Lille Penta startproblem!!
Fra : palle bugtrup

Dato : 12-02-07 17:22

Hallo i gruppen.

Min henvendelse drejer sig om en lille Volvo Penta dieselmotor ' MD 5 A'
fremstillet omkring 1978 - 80.

Problemet er start med kold motor, den tænder ganske simpelt ikke. Foring
og stempel ser rimelige ud, ikke nævneværdig slidkant. Har honet foring og
isat nye stempelringe. Ventilsæder oprettet + ventilslibning. Så jeg synes
kompressionen skulle være OK. Pumpeelement bar let præg af brug, så det er
fornyet. Har prøvet at flytte indsprøjtn.tidspunkt 5 grader, så den nu står
til 30 grader fortænding. Så er der forstøver (dyse) ? - Synes den sprøjter
OK, men måske den alligevel ikke er optimal ?? Et snus til dieselstart - et
par gange - og den kører. Efter et halvt minut helt perfekt og rent.

Nogen der har erfaring ?? - Jeg kunne også godt bruge nogle data, hvis
nogen har mulighed for at hjælpe med sådant.

Håber det er den rette gruppe ??

Bedste hilsen,

Palle

Fra : TOSB

Dato : 12-02-07 17:57

palle bugtrup wrote:
> [...]
> Nogen der har erfaring ?? - Jeg kunne også godt bruge nogle data,
> hvis nogen har mulighed for at hjælpe med sådant.

Måske kan du finde hjælp her med disse manualer - henholdsvis på svensk og
engelsk.

http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marineengines/Operators+manuals+on-line/

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-07 18:12

Hej Palle,

Er det ikke denne?:

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/B3D2D067-D3F1-4F08-B71E-7BDDDBDA5C34/0/MD5A_MS_1974_en.pdf

Måske du skal "samle linket", da det nok bliver delt over to linier.

For andre informationer prøv evt. søge på:

http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marineengines/outofproductionengines/dieselengine/inboard/

Af dit indlæg kan jeg se, at du har langt mere forstand på de dele end
jeg har, så der melder jeg pas ...

Vi havde en gammel Penta fra 73' i en Ballad, som - når battererne ikke
var helt på toppen og det var koldt og den havde stået i nogen tid -
skulle have "lidt hjælp", så vi løftede lige ventilløfteren de første få
omgange for at få den op i omdrejninger, og så startede den ... også da
den var 30 år gammel og den havde ikke fået den kærlige hånd, du har
givet din ... ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : TOSB

Dato : 12-02-07 18:24

palle bugtrup wrote:
> [...]
> Nogen der har erfaring ?? - Jeg kunne også godt bruge nogle data,
> hvis nogen har mulighed for at hjælpe med sådant.

Så får du også et mere direkte link til den svenske manual - du skal bare
klikke på accepter.

http://ownersmanuals.penta.volvo.se/Disclaimer.aspx?n=60677&r=2006-01-12-18-05-09&t=PDF&a=7729551&p=T403&s=7987579&lang=da

Mvh
Torben

Fra : palle bugtrup

Dato : 12-02-07 22:27

Rigtig mange tak til Flemming og Torben. - Det har I godt nok tjek på, så
nu har jeg de data der er brug for.

- God vind,
Palle

Fra : TOSB

Dato : 13-02-07 00:57

palle bugtrup wrote:
> Rigtig mange tak til Flemming og Torben. - Det har I godt nok tjek
> på, så nu har jeg de data der er brug for.
>
> - God vind,
> Palle

klip

Hej Palle - godt at kunne hjælpe lidt til.
Det er jo det der gør sådan en gruppe helt enestående på den måde, at
mennesker med forskellige baggrunde, men med et afsæt i en fælles interesse,
hjælper hinanden på kryds og tværs uden at kende hinanden på forhånd.
Helt enestående forum - at kunne anvende nydhedsgrupperne alt efter
interesse.
Jeg selv har ikke den store teknisk indsigt, men gør helst tingene selv
langt hen ad vejen - ikke kun for at spare penge, men helt sikkert også
fordi det for mig er en stor tilfredsstillelse at kunne klare både det ene
og andet selv. Dette er ofte ud fra devisen - enten er det kaput og skal
skrottes under alle omstændigheder, men kan jeg få det til at fungere lidt
længere eller bedre, så er det langt bedre end at udskifte til noget nyt

Selvom jeg personligt ikke bidrager med særligt meget, så følger jeg dog med
i div. tråde, hvoraf nogle er lidt for tekniske i forhold til det, jeg har
brug for, men man kan jo altid lære af andres erfaringer, og det gør jeg
langt hen ad vejen.

