Streg gennem celler i tabel
Fra : Is

Dato : 11-02-07 20:14

Hej

Jeg forsøger lidt med desigen af kalender
(tidligere: transparent tekst ? )

Nu vil jeg prøve at overstrege hvis tid er passeret.

text-decoration : line-through;

gennemstreger teksten, Men hvis nu jeg istedet vil gennemstrege
cellen i tabellen ?? hvordan gør jeg så det?? eller hele rækken i
tabellen ??

Erik Isager

Fra : Martin

Dato : 12-02-07 10:15

Is wrote:
> [...]
>
> gennemstreger teksten, Men hvis nu jeg istedet vil gennemstrege
> cellen i tabellen ?? hvordan gør jeg så det?? eller hele rækken i

Hvis du giver hver td en id - fx datoen (husk et bogstav foran for at
validere det)

Hvis du giver hver tr en id - fx ugenummeret.

Så burde det ikke være så slemt.

td.d20 {
text-decoration : line-through;
}

tr.w5 {
text-decoration : line-through;
}

Hvordan det så virker, har jeg så ikke testet :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-02-07 10:44

On Mon, 12 Feb 2007 10:14:39 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

> [...]
>validere det)
>
>Hvis du giver hver tr en id - fx ugenummeret.

Det kan blive en omstændelig affære, hvis han skal skrive sit
stylesheet om hver dag.
En bedre løsning ville være at bruge en class="passeret" til de
arrangementer, der er overstået. Da det er lavet i ASP er det "piece
of cake".

>Hvordan det så virker, har jeg så ikke testet :)

Hvis du havde, ville du se, at det stadig kun er teksten, der er
gennemstreget (og at du kan nøjes med at sætte text-decoration på
tr'en - i hvert fald i MSIE6) - og det var vist ikke det, Erik
efterlyste.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Danske tropper hjem fra Irak, nu!
Skriv under: www.kirkmand-initiativet.dk

Fra : Martin

Dato : 12-02-07 13:04

Jørn Andersen wrote:
> [...]
> En bedre løsning ville være at bruge en class="passeret" til de
> arrangementer, der er overstået. Da det er lavet i ASP er det "piece

Ja da - det er omstændigt - men når det er lavet i ASP, så ser du jo
heldigvis ikke HTML koden :)

Du kan jo også bare få ASP til at lave en css fil.

I PHP gøres det således
<link ... src='style.php'/>

// Style.php
<?php
header("content/type: text/css");
?>
html, body { .......

Hvordan det så gøres i ASP har jeg ingen anelse om.

> [...]
> gennemstreget (og at du kan nøjes med at sætte text-decoration på
> tr'en - i hvert fald i MSIE6) - og det var vist ikke det, Erik

Nææ.. det er korrekt.
Er lidt interesseret i en løsning selv :)
Tænkte lidt på et fixed baggrundsbillede, men dette går teksten jo pænt
ind over.

Så tænkte jeg på at sætte et billede ind foran teksten med en højere
z-index.
Men så forsvinder teksten jo væk fra billedet.
Er der nogle muligheder for at sætte et billede over tekst?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-02-07 15:27

Martin wrote:

> men når det er lavet i ASP, så ser du jo
> heldigvis ikke HTML koden :)

Jo, det er faktisk det eneste kode (hvis ikke html indeholder javascript),
serveren sender til klienten (browseren). Al asp-koden bliver afviklet på
serveren, og klienten ser den slet ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-02-07 19:27

On Mon, 12 Feb 2007 13:04:23 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

>Ja da - det er omstændigt - men når det er lavet i ASP, så ser du jo
>heldigvis ikke HTML koden :)
>
>Du kan jo også bare få ASP til at lave en css fil.

Men det er dog en noget mere ressource-krævende ting - både for
udvbikleren og på serveren - end at sætte en bestemt CSS-klasse på de
arrangementer, der er passeret.

>I PHP gøres det således
<snip>
>Hvordan det så gøres i ASP har jeg ingen anelse om.

Der gøres det med et FileSystemObject(FSO).

>Er lidt interesseret i en løsning selv :)
>Tænkte lidt på et fixed baggrundsbillede, men dette går teksten jo pænt
>ind over.

