Er det egentligt lovligt?
Fra : lh

Dato : 10-02-07 07:06

Nu har jeg altså ikke tænkt mig at det er min hund der skulle herfra på den
måde. Når den tid kommer så er det en værdig afsked sammen med en dyrlæge.
Men en "ven" sagde til mig at han da sagtens kunne skyde sådan en hund og
spare dyrlægeregningen. Jeg blev så skide sur og sagde bla at det vist ikke
engang er lovligt. Men er det dét? Må man egentlig aflive sit eget dyr
(skyde det) eller hvad folk nu kunne finde på?

Mvh

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-02-07 08:54

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke engang er lovligt. Men er det dét? Må man egentlig aflive sit eget
> dyr (skyde det) eller hvad folk nu kunne finde på?

Hvis man er i besiddelse af et gyldigt jagttegn, eller er slagter feks., er
der ikke noget ulovligt i det. En aflivning skal foregå hurtigt og humant.
I visse situationer kan det være mere humant, at skyde hunden (eller andet)
hurtigt og i vante omgivelser, end det er at slæbe den med til dyrlægen.
jeg tvivler på, at der er ret mange jægere, der vælger dyrlægen når
aflivning kommer på tale.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Battlefield's

Dato : 10-02-07 14:10

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45cd7a31$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

(klip)

..jeg tvivler på, at der er ret mange jægere, der vælger dyrlægen når
> aflivning kommer på tale.
>
> mvh. marie
> www.photopassion.dk

Hej
Hm... det er da noget af en påstand!
Jeg har omgåedes mange jægere i forbindelse med træning og markprøver med
mine labber igennem de sidste 20-30 år. Og jeg har da aldrig hørt om nogen
af dem, som ikke brugte dyrlægen når tid var. Men måske er Retrieverfolk
lidt "blødere" end andre jægere
Hilsen Vibeke

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-02-07 18:14

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af dem, som ikke brugte dyrlægen når tid var. Men måske er Retrieverfolk

det var nu ikke et faktum jeg kom med, blot en formodning, baseret på de
jægere jeg har kendskab til, der er en enkelt med en labber, og resten er
hønsehunde/breton`er/ og field trial`s. Ikke at sige, at de ikke benytter
dyrlægen, men blot at de vælger at tage den gamle hund med ud på en "sidste
jagt", i stedet for at tage den til dyrlægen for at den skal aflives der.
Jeg ville da personligt også betakke mig og vil da også lade det så vidt
muligt foregå hjemme.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Lott

Dato : 10-02-07 08:59

"lh" <lhmail@mail.dk> wrote in message
> [...]
> at det vist ikke engang er lovligt. Men er det dét? Må man egentlig
> aflive sit eget dyr (skyde det) eller hvad folk nu kunne finde på?

Både ja og nej.
Hvis man er uddannet til det må man.

Her er fra Dyreværnsloven:

"Aflivning og begravelse
Kun folk uddannede i aflivning og slagtning må aflive: Aflivning af
hunde må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn
eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller
aflivning (BEK nr. 1037 af 14/12 1994, § 13, stk. 1 + 2). Undtaget er
dog hundehvalpe, hvis aflivningen sker i umiddelbar tilslutning til
fødselen og ikke senere end en uge efter fødselen (stk. 3). Aflivning
ved drukning må ikke finde sted."

Begravelsessted: Generelt skal aflivede dyr føres til en
destruktionsanstalt (BEK nr. 664 af 16/12 1982, Kap. 4.2.6). Undtaget
er dog mindre selskabsdyr som f.eks. hunde, katte og fugle, der må
nedgraves, hvis der er længere end 50 m til nærmeste drikkevandsbrønd
eller boring (BEK nr. 633 af 11/9 1990, § 1, stk. 3). Men det er ikke
tilladt at nedgrave landbrugsdyr som f.eks. heste, grise, køer, får og
geder – selvom de måtte være på størrelse med en hund.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-02-07 10:12

On Sat, 10 Feb 2007 07:06:25 +0100, "lh" <lhmail@mail.dk> wrote:

> [...]
>engang er lovligt. Men er det dét? Må man egentlig aflive sit eget dyr
>(skyde det) eller hvad folk nu kunne finde på?

Du har så fået svar fra andre omkring lovligheden, men jeg tror
egentlig at det er det etiske aspekt der generer dig, ikk'?

Jeg blev selv voldsomt forarget for et par år siden da den landmand vi
dengang boede til leje hos fortalte at han havde skudt sin hund (som
var syg). Jeg snakkede en del med min mand om det, og prøvede dér at
komme af med al min harme, men han holdt sg* ikke med mig. Han mindede
mig om hvor bange en af mine egne forrige hunde havde været for
dyrlægen, og er det virkeligt værdigt at hunden er skrækslagen når den
skal afsted på sin sidste rejse?

Når jeg skal sige farvel til min bedste ven, så bestiller jeg
hjemmebesøg, så hunden kan komme herfra i trygge omgivelser og uden
angst. Det er jo osse det landmanden gjorde, og det din "ven" vil
gøre. Jeg foretrækker så ikke hjemmeaflivning af økonomiske årsager,
og jeg kan ikke selv aflive et dyr, men jeg vil helt klart foretrække
at mine dyr komemr herfra med mig i nærheden og dér hvor de har levet
et godt og trygt liv.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : lh

Dato : 10-02-07 10:42

> [...]
> og jeg kan ikke selv aflive et dyr, men jeg vil helt klart foretrække
> at mine dyr komemr herfra med mig i nærheden og dér hvor de har levet

Egentlig kan jeg godt forstå og følge den tankegang - at man skyder sit eget
dyr. Hvis man ved hvad man gør og ellers KAN gøre det! Men det er så ikke
lovligt eller etisk forsvarligt at "man" (vennen!) lige låner et jagtgevær
og skyder en hund.
Jeg kan sagtens følge mentaliteten i at man som god jæger går ud og afliver
sit eget dyr. Men man skal saftsuseme være sikker på at ramme første gang!
Kan man det og dyret dør omgående er det da ok med mig. Men har man ikke
erfaring og ved hvad man gør så syntes jeg absolut ikke det er mere humant
end at bringe dyret til dyrlæge. Tænk at man skyder én gang og ikke rammer
rigtigt og skal kigge ind i de der øjne indtil man "rammer rigtigt".
Jeg kender en jæger som raskt væk afliver katte for folk, men han kan
bestemt ikke altid ramme første gang - og det er sgu dyrplageri.
Jeg kan ikke selv slå en flue ihjel og jeg er så "heldig" at min nuværende
hund ikke er spor bange for at komme til dyrlægen og har aldrig været. Det
er en leg hver gang og jeg har gjort meget ud af at det blev sådan. Hun er
glad for alt og alle.
Men jeg bor så dyrlægerne også køre hjem uden det er en kæmpeudgift oveni.
Og når jeg f.eks skal have vaccineret hunde og katte "samler" jeg det og får
dyrlægen hjem. Så det er hunden også vant til og er superglad når der kommer
nogen om det er dyrlæge eller ej. Så min beslutning når den tid kommer
(desværre nok inden længe da jeg har en ret gammel hund) så blive det hjemme
i vante omgivelser og helst så "normalt" som muligt. Heldigvis er jeg i
stand til at skjule mine følelser til bagefter - det ved jeg da det langt
fra er første gang jeg prøver dette. Så jeg vil gøre alt for at hunde ikke
fatter mistanke om at her skal ske noget usædvanligt "ubehageligt" - når
tiden kommer. Det er så min beslutning med min egen hund.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-02-07 11:17

lh wrote:
".
> [...]
> at hunde ikke fatter mistanke om at her skal ske noget usædvanligt
> "ubehageligt" - når tiden kommer. Det er så min beslutning med min

Kære lh

Jeg kan lige som dig godt blive forarget når folk (jæger eller ej)
selv afliver deres dyr. Alene tanken giver mig myrekryb.

Vores første nabo da vi flyttede hertil var jæger, og han aflivede
selv sine katte ved skydning. Han var bondesøn, og mange af dem har et
helt anderledes syn på dyrene end vi andre der kun har kæledyr. Vi
talte aldrig om det, men jeg kaldte ham "lystmorderen", hvilket han
syntes var vældig morsomt. Selvom det efterhånden er 18 år siden, så
kan han stadig trække på smilebåndet når vi ses og taler om "gamle
dage", jeg tror han stadig er overbevist om, at jeg ikke mente hvad
jeg sagde.

Alene det, at skulle aflive sit eget kæledyr er mig meget imod. Jeg
kunne i hvert fald ikke, og som du skriver...."hvad nu hvis man ikke
rammer rigtigt første gang"? Alene tanken er forfærdelig. Dyrlægens
sprøjte er effektiv, og dyret lider ikke. Det koster at have dyr, og
hvis man ikke kan gøre sin ven den sidste tjeneste uden at skele til
pengepungen, så skulle man vist aldrig have haft kæledyr i det hele
taget, men der er desværre stor forskel på mennesker og deres
indstilling til etik og moral, så det kan der nok ikke laves om på.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jesper Lützen

Dato : 13-02-07 15:19

On 10 Feb., 07:06, "lh" <lhm...@mail.dk> wrote:
> [...]
> engang er lovligt. Men er det dét? Må man egentlig aflive sit eget dyr
> (skyde det) eller hvad folk nu kunne finde på?

Hvis ellers ejeren er habil jæger, dyrlæge eller lignende, så kunne
jeg sagtens se en fornuft i det. Et eksempel kunne være en situation,
hvor hunden er aktiv jagthund og tydeligvis elsker at være med på
jagt, der ville jeg ikke tøve et sekund med at lade den gå bort i en
situation som den elsker. De par dyr jeg har fået aflivet har alle
været hygge-dyr, og derfor skulle de helt naturligt aflives i en
situation, som bedst afspejlede det de elskede - altså i armene eller
skødet på deres ejer. Havde jeg derimod haft brugshunde, som reelt
blev brugt ville jeg formentlig vælge anderledes, men jeg ville aldrig
bruge en person til det, som jeg ikke ville være sikker på kunne
udføre jobbet med præcision og respekt for dyrets, og for en jagthund
ville jeg da netop betegne en kugle for panden som værende respekt.

/Jesper

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-07 20:14

On 13 Feb 2007 06:18:46 -0800, "Jesper Lützen"
<jesperlutzen@gmail.com> wrote:

> [...]
>udføre jobbet med præcision og respekt for dyrets, og for en jagthund
>ville jeg da netop betegne en kugle for panden som værende respekt.

Det er nemlig bare helt rigtigt... En hyggehund slæber man ikke med
langt ud i skoven hvorimod jagthunden tager man med derud hvor den
elsker at være og har haft så mange dejlige oplevelser for at sige
farvel.

Selvfølgelig ved en jæger da hvad han gør - og jeg kan ikke være ét
sekund foraget over at man gerne selv, og alene, vil aflive sin hund
når den tid kommer. At vi så er mange der absolut ikke kunne gør det,
er en anden sag.

Vi bor på landet, med skov bagved. Nede i skoven jages der råvildt og
vildsvin. Men der er også et par støbte hjerteformede betonfliser på
jorden med hvad der umiskendeligt lyder som hundenavne dernede.

** Lars