SIT
Fra : Kasper

Dato : 09-02-07 20:40

Hej

Skal hunden gå bag om eller foran når man siger kalder sit og hunden skal
komme tilbage...

Vi har øvet bagom helt fra lille, men på trænings pladsen siger det
apporteringen bliver bedre hvis hunden ikke skal bagom da de nemt smider det
der

Kasper
(Sort labbe hvalp :)

Fra : Battlefield's

Dato : 09-02-07 21:15

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har øvet bagom helt fra lille, men på trænings pladsen siger det
> apporteringen bliver bedre hvis hunden ikke skal bagom da de nemt smider

Hej Kasper
Det er ikke et krav at hunden går bagom, men hvis du senere skal bruge
hunden til jagt/markprøver kan den hurtigst komme afsted igen, hvis den går
bagom (så vender hunden rigtigt for hurtig afsendelse). Det ser også bedre
ud på f.eks. brugsprøve
Så, hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte med at lade den gå bagom, uanset
hvad træneren siger
Men det er dog rigtigt, at hunden under apporteringstræningen ikke skal gå
bagom, for så er der større mulighed for, at hunden smider dummien.
Hilsen Vibeke, hvis mand har trænet labber i mange år, en af dem opnåede
titlen DKBRCH.

Fra : C.H

Dato : 09-02-07 21:57

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagom, for så er der større mulighed for, at hunden smider dummien.
> Hilsen Vibeke, hvis mand har trænet labber i mange år, en af dem opnåede

Jeg vil sige det stik modsatte - i den tid hunden går bagom kan den nå at
koncentrere sig om alt muligt andet end sin fører - vender den derimod lige
numsen rundt, så kan den se dig i øjnene under hele manøvren. I øvrigt synes
jeg den bevæger sig hurtigere på den måde end ved at gå bagom.

Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke er mester i det her - men har luret på
andre hundeførere med deres hunde og finder bagom-metoden lidt langsommelig
og med risiko for lidt kontakttab.

Connie

Fra : Kim Arp

Dato : 10-02-07 09:27

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre hundeførere med deres hunde og finder bagom-metoden lidt
> langsommelig og med risiko for lidt kontakttab.

Hej Connie
Det var en gang på mode at hundende skulle gå på plads ved at vende sig, men
problemet er bare at du oftest får en hunde der sidder skævt og i mange
tilfælde bruger de osse et til to ryk for at komme helt om.
Dette er helt klare pointfradrag i konkurrencer og derfor er der nu heller
ikke så mange der gør det mere.
Det nyeste er så omkringvendingen hvor hunden ikke længere behøver at gå
bagom, dette er ligesom at gå på plads blevet lidt moderne, men lur mig om
ikke osse det vender tilbage til den gamle metode igen, da der osse her er
plads til en masse fejl.

Hilsen Kim
(uden Puddel, og på job)

Fra : Xenon

Dato : 11-02-07 10:02

"Kim Arp" <kim@vrøvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke osse det vender tilbage til den gamle metode igen, da der osse her er

Hej Kim.
Der er stadig mange der bruger den med at springe på plads, Det kommer lidt
an på hvad for en klub man kommer i. Der er ikke flere fejl muligheder ved
det end at gå bagom, det er bare nogle andre fejl.

Ang. vendingerne er der faktisk færre fejl muligheder hvis hunden bliver på
plads end den går bagom.

Claus
Der træner IPO med maller.

Fra : Søren LH

Dato : 09-02-07 22:22

> [...]
>
> Vi har øvet bagom helt fra lille, men på trænings pladsen siger det
> apporteringen bliver bedre hvis hunden ikke skal bagom da de nemt smider

Jeg er blevet rådet til at holde fast ved at gå bagom, fordi det slider
meget mindre på hunden. Det er en blød og naturlig bevægelse.

Mvh
Søren

Fra : Xenon

Dato : 10-02-07 08:49

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er blevet rådet til at holde fast ved at gå bagom, fordi det slider
> meget mindre på hunden. Det er en blød og naturlig bevægelse.

Undskyld mig Søren...Det var da det mest åndsvage jeg længe har hørt..

Claus

Fra : Kim Arp

Dato : 10-02-07 09:31

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld mig Søren...Det var da det mest åndsvage jeg længe har hørt..
>
> Claus
Hæ hæ ja den har jeg godt nok heller aldrig hørt

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 10-02-07 12:36

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld mig Søren...Det var da det mest åndsvage jeg længe har hørt..
>
> Claus

Nåda, jeg synes det lød meget fornuftigt. Hvorfor er det åndssvagt?

Og så vil jeg lige lægge mærke til ved lejlighed hvordan det foregår, når
hunden gør det på den anden måde, svinger rumpen rundt eller hvordan det er.

Mvh
Søren

Fra : Xenon

Dato : 11-02-07 09:53

> [...]
> hunden gør det på den anden måde, svinger rumpen rundt eller hvordan det

Det er da noget pladder, hvis hunden er så svag at den tager skade af det,
så ville den jo dø af at lave bidearbejde med alle de påvirkninger der.

Claus

Fra : Helle Jensen

Dato : 09-02-07 22:46

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Skal hunden gå bag om eller foran når man siger kalder sit og hunden skal
> komme tilbage...

Det kommer helt an på, hvad du skal bruge det til? Hvis du bare træner det
for din egen skyld, så bestemmer du selv, hvad din hund skal gøre.

Men hvis du skal ud i konkurrence eller til prøve, er det nødvendigt, at
hunden gør det på en måde, som er tilladt i forhold til konkurrencereglerne.
I DcH´s programmer skal hunden sidde foran og derefter gå på plads - her er
det så valgfrit, om den svinger rundt på plads eller går bagom. I DKK's
programmer vælger du selv hvilke af de to måder, du vil bruge.

Hilsen Helle

Fra : Kasper

Dato : 09-02-07 22:53

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> wrote in message

> [...]
> derefter gå på plads - her er det så valgfrit, om den svinger rundt på
> plads eller går bagom. I DKK's programmer vælger du selv hvilke af de to

Hej

Det vil forhåbenlig blive markprøve i DRK

Kasper

Fra : qfha

Dato : 10-02-07 13:17

Det ene udelukker ikke det andet. Jeg bruger begge dele alt efter
behov på markprøver. Vil jeg have hunden bagom mig når den kommer med
vildtet ( det kan der være grunde til ) tilføjer jeg blot kommandoen
omkring. Det er selvfølgelig trænet ind fra den var lille. Men det er
rart at kunne kontrollere og variere hundens bevægmønster når man er i
prøvesituationen. Det skal ikke altid blot gå hurtigt.

mvh
qfha

Fra : Battlefield's

Dato : 10-02-07 13:30

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er rigtigt! Det er mere vigtigt at få sendt hunden korrekt, end at det
bare skal gå stærkt. Men hvis hunden går bagom når den kommer hjem, vender
den rigtigt til den næste afsendelse, hvor man på den måde undgår at hunden
tager en forkert retning, fordi den ikke sad helt lige ved siden af føreren
da den blev sendt.
Hilsen Vibeke, der stadig mener, at det er en god ide, at starte med at lære
hunde at gå bagom.

Fra : Anette

Dato : 11-02-07 00:49

Battlefield's wrote:
> Hilsen Vibeke, der stadig mener, at det er en god ide, at starte med
> at lære hunde at gå bagom.

Hmm - ikke forstået. Jeg ved ikke en hujede om markprøver osv , men.....
Jeg har tre hunde. Den ene går bagom ( det havde hun lært før hun kom her),
de to andre vender forfra på plads - men de jo sidder ens, når de sidder
rigtigt i plads- hvor er forskellen? Hvorfor er det bedst at gå bagom? Jo,
hurtigt afsted igen - men er det ikke ligemeget bare hunden "vender" rigtigt
i plads position? Tilgiv mig at jeg spørger dumt - jeg ved ikke bedre

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Battlefield's

Dato : 11-02-07 12:26

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
rigtigt
> i plads position? Tilgiv mig at jeg spørger dumt - jeg ved ikke bedre

Hej
Det er nok mig, der ikke er god til at forklare
Men du har helt ret, det er ligemeget, bare hunden sidder rigtigt. Men
problemet er bare at det at sidde "på plads" ikke er det vigtige i denne
disciplin, men kun en nødvendighed for en god aflevering, hunden (og
føreren!) vil altid være 100% koncentreret om den næste fugl, der skal
hentes og det kan betyde, at man skal "bøvle" med en ukoncentreret hund for
at få den ind "på plads", hvor den automatisk vender rigtigt, hvis den går
bagom.
Hm.. det blev vist lidt indviklet, håber du kan se det for dig, ellers må du
ud at se et par markprøver
Hilsen Vibeke

Fra : Anette

Dato : 28-02-07 14:09

Battlefield's wrote:
> Hm.. det blev vist lidt indviklet, håber du kan se det for dig,

Jo, nu tror jeg at jeg har fanget idéen

> ellers må du ud at se et par markprøver

Det kunne være sjovt. Det lyder som om der er relativ stor forskel på
almindelig lydighedstræning og markprøver.
Her i huset gælder det foreløbig hyrdeinstinkt-test på får, her i
juni -måned. Det glæder jeg mig helt vildt til at se om mine sofahunde kan
hitte frem fra de bageste gemmer i hjernen

/ Anette

Fra : makkerlone

Dato : 28-02-07 14:50

Jeg har gået til en HEL del lydighedsprøver med mine hunde.
Makker lærte jeg at gå bag om mig for at komme på plads.
Panik og Du Der svinger rumpetten ind på plads.

Jeg er fortaler for at de svinger ind på plads, og IKKE går bagom
mig.
Når de svinger ind på plads har man hele tiden kontakten med hunden -
og jeg oplever en gladere hund (ser gladere ud pga. det er
hurtigere!).
Hunde, der går bagom føreren kan have tendens til at have æresrunder,
og man mister jo kontakten med hunden.

Min kærestes F1 lab, som bruges til markprøver svinger også ind til
siden, og har aldrig lært at gå bagom. Han har IKKE en skæv plads.
Har iøvrigt også titlen LP1.

Men det er vist smag og behag, hvad man ønsker eller er vant til.
Jeg har lidt på fornemmelsen at klubber, der er gammeldags i
opfattelsen af hundetræning bruger bagom. (ups, med den udtalelse
smutter jeg lige i skyttegraven).

Lone Sommer