Hvis tekst og stregen er i samme farve - og hvis brugeren ikke ændrer
på tekst-farven ;) - så er det nok ikke så tydeligt, hvad der øverst
og nederst.

>Så tænkte jeg på at sætte et billede ind foran teksten med en højere
>z-index.
>Men så forsvinder teksten jo væk fra billedet.
>Er der nogle muligheder for at sætte et billede over tekst?

Det kan du godt: Hvis billedet har transparent baggrund, så skal det
nok gå.

Alt i alt ville jeg dog stadig forsøge med en helt anden løsning.
Enten en anden forgrunds-/baggrundsfarve-kombination, eller - som jeg
foreslog i den oprindelige tråd - helt at lade vre med at vise
overståede arrangementer i standardvisning.

Mvh. Jørn

Fra : Is

Dato : 12-02-07 21:25

> [...]
jeg
> foreslog i den oprindelige tråd - helt at lade vre med at vise
> overståede arrangementer i standardvisning.

Og det har jeg også forsøgt.

her er jeg så stødt på 2 problemer(opgaver) fra starten.

det første er sorteringen. Nu sortere jeg på:
tidKalender.Open "SELECT * FROM qryMaster WHERE month(Dato) = " &
visMm & " ORDER BY dato ASC" , strConnect

det vil sige jeg henter kun den måned jeg vil vise.

det næste bliver så (fordi du foreslog fra d.d. og f.eks 2 måneder
frem) tydeligt at få vist hvilke måneder der vises.

men jeg overvejer stadig dit forslag.

Erik Isager

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-02-07 00:31

On Mon, 12 Feb 2007 21:25:21 +0100, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

> [...]
>tidKalender.Open "SELECT * FROM qryMaster WHERE month(Dato) = " &
>visMm & " ORDER BY dato ASC" , strConnect

Du mener formentlig ikke sortering, men filtrering.

>det vil sige jeg henter kun den måned jeg vil vise.

Hvis det er en Access-db, så prøv med:
WHERE Dato BETWEEN DateAdd('d', -5, Now()) AND DateAdd('m', 2, Now())
- som vil tage fra 5 dage bagud til 2 måneder frem.

>det næste bliver så (fordi du foreslog fra d.d. og f.eks 2 måneder
>frem) tydeligt at få vist hvilke måneder der vises.

Det kan fx laves som:
Day(Dato) & "." & Month(Dato)
- enten i ASP eller SQL.

Men egentlig snakker vi ASP nu, så jeg foreslår, du fortsætter i
ASP-gruppen.

Good luck!

Fra : Martin

Dato : 12-02-07 21:56

Jørn Andersen wrote:
> Men det er dog en noget mere ressource-krævende ting - både for
> udvbikleren og på serveren - end at sætte en bestemt CSS-klasse på de
> arrangementer, der er passeret.

Serveren der skriver en 4-5 kb kode, det tager vel ikke mere end et
milisekund - så det tager jeg ikke så tungt - Går selvfølgelig an på
hvilken host man bruger.

Udvikleren - Vær sin smag :) - Jeg elsker nu at lave "overkills" bare
for at lege, og lære lidt.

Brugte fx. en helt dag idag bare for at lave en enkelt XSL og XML fil,
istedet for bare at lave en ganske alm. HTML og CSS fil - bare lige for
at komme ind i XML/XSL/DTD systemet - faktisk meget lærerigt, og rigtig
mange muligheder.

Det går da meget an på hvor lang en tidshorisont man vil arbejde tilbage
med.
Jeg arbejder altid ud så tingene også virker om 20 år :) - Forstil dig
hvor stor CSS fil der så skal til for at fortælle hvilke arrangementer
der er udløbet - efter bare 1 år.

Med en PHP/ASP CSS løsning, så behøver man kun at have stylen for den
givne måned/uge/dag.

> Hvis tekst og stregen er i samme farve - og hvis brugeren ikke ændrer
> på tekst-farven ;) - så er det nok ikke så tydeligt, hvad der øverst
> og nederst.

Nææ.. meeen nu skal alting jo kunne rettes meget nemt (også farver) - så
det vil jeg ikke mene er den bedste løsning

> Det kan du godt: Hvis billedet har transparent baggrund, så skal det
> nok gå.

