problemer med IF THEN sætning
Fra : ib petersen

Dato : 12-02-07 11:58

Så er den gal igen - ikke let at være nybegynder - forstår ikke
helt
hvorfor flg. ikke fungerer:
Bliver sendt til siden nyt_navn.asp selvom jeg ved at databasen
indeholder det navn jeg søger på !!
Håber at I eksperter kan hjælpe endnu engang.

Dim strnavnID

strnavnID = Request.Form("navnID")

strSQL = "Select * FROM Bestillinger Where navnID = " & strnavnID
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Dim navnID

IF strnavnID = rs("navnID")THEN
Response.Redirect "opdater.asp"
ELSE
Response.Redirect "nyt_navn.asp"
End IF

På forhånd tak for hjælpen
Ib

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-02-07 14:54

ib petersen skrev:

> Dim strnavnID
>
> strnavnID = Request.Form("navnID")
>
> strSQL = "Select * FROM Bestillinger Where navnID = " & strnavnID

Her vælger du poster hvor navnID = strNavnID

> IF strnavnID = rs("navnID")THEN

Derfor er ovenstående tjek overflødigt (du skal ikke tvivle på
databasen). Når det alligevel fejler er det på grund af
typeforskellen - strNavnID er en tekst mens rs("navnID") er et tal.

Det du har brug for at tjekke er ikke om du har fundet det rigtige
nummer, men om du i det hele taget har fundet et nummer. Det
tjekker man med egenskaben EOF (End Of File) der er sand hvis
postsættet er tomt. Ret derfor din if-sætning til:

IF NOT rs.EOF Then
   ' der er fundet en bestilling med det søgte navnID
Else
' der er ikke fundet en bestilling med det søgte navnID
End IF

Inden du viderestiller bør du i øvrigt lukke din dataforbindelse,
ellers bruger du mere hukommelse end godt er.

Du kan fx gøre som følger:

Dim nextpage

IF NOT rs.EOF Then
   ' der er fundet en bestilling med det søgte navnID
   nextpage = "opdater.asp"
Else
' der er ikke fundet en bestilling med det søgte navnID
   nextpage = "nyt_navn.asp"
End IF

' Ryd op og luk

   rs.close
   set rs = Nothing

   Conn.close
   set Conn = Nothing

' Send brugeren videre

   Response.redirect nextpage
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : ib petersen

Dato : 12-02-07 16:50

ib petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Så er den gal igen - ikke let at være nybegynder - forstår ikke
> helt
> hvorfor flg. ikke fungerer:
IF Then sætning
> Håber at I eksperter kan hjælpe endnu engang.

Hej Jens
Tak for en fyldestgørende forklaring - håber at jeg nu kan klare det
i fremtiden.

Har et tillægsspørgsmål - vedr. det IDnr der findes -
kan det sendes med til den side der redirectes til - og ifald -
hvordan ?
Evt. link til at lære nærmere om det er velkomment, så jeg ikke
behøver at forstyrre dig hele tiden.

Tusind tak for hjælpen

Fra : ib petersen

Dato : 12-02-07 17:06

> [...]
>
> Tusind tak for hjælpen
> ib
>
> Undskyld - spørgsmålet fik jeg besvaret på html.dk - kunne jo bare
have læst ordentligt - beklager.