Billig, støjsvag, lille pc for hjemmeserve~
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-07 13:13

Hej, det er lang tid siden jeg holdt op med at følge med i hvad der sker på
hardwarefronten.
Derfor vil jeg gerne have jeres hjælp til følgende:

Jeg skal have en hjemmeserver op og køre, derfor vil jeg have en pc der
opfylder følgende krav (Prioriteret):

1: Billig (i anskaffelse)
2: Støjsvag (Gerne passivt kølet)
3: Lille
4: Billig (i strømforbrug)
(5: Gerne kunne starte op selv, hvis strømmen er gået)

Den skal bruges som filserver, mailserver, webserver og måske også andre
ting.
Det er derfor et krav den kan køre winXP, da det er det jeg normalt bruger.
(Jeg ønsker ikke de her synology, det kan så vidt jeg ved ikke køre XP).

Kan det fås for 2K (eller billigere)

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-07 23:28

"Kim" <-> skrev i en meddelelse
> [...]

bruger.
> (Jeg ønsker ikke de her synology, det kan så vidt jeg ved ikke køre XP).

Prøv at kigge over i en af markedsgrupperne, f.eks. dk.marked.privat.edb.pc,
og kig efter en ældre P3