Ahh - ja - transparent selvfølgelig...
Så er det jo nu man skal tænke... åhh nej ikke PNG og IE :/

> [...]
> foreslog i den oprindelige tråd - helt at lade vre med at vise
> overståede arrangementer i standardvisning.

Ja, det kunne man også sagtens, men det kunne jo være man ønskede noget
som ikke tydeligt gjorde det SÅ meget.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-02-07 00:21

On Mon, 12 Feb 2007 21:56:27 +0100, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

>Udvikleren - Vær sin smag :) - Jeg elsker nu at lave "overkills" bare
>for at lege, og lære lidt.

Fair nok. Men det er ikke nødvendigvis det bedste at anbefale andre at
lave det bevsærligt, når det kan laves let

>Jeg arbejder altid ud så tingene også virker om 20 år :) - Forstil dig
>hvor stor CSS fil der så skal til for at fortælle hvilke arrangementer
>der er udløbet - efter bare 1 år.

Ja, med din løsning med id'er for hver dag/uge, men ikke hvis du
sætter en klasse på de arrangementer der er "passeret".

>Nææ.. meeen nu skal alting jo kunne rettes meget nemt (også farver) - så
>det vil jeg ikke mene er den bedste løsning

Heller ikke jeg.

<snip>

>Ja, det kunne man også sagtens, men det kunne jo være man ønskede noget
>som ikke tydeligt gjorde det SÅ meget.

Nej, men hvis du ser hans side, så har hans links til alle måneder ude
i højre side, hvor man kan lade være med at fjerne dem.

Mvh. Jørn

Fra : Martin

Dato : 13-02-07 13:28

Jørn Andersen wrote:

> Ja, med din løsning med id'er for hver dag/uge, men ikke hvis du
> sætter en klasse på de arrangementer der er "passeret".

Nææ.. men så er det jo heller ikke muligt, fx. at definere forskellige
farver eller andet.

Prøv fx. at se i outlook kalenderen (og mange andre kalendere) så kan
man jo farve alt, lige så tosset man har lyst til. - Og lige præcis
dette er en af de ting jeg godt kan lide at lave - Total uafhængigt af
en der kan finde ud af at skrive CSS/HTML, men bare skal klikke på et
arrangement, og vælge en farve - og BUM så er det klaret.
Hvis du forstår hvad jeg mener :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-02-07 18:12

On Tue, 13 Feb 2007 13:27:51 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

>Nææ.. men så er det jo heller ikke muligt, fx. at definere forskellige
>farver eller andet.

Jo da - man kan sagtens tilknytte flere klasser til det samme element.

Mvh. Jørn

Fra : Martin

Dato : 13-02-07 18:20

Jørn Andersen wrote:
> Jo da - man kan sagtens tilknytte flere klasser til det samme element.

Det ved jeg...
Men ville du så lave en klasse til hver eneste farve?

Men jeg tror vi tænker i 2 vidt forskellige baner.
Jeg tænker i retningen af at en bruger ikke har adgang til HTML eller
CSS, men det hele styres ved et administrationsmodul, eller lign. og på
den måde definere alle arrangementer 1 adgangen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-02-07 18:33

On Tue, 13 Feb 2007 18:19:36 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

> [...]
>CSS, men det hele styres ved et administrationsmodul, eller lign. og på
>den måde definere alle arrangementer 1 adgangen.

Aha, ja jeg tænkte mere i retning af Eriks konkrete problem.

Men hvis jeg skal følge din tankegang, så vil jeg mene, at det så
bliver endnu vigtigere at anvende "class-formattering" (frem for
"id-formattering"), når man arbejder med et administrationsmodul, hvis
man skal bevare en vis konsistens i layout'et.
Medmindre man selvfølgelig vil have mulighed for at give hver enkelt
dag/uge/tidspunkt sin egen individuelle farve.

Nå, vi er vist ovre i en lidt for abstrakt diskussion - måske der
kommer et konkret problem på et tidspunkt, hvor vi kan prøve teorierne
af

Mvh. Jørn

Fra : Martin

Dato : 14-02-07 12:14

Jørn Andersen wrote:
> Aha, ja jeg tænkte mere i retning af Eriks konkrete problem.

