lugt i camping hynder
Fra : Anette og Peter

Dato : 11-02-07 10:29

Hej Gruppe
Vi har vores CV (Adria 430DD, årg. 2002) stående ude hele året.
Desværre har vi i år konstateret, at hynderne lugter rigtig dårligt (jeg
havde glemt at stille dem lodret),
derfor vil jeg høre, om der er nogen, der kan hjælpe med, hvad jeg skal gøre
for at få dem lugtfri.

Jeg har haft dem stående ude i fri luft de dage, hvor det har været tørvejr,
det har ikke hjulpet.

Jeg har prøvet at sprøjte den ene skumgummihynde (uden betræk) med Rodalon -
den lugter stadig lidt. Tør man prøve at vaske betrækket? Vil det krybe?

Hilsen
Anette

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-02-07 11:13

"Anette og Peter" <apk-pmk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet at sprøjte den ene skumgummihynde (uden betræk) med
> Rodalon - den lugter stadig lidt. Tør man prøve at vaske betrækket? Vil

Et gammelt husråd, som vi tit bruger, både til campingvogn og andre steder;
2-3-4 dybe tallerkener eller skåle med bred overflade, fyldes ½ op med helt
alm. eddike, og lad det så stå et døgn eller to.

Det tager alm form for dårlig lugt, og sætter hverken spor eller ny lugt.

/Flemming U

Fra : Anette og Peter

Dato : 11-02-07 11:32

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med helt alm. eddike, og lad det så stå et døgn eller to.
>
> Det tager alm form for dårlig lugt, og sætter hverken spor eller ny lugt.

Hej Flemming
Tak for huskerådet.
Vi har taget hynderne hjem i kælderen for en måneds tid siden, så jeg kan jo
prøve at stille et par skåle med eddike i samme lokale som hynderne for at
se, om det kan afhjælpe problemet.
Hvis det ikke hjælper er jeg stadig interesseret i om nogen har erfaring med
om betrækket kryber ved forsigtig vask.
Hilsen Anette

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-02-07 13:49

> [...]
> Hvis det ikke hjælper er jeg stadig interesseret i om nogen har erfaring
> med om betrækket kryber ved forsigtig vask.
Prøv med en koldvask - et vaskemiddel til vask i koldt vand, så skulle der
ikke være noget der ligner risiko for krybning, uanset materialetype.

Kan stadig købes som en vaskepasta på en tube. Vi plejer at købe i Matas,
men Irma plejer også at have den.

/Flemming U

Fra : Anette og Peter

Dato : 12-02-07 12:10

> [...]
> ikke være noget der ligner risiko for krybning, uanset materialetype.
>
> Kan stadig købes som en vaskepasta på en tube. Vi plejer at købe i Matas,

Det må vi prøve, hvis ikke eddiken klarer det. Vi melder tilbage senere mht
resultatet.

Hilsen
Anette

Fra : news@llz.dk

Dato : 12-02-07 13:32

Mon, 12 Feb 2007 12:09:45 +0100, tastede: "Anette og Peter"
<apk-pmk@mail.tele.dk> bl.a.:

>Det må vi prøve, hvis ikke eddiken klarer det. Vi melder tilbage senere mht
>resultatet.

Jeg har Googlet dit problem og stødte på et råd fra fjernsynets Kuno
Bonne. Jeg mener også, at Leth havde en tilsvarende opskrift, men den
kan jeg ikke finde..

Prøv at læse:
http://www.handyman.dk/debat/vis.asp?id=1960

Hvis lugten kommer fra selve hynderne (efter du har vasket betrækket)
ved jeg snart ikke..

-henrik

Fra : Anette og Peter

Dato : 12-02-07 13:51

<news@llz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> http://www.handyman.dk/debat/vis.asp?id=1960
>
> Hvis lugten kommer fra selve hynderne (efter du har vasket betrækket)

Hej Henrik
Interessant link, som kan bruges i mange sammenhænge. Jeg er dog lidt
usikker mht det lunkne vand. Måske det får stoffet til at krybe. Der er
desværre ikke vaskeanvisning på betrækket. Så vask og skyl med koldt vand er
måske det bedste.

Den hynde, vi har afmonteret for betræk, lugter næsten ikke.

Hilsen
Peter (og Anette)

Fra : ulrikkrog@gmail.com

Dato : 13-02-07 10:03

der er et produkt der hedder R10 lugtfjerner som kan købes mange
steder (bla punkt 1) som vi på sygehuset har brugt ved flere
lejligheder.
Jeg har sågar brugt det et sted hvor vi fandt en død rådden mus (det
stinker afskyeligt) jeg vaskede stedet i R10 og nu kan vi ikke engang
ane at der har ligget en mus der.

Jeg siger ikke at det kan tage jeres lugt men det er værd at prøve.

mvh ulrik.

Ps . det fåes i en forstøverflaske, det skal bare sprayes på

Fra : MikeSpeed.dk

Dato : 13-02-07 21:40

Hej

Jeg bruger Lugtfjerner fra Würth. Det er en lugtfjerner der også fjerner sig
selv.

Den har nr 0893 79 der er 500ml i en flask og koster ca. 180kr Jeg ved der
er manger taxi vognemænd der bruger det..

Hilsen Michael

Fra : Anette og Peter

Dato : 18-02-07 13:14

"MikeSpeed.dk" <michael@Xthyregodnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den har nr 0893 79 der er 500ml i en flask og koster ca. 180kr Jeg ved
> der er manger taxi vognemænd der bruger det..

Hej Michael
Tak for rådet.
Jeg har vasket den første hyndes betræk, men desværre er det krøbet lidt.
Men det har formentligt taget lugten.
Hilsen
Anette

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-02-07 13:56

Anette og Peter wrote:

> Jeg har vasket den første hyndes betræk, men desværre er det krøbet
> lidt. Men det har formentligt taget lugten.

Eddike. Der er en der allerede har nævnt det, men det lyder måske for nemt?

Det tager også feks. cigar(et)lugt - og dér skal der da noget til :)

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : Anette og Peter

Dato : 18-02-07 13:12

<ulrikkrog@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Ulrik
Tak for rådet, lige i øjeblikket er jeg ved at forsøge med at vaske
betrækket, men desværre kryber de jo lidt.

Hilsen Anette