INSERT INTO bla.bla.
Fra : Rene' Godskesen

Dato : 30-06-01 15:09

Hejsa!

Jeg har nogle formularer som folk kan udfylde for at sende oplysninger til
mig.
Disse data lagres i en Access-database.
Men hvis nogle felter efterlades tomme, brokker serveren sig over at den
ikke vil gemme en zero-length string.

Hvordan løser jeg det?
Jeg kan selvfølgelig skrive
SnupNavn = Request.Form("navn")
If SnupNavn = ""
then SnupNavn = "-"
End if
Men det er sgu' da for kejtet!

Måske simpelt ?, men jeg er osse nybegynder

Venlig hilsen
Rene' G.
toyotaextreme.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-06-01 15:15

"Rene' Godskesen" <godskesen@email.dk> wrote in

> [...]
> End if
> Men det er sgu' da for kejtet!
>
> Måske simpelt ?, men jeg er osse nybegynder

du er nødt til enten at redesigne din datamodel - eller at fange indtastning
af tomme strenge inden det sendes til databasen. Der er dog ingen grund til
at indsætte forkerte data i databasen (din bindestreg).

Jeg ville personligt gøre det på denne måde:

if request.form("name") = "" then name = null else field = "'" &
request.form("name") & "'" end if

Dette kræver selvfølgelig, at dit felt tillader NULL-værdier.

--
I wrote to George W. Bush - see why at
http://stocholm.dk/emailgeorgewbush.asp

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Rene' Godskesen

Dato : 30-06-01 15:31

Jesper Stocholm <spam@stocholm.dk> skrev i

> Jeg ville personligt gøre det på denne måde:
>
> if request.form("name") = "" then name = null else field = "'" &
> request.form("name") & "'" end if
>
> Dette kræver selvfølgelig, at dit felt tillader NULL-værdier.

Jo, men... (husk jeg er nybegynder)

Hvorfor 'else field' ?

Referer field til variablen Name
eller hvad?
--

Venlig hilsen
Rene' G.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-06-01 16:05

"Rene' Godskesen" <godskesen@email.dk> wrote in news:3b3de2f9$0$3241
$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Jesper Stocholm <spam@stocholm.dk> skrev i

> Jo, men... (husk jeg er nybegynder)
>
> Hvorfor 'else field' ?

Du skal jo have puttet det ind i din database herefter, og så er du nødt til
at matche begge muligheder for input fra dine brugere.

Hele koden ville se nogenlunde således ud:

dim name, str_sql, objCon
if request.form("name") = "" then name = null else field = "'" &
request.form("name") & "'" end if

str_sql = "INSERT INTO tablename (Name) VALUES (" & name & ")"
objCon.Execute(str_sql)

Hvis du sørger for at dine variable bliver i det korrekte format/form inden
din SQL-sætning, så bliver din kode (imo) pænere - og dermed nemmere at
læse.

> Referer field til variablen Name
> eller hvad?

field refererer til den kolonne du skal indsætte data i. Kolonner kaldes
også for felter - deraf det engelske navn.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-06-01 17:55

Jesper Stocholm <spam@stocholm.dk> wrote in

> if request.form("name") = "" then name = null else field = "'" &
> request.form("name") & "'" end if

der skal stå

if request.form("name") = "" then name = "null" else field = "'" &
request.form("name") & "'" end if

i stedet.