Jeg tænkte så lidt videre - bare for sjovt :)

> [...]
> "id-formattering"), når man arbejder med et administrationsmodul, hvis
> man skal bevare en vis konsistens i layout'et.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok.

> [...]
>
> Nå, vi er vist ovre i en lidt for abstrakt diskussion - måske der
> kommer et konkret problem på et tidspunkt, hvor vi kan prøve teorierne

Jeg er allerede igang - har lige fået en ordre ind på et kalendersystem
- så det kunne jo være man skulle lave det lidt bedre end som så, hvis
der er tid til det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-02-07 14:40

Martin skrev:

> Du kan jo også bare få ASP til at lave en css fil.

[snip]

> Hvordan det så gøres i ASP har jeg ingen anelse om.

Fx som her:

<link ... src="style.asp" />

// Style.asp
<% Response.contentType = "text/css" %>

html, body { ....... }

Man skal dog være klar over at man mister nogle cache-fordele hvis
man laver css-ark dynamisk.

> Tænkte lidt på et fixed baggrundsbillede, men dette går
> teksten jo pænt ind over.

Jeg tror man er nødt til at lave en grafik for at få tekst og
cellestreg til at passe helt sammen. Spørgsmålet er om det er det
værd
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-02-07 18:54

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Man skal dog være klar over at man mister nogle
> cache-fordele hvis man laver css-ark dynamisk.

Man kan da bare lave en ekstra css-fil, og indlæse
den efter den normale.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-02-07 15:34

Erik Ginnerskov skrev:

> Jo, det er faktisk det eneste kode (hvis ikke html indeholder
> javascript), serveren sender til klienten (browseren).

Alt afhænger af øjet der ser. Sidder man med asp-koden i sin
editor, ser man ikke den færdige html-kode, men sidder man og
tjekker kildekoden i browseren, ser man ikke den oprindelige asp-
kode.

Jeg tror at Martins pointe er at det omstændelige i at tilpasse
html- eller css-koden ikke er så omstændeligt hvis det laves med
asp. Men selv om det kan gøres forholdsvis simpelt med asp, er
Jørns ide med at bruge en klasse stadig at foretrække (det kan også
gøres med asp, og det kræver en del mindre kode).

Fra : Martin

Dato : 12-02-07 16:46

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> Jørns ide med at bruge en klasse stadig at foretrække (det kan også
> gøres med asp, og det kræver en del mindre kode).

Nemlig...

Stortset alt HTML kode jeg laver, kan være på 2 linjers PHP - resten
klarer alle mine klasser for mig. Nok også derfor jeg er faldet MEGET af
i ren html - da jeg stortset aldrig arbejder med det mere.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-02-07 10:51

On Sun, 11 Feb 2007 20:14:00 +0100, "Is"
> [...]

>gennemstreger teksten, Men hvis nu jeg istedet vil gennemstrege
>cellen i tabellen ?? hvordan gør jeg så det?? eller hele rækken i

Jeg vil ikke sige, at det ikke kan lade sig gøre, men det vil være ret
besværligt. (Se også mit svar til Martin.)

Og samtidig så signalerer en overstregning snarere, at arrangementet
er droppet/aflyst.

Så af begge grunde ville jeg vælge en anden måde at markere det på -
fx en mørk baggrund el. lign.

Husk i øvrigt at sætte en default-værdi til din månedsangivelse. Prøv
fx flg.:
<url: http://dch-haslev.dk/detskernu.asp>
- som også afslører, at du ikke har valideret dit Form-input til
SQL'en

Good luck!

Fra : Is

Dato : 12-02-07 20:02

> [...]
> fx flg.:
> <url: http://dch-haslev.dk/detskernu.asp>
> - som også afslører, at du ikke har valideret dit Form-input til

Nu ved jeg ikke hvor du har det link fra, jeg har prøvet lidt af
hvert, men linket ser sådan ud, når man vælger det.
http://dch-haslev.dk/detskernu.asp?m=2
hvor m=2 er frembragt via denne måned.

og jeg anvender css og det er en asp side.

Har forsøgt med streg over tekst
text-decoration : line-through;

kip fra css
§§§§§§§§

/* --- anvendes i kalender --- */

..tablekalender

{
border-collapse: collapse;
font : bold 1.0em verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
text-align : center;
border : 0px solid Black;
width : 95%;
overflow : auto;
margin-left: 2%;

}
/* --- anvendes i kalender når tid er passeret--- */

..tablekalendertidpass

{
[...]

