Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
METAtags i Billedfiler
Fra : emj

Dato : 13-02-07 15:19

Er METAtags det samme som EXIF-data?

Jilsen emj

Fra : Lindkold

Dato : 13-02-07 21:42

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse
news:p4i3t2996borqqhoharlhgj8tib87r0h2b@4ax.com...

> Er METAtags det samme som EXIF-data?

Så vidt jeg ved er META-tags kun noter man bruger i koder til hjemmesider.
Kun bliver ikke vist på siden, men giver bl.a. oplysninger til
søgerobotterne der crawler nettet.

EXIF-data er oplysninger om et billeds data, såsom kameramodel, blænde,
lukkertid, flash, lysmåle-metode etc.

Lindkold

--
www.aptering.dk
Billige håndværkere

Fra : emj

Dato : 13-02-07 23:23

Lindkold skrev:

>Så vidt jeg ved er META-tags kun noter man bruger i koder til hjemmesider.
>Kun bliver ikke vist på siden, men giver bl.a. oplysninger til
>søgerobotterne der crawler nettet.

Ifølge gadgetsitet Gizmodo.com ødelægges metadata på digitale
billeder, hvis man redigerer dem i Windows Vista.

>EXIF-data er oplysninger om et billeds data, såsom kameramodel, blænde,
>lukkertid, flash, lysmåle-metode etc.

Ja, det er jeg udmærket klar over, men eksemplevis kaldes de data, som
skrives ind EXIF, når man katalogiserer billeder og deved tilføjer
forskellige TAGS til EXIF i f.eks PhotoShop Elements Organize også
metadata.

Hilsen emj

Fra : Lindkold

Dato : 14-02-07 14:28

> Ifølge gadgetsitet Gizmodo.com ødelægges metadata på digitale
> billeder, hvis man redigerer dem i Windows Vista.

Og I mange andre programmer hvis du vælger "save for web"...
De skæres bare fra for at komprimere filstørrelsen mest muligt.

> [...]
> skrives ind EXIF, når man katalogiserer billeder og deved tilføjer
> forskellige TAGS til EXIF i f.eks PhotoShop Elements Organize også

Ok - men "Meta" i en generel vending betyder bare, at det fortæller "noget
om" den ting det knytter sig til, og kan altså bruges i mange henseender.

Mvh.

Lindkold

- -
www.aptering.dk
Billige håndværkere

Fra : emj

Dato : 14-02-07 16:12

Lindkold skrev:

>Og I mange andre programmer hvis du vælger "save for web"...
>De skæres bare fra for at komprimere filstørrelsen mest muligt.

Ja, jeg ved sørme da godt, at "save for web" gemmer uden exif, men
synes det er problematisk, hvis Vista ikke giver mulighed for selv at
vælge om man ønsker at beholde EXIFdata.

Hilsen emj

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-07 13:53

On Feb 13, 3:18 pm, emj <emj@> wrote:
> Er METAtags det samme som EXIF-data?

Begge dele er meta-data, men ellers har de vist ikke noget tilfælles.

Meta-tags er en måde at angive meta-data i HTML o. lign. EXIF er en
måde at angive meta-data i billeder.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : emj

Dato : 14-02-07 16:14

Niels Andersen skrev:

>Meta-tags er en måde at angive meta-data i HTML o. lign. EXIF er en
>måde at angive meta-data i billeder.

Tak...!

Hilsen emj

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-07 13:57

Niels Andersen skrev i
1171457600.655388.280360@p10g2000cwp.googlegroups.com dette:

> EXIF er en
> måde at angive meta-data i billeder.

EXIF er knyttet til jpg-formatet. Men også andre billedformater og rawfiler
indeholder metadata. Og ved konvertering til jpg, bliver disse ofte omdannet
til EXIF.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm