Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Print af enkelte plakater
Fra : Klaus Jensen

Dato : 10-02-07 23:40

Hej

Jeg er på ferie i Canada, og har taget en masse gode billeder med mit Canon
400D. Når jeg kommer hjem vil jeg gerne have lavet en eller flere plakater
af nogen af billederne. F.eks. 150cm*100cm eller lign. Jeg er klar over at
selv med 10 megapixel kan det ikke blive super at se på tæt på, men det er
også lige meget.

Mine (newbie) spørgsmål er:

Skal jeg fremover skyde billederne i RAW hvis jeg vil bruge dem til at lave
plakat af? Eller er den højeste kvalitet jpeg lige så god til mit formål?

Hvor får jeg lavet sådanne plakater henne, og hvad koster det ca.?

Hvad skal jeg være opmærksom på (f.eks. når jeg skal aflevere billederne -
noget med CMYK/RGB f.eks.)?

På forhånd tak og venlige hilsner fra Canada

- Klaus

Fra : Dennis Kruse

Dato : 11-02-07 09:38

Klaus Jensen skrev:
> Mine (newbie) spørgsmål er:
>
> Skal jeg fremover skyde billederne i RAW hvis jeg vil bruge dem til at lave
> plakat af? Eller er den højeste kvalitet jpeg lige så god til mit formål?

Hvis alle dine billeder er perfekte i optagelsen, er der vel ikke det
vilde at komme efter i RAW. Men da du nu selv skriver newbie, er det vel
rart at have mulighed for at kunne kompensere lidt mere, end jpeg giver
mulighed for. Jeg har personligt aldrig fundet nogen god grund til ikke
altid at skyde i RAW

> Hvor får jeg lavet sådanne plakater henne, og hvad koster det ca.?

Har selv fået lavet en enkelt plakat ved http://www.digiposter.de . Dog
ikke helt i din størrelse. Det foregår også udelukkende på tysk. Hvis de
skal være knap så store kan http://www.pixum.de også godt være med (min
favorit pusher). En lokal trykker burde også kunne gøre det. De trykkere
jeg har forespurgt vil dog have lidt mere, end min SU tillader.

> Hvad skal jeg være opmærksom på (f.eks. når jeg skal aflevere billederne -
> noget med CMYK/RGB f.eks.)?

Pixum vil have billederne i sRGB. Men der bliver du nød til at høre hvor
du har tænkt dig at få det ordnet. Mon ikke den lokale trykker gerne
vil have en CMYK fil? Der skal nok noget forespørgelse til.

> På forhånd tak og venlige hilsner fra Canada
>
> - Klaus

NP og forsat god tur.

--
Dennis Kruse

Fra : Food_life

Dato : 11-02-07 09:53

On Sun, 11 Feb 2007 09:38:27 +0100, Dennis Kruse <dghk03@hst.aau.dk>
wrote:

> [...]
>rart at have mulighed for at kunne kompensere lidt mere, end jpeg giver
>mulighed for. Jeg har personligt aldrig fundet nogen god grund til ikke

www.lasertryk.dk

Laver fine plakater til en meget fornuftig pris!

mvh

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 11-02-07 10:06

On Sun, 11 Feb 2007 09:53:29 +0100, Food_life wrote:

> www.lasertryk.dk
>
> Laver fine plakater til en meget fornuftig pris!
>
> mvh

Husk lige på at deres priser er + moms + faktureringsgebyr + porto.
--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Michael Frandsen

Dato : 11-02-07 11:36

prøv evt www.mitgalleri.dk han er også billig og laver en kanon kvalitet

mvh
michael

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 17:29

jeg ryger videre til www.madogsundhed.dk når jeg klikker på dit link?

Fra : Michael Frandsen

Dato : 11-02-07 18:19

Sorry, Sorry

det hed www.ditgalleri.dk

mvh
Michael

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-02-07 13:10

Klaus Jensen wrote:
> [...]
> Jeg er klar over at selv med 10 megapixel kan det ikke blive super at
> se på tæt på, men det er også lige meget.

Sådan skal du nu ikke sige.. Med 10 megapixel kan man nå rigtig langt!

Vi har på arbejdet printet billeder fra 10mpixel i ca. 165x105cm, og det
står virkelig godt, også 20-30cm fra printet. Det kræver at billedet står
godt for at komme op i den størrelse..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk