasis.

PÅ den måde vil du også kunne spotte om du er træt/syg/uoplagt og måske
burde hvile lidt mere. I sidste ende vil det få betydning for det endelig
resultat som man har for øje.

Flot gået

bj

Fra : niels

Dato : 13-02-07 10:15

Hej Bjarke
Nu syntes jeg ikke at der er nogle som har svaret på dit oprindelige
spørgsmål men udelukkende har koncentreret sig om hvilepuls.

Der er ikke nogen direkte sammenhæng mellem blodtryk og hvilepuls.
Dog er det sådan at hvis pulsen er lav vil det også tendere til at
blodtrykket falder, specielt det lave (diastoliske).
Ved arbejde stiger puls og det høje blodtryk (systoliske) som regel
sideløbende.
Ang. din puls på 75 vil jeg sige at den nok har været lidt i overkanten af
det normale, det kan skyldes infektion mm.
Angående dit blodtryk skal du få det kontrolleret ordentligt, for som
diabetiker bør det være mindre end 135/85 mmHg, så hvis dit er 150 ved flere
besøg er det klart forhøjet. Hvis din læge ikke er enig heri, skal du finde
en ny.
mvh Niels