§§§§§§§§§§

så tjekker jeg ved indlæsning af data til tabellen, hvilken af de 2
css der skal vælges, ud fra om dato er passeret. ikke noget problem i
det, andet en et kun er teksten der bliver overstreget, og jeg vil
gerne prøve at overstrege hele rækken, hvis dato er passeret.

Når jeg stillede sp. her, var det fordi jeg troede det var nemt, bare
et sp om hvad koden hed, så kunne jeg jo bare lægge det ind

en <hr> et eller andet troede jeg kunne gøre det.

Hvad laver <striek> (kan ikke huske hvor jeg har set den)

Erik Isager

Fra : Martin

Dato : 12-02-07 22:06

Is wrote:
> http://dch-haslev.dk/detskernu.asp?m=2

Hop lige ind og fjern den <table> inden din rigtige <table>, den giver
22 HTML fejl :)

Fra : Is

Dato : 13-02-07 00:16

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse

> Hop lige ind og fjern den <table> inden din rigtige <table>, den
giver
> 22 HTML fejl :)

hmm er ikke klar over hvad du mener - er det ved validering du mener,
der er mange fejl, men jeg forstår dem ikke, dem kan vi måske gå
igennem hen ad vejen ??

Men det er lykkedes mig, ved valg af kalender at få vist resten af
denne måned samt den næste.

http://dch-haslev.dk/detsker.asp?m=2

Erik Isager

Fra : Martin

Dato : 13-02-07 13:30

Is wrote:
> [...]
>
> hmm er ikke klar over hvad du mener - er det ved validering du mener,
> der er mange fejl, men jeg forstår dem ikke, dem kan vi måske gå

I din HTML kode har du følgende

<h3>Februar 2007</h3>

har skrevet en <table> for meget, for du har heller ikke nogen slutning
på den tabel.

Så prøv at fjerne dit første <table> tag :)

Fra : Is

Dato : 13-02-07 17:26

du
> har skrevet en <table> for meget, for du har heller ikke nogen
slutning
> på den tabel.
>
> Så prøv at fjerne dit første <table> tag :)

er nu fjernet, så nu er der en fejl mindre

tak.

Erik Isager

Fra : Martin

Dato : 13-02-07 18:13

Is wrote:
> du
> slutning

> er nu fjernet, så nu er der en fejl mindre

Hvis du nu undrer dig over at "Info" under d. 27 ikke virker - så prøv
at ændre <td><a href="info\116.pdf"</a>   Info</td> til

Endnu en fejl mindre :)

Fra : Is

Dato : 13-02-07 20:45

> Hvis du nu undrer dig over at "Info" under d. 27 ikke virker - så
prøv
> at ændre <td><a href="info\116.pdf"</a> Info</td> til
>
> Endnu en fejl mindre :)

jaa, men den havde jeg til gengæld mange steder.

Takker

Erik Isager

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-02-07 01:55

On Mon, 12 Feb 2007 20:01:55 +0100, "Is"
> [...]

> text-decoration : line-through;
<snip>
>Hvad laver <striek> (kan ikke huske hvor jeg har set den)

<strike> er bare HTML-versionen (forældet) af ovennævnte CSS-egenskab.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-02-07 01:59

>Prøv
>

>Nu ved jeg ikke hvor du har det link fra,

Jeg har bare skåret "?m=2" væk fra din QueryString.
Jeg tror du vil være bedre tjent at lave et link fra din venstre-menu
som "detskernu.asp" - uden QueryString - og så teste i ASP-filen, om
der er valgt en måned. Hvis ikke, så brug din aktuelle måneds valg.

På den måde kan dine brugere bookmarke kalenderen uden at være låst
fast på en bestemt måned.

Men som nævnt, så er det ASP, så derfor XFUT til ASP-gruppen.

Fra : Is

Dato : 13-02-07 17:35

> [...]
> der er valgt en måned. Hvis ikke, så brug din aktuelle måneds valg.
>
> På den måde kan dine brugere bookmarke kalenderen uden at være låst

Det kan jeg godt se, hvad du mener.

Erik Isager