Mange flere burde deltage, men desværre er der nok for visse årgange en
begrænsning i bare det at finde ud af, hvordan man sætter sin computer op
til at være med i det at kunne læse nyhedsgrupper.
Heldigvis bliver der ikke længere brugt så meget krudt på formaliteterne
omkring signatur, topposting og lignende, hvilket kun er fremmende for
udveksling af erfaringer blandt sejlerfolket i denne gruppe.

Mvh
Torben

Fra : palle bugtrup

Dato : 13-02-07 07:58

Jeg er helt enig Torben. - Og så ånden i netop denne gruppe! Jeg tror det
skyldes den fælles sunde interesse, som har med hav og natur at gøre.

Bedste hilsen
Palle

Fra : Bent Pedersen

Dato : 13-02-07 08:17

Når du nu har honet den, skulle du måske checke at kompressionen virkelig er
OK? Jeg har selv prøvet at få en cylinder honet så meget at den var langt
over max. mål. Det hjælper ikke på kompressionen
Når du allerede har gjort så meget, kunne du også sende dyserne til
overhaling hos en diesel-mekaniker. Bare et forslag.

mvh
bent

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-02-07 10:11

> [...]
>
> Nogen der har erfaring ?? - Jeg kunne også godt bruge nogle data, hvis
> nogen har mulighed for at hjælpe med sådant.

Hej

Du kender vel den med at gammelt benzin er svært at sparke liv i !

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : claus b. p.

Dato : 13-02-07 10:59

> [...]
> isat nye stempelringe. Ventilsæder oprettet + ventilslibning. Så jeg synes

Du har vel checket at plejlstangslejerne er ok? Lidt slør her vil også kunne
sænke kompressionen.
Og gløderørene er ok? Sidder de serieforbundet er det nok at bare et
gløderør er dårligt...
En sidebemærkning er at gammel tyk motorolie vil flyde så dårligt at det er
svært at få kompressionen op ved koldstart, det er jo nok ikke dit problem,
for du har vel fyldt frisk ny olie på efter rep, men måske kunne det tænkes
at en ultratynd fuldsyntetisk olie kunne have samme problem? Jeg ville (og
det er bare ud fra egne praktiske erfaringer) bruge en middelgod almindelig
eller halvsyntetisk olie, og skifte ofte, de første driftstimer.

/Claus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 13-02-07 11:34

> Jeg ville (og det er bare ud fra egne praktiske erfaringer) bruge en
> middelgod almindelig eller halvsyntetisk olie, og skifte ofte, de første
> driftstimer.

Det kan jeg tilslutte mig, ringe og foring skal også lige slides lidt før
(typisk) den bliver 100% tæt.
Så forvendt et lille olie-forbrug i starten.

Lige et lille staldtip:

Husk at vende ringene rigtigt !!! ja de kan vende på hoved, men også
åbningerne... det gør en stor forskel.
Placeringen af åbningerne er den typiske fejl, vender de forkert er der
ingen komp. og måske stort olieforbrug.

Mvh
Leon

Fra : palle bugtrup

Dato : 13-02-07 20:07

Det er godt nok en skøn gruppe at dumpe ned i, - I er virkelig flinke. Så
megen deltagelse er jeg ikke vant til.

- Men tak igen for gode råd.

- Jeg burde nok ikke røbe det, og I vil sikkert tænke - hvorfor spør' du
så? - Men mekanikken er mit håndværk. Imidlertid er mine opgaver af vidt
forskellig art, og så synes jeg, at det er nærliggende at forhøre mig hos
folk med erfaring.

Bedste hilsen,
Palle

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 13-02-07 20:53

> [...]
> forskellig art, og så synes jeg, at det er nærliggende at forhøre mig hos

Selv om man er "faglært" så er der altid områder af ens håndværk som man
ikke stifter bekendskab med i det daglige.
Jeg kender flere mekanikere der aldrig har haft et stempel ude og jeg kender
også noget der ikke burde have haft det ude.

Jeg er feks maskinarbejder (ITM'er hvis det skal være helt rigtigt), men man
skal ikke sætte mig til at plan eller rundslibe !! Hvor imod på en fræser er
jeg helt på hjemmebane og jo flere akser jo bedre. Sådan er vi heldigvis så
forskellige.

