Noob - søger råd - Netværk "forsvinder"
Fra : Lars Smail

Dato : 12-02-07 20:09

Lad mig med det samme sige at jeg ikke har den "helt" store forståelse og
kunne bruge nogle forklarende råd her.

Vi er en lille andelsforening der består af 6 lejligheder.

I kælderen er en router. Der går to ledninger derfra. En til højre side af
opgangen og en til venstre side.
På 1.sal er en switch der frodeler til de tre lejligheder der alle har
internet i hver opgang.

Jeg oplever ofte at min forbindelse forsvinder helt og at jeg ikke engang
kan åbne en side på google.

TDC som er vores udbyder, forklare at vi har nogle helt vilde udsving i form
af både download og upload på nogle ret besynderlige tidspunkter.

En lejlighed har afsløret at de bruger XinMX Kazaa light osv. til download
af diverse "ting".

Mit spørgsmål er.

Kan man billigt gøre så hver lejlighed får deres del af båndbreden?
Kan man "afsløre" sort på hvidt at en enkelt lejlighed "misbruger" og derfor
er skyld i at resten bliver jævnligt afbrudt?

Er der andre muligheder man som "almindelig" bruger kan gøre?

MVH Lars

Fra : Jens G

Dato : 12-02-07 20:35

On Mon, 12 Feb 2007 20:08:32 +0100, "Lars Smail" <lars@smail.dk>
wrote:

>Kan man billigt gøre så hver lejlighed får deres del af båndbreden?

Hvis I ikke har alt for meget båndbredde(ikke meget over 10Mb tror jeg
det er) til rådighed kan en Linksys WRT54GL router til ca. 500 kr
bruges til at styre båndbredden hvis den udstyres med f.eks. Tomato
firmware og et script lavet med en meget letbetjent scriptgenerator
til at styre båndbredden.

Firmwarens QOS kan sættes til at give P2P lavest prioritet på upload,
og scriptet kan styre download båndbredden.
Hvis man f.eks. har 6Mb ialt til rådighed, kan man give en garanteret
båndbredde på 1Mb til hver af de 6 lejligheder, men tillade at de får
op 6Mb hvis ingen andre bruger af deres tildelte båndbredde.

Mere om Tomato her:
http://www.linksysinfo.org/forums/forumdisplay.php?f=160

Og om scriptgeneratoren her:
http://www.hyperwrt.org/forum/viewtopic.php?id=2002