Leon
---
Sejl blyfrit - Sejl Hobie Cat <-- ak ! solgt - man føler sig helt nøgen uden
et sejlskiv
http://sejlernoerd.spaces.live.com <-- altid med opdaterede byggerod !

Fra : Ole Lautrup

Dato : 14-02-07 15:50

Lige nogle ting omkring startproblemer.
Dieselstart (æter) er det rene hærværk på en ellers god motor. Æteren vasker
smørefilmen af cylindersiderne og giver derfor unødigt slid, den giver også
en unødig tændingsbanken dvs små detonationer i stedet for forbrænding, det
har motoren heller ikke godt af.
En klud med benzin over indsugningen kan være en god måde at starte dyret
på, den giver ikke tændingsbanken og er heller ikke så slem til at vaske
smørefilmen af.
Men det allerbedste er alm smøreolie, fjern luftfilteret og pump (lidt) olie
ind i indsugningen med en smørekande imens du tørner motoren. Olien tætner
stempelringene og øger kompressionen, samtidig tænder smøreolien ved
væsentlig lavere temperaturer end dieselen, "so no harm done". Der skal
naturligvis ikke så meget olie til at motoren ikke kan bevæge sig.

En anden ting er at flytte på tændingstidspunktet. Hvis det er for at lette
starten skal den flyttes tilbage istedet for frem, ellers bliver det bare
værre.

MD-5 plejer, hvis jeg husker ret, at have en koldstart knap, den bør sidde i
nærheden af indsprøjtningspumpen og svingklodsregulatoren. En tredie ting er
udluftning, MD-5 er en ren satan at lufte ud, så der kan godt gemme sig en
lille luftboble i systemet der besværliggør start.

Hvis alt dettte ellers er i orden, dvs kompression, brændstof og dyser, er
der stadig en ting tilbage:
STARTMOTOREN, jeg har tit oplevet at en startmotor ikke yder det den skal og
derfor ikke er i stand til at tørne motoren med tilstrækkeligt hastighed.
Fejlen kan ligge hos motoren, forbindelserne og batterierne. Et af
problemerne ligger i hvis starteren ikke får spænding nok, forsøger den at
trække mere strøm, dette resulterer i yderligere spændingstab osv. Jeg har
oplevet at lodningerne i starteren er smeltet på den konto.

Hvis ingen af mine forslag hjælper må du desværre prøve et værksted, jeg har
arbejdet med både i næsten 20 år, men kan alligevel ikke se uden at bruge
fingrene

Hilsen Ole

Fra : palle bugtrup

Dato : 14-02-07 21:52

Tak Ole - for saglig information.

Efter at have brugt nogen tid - lidt for meget - kender jeg nu MD-5 i hver
detalje.

Jeg startede med kompr.test som sagde 15 bar. Afmonterede topstykke,
tippede motoren lodret og lod den stå med olie-petroleumsmix. Denne var så
længe om at sive igennem, at jeg, da der ikke var overvældene slid i
foringen, valgte honing + nye ringe. Ikke mindst da nyt foringssæt står til
ca. kr. 3600. Ventiler og sæder bar også præg af høj alder, og blev så
optimeret. Forstøver (dyse) renoveret og afprøvet på motor - her uden top og
stempel, så god fart. Syntes mængde var for svag, kontrollerede pumpelement
og kunne ane mikroskopiske ridser, så nyt element her.

Så skulle alt jo være måske ikke 100-, men måske 80%.

Heldigvis prøvede jeg maskinen af før montering i skibet, - og det var
ikke godt nok. Spildte tid med at prøve alternative indsprøjtn.tider, - jeg
havde jo ingen data at gå efter.

Og nu gjorde jeg så det, som havde ligget i baghovedet lige fra
begyndelsen. - Det er jo så enkelt, at i en motor uden nogen form for
startjælp er kompressionen 'alfa og omega'. Ny foring og stempel. - Havde
jeg bare haft økonomisk frie hænder fra start!

P.S. kompressionen steg til 17 bar, og - er der nogen der mangler et sæt
ringe til halv pris?

Bedste hilsen,
Palle

Fra : Hans Munkstrøm

Dato : 20-02-07 22:57

palle bugtrup skrev:
> [...]
>
> Nogen der har erfaring ?? - Jeg kunne også godt bruge nogle data, hvis
> nogen har mulighed for at hjælpe med sådant.

Hej Palle
Hvis du mangler en værkstedshåndbog til motoren kan du finde en her
http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/index.html

og andre sager - vedr. MD5 A

m.v.h.
Hans Munkstrøm - KB-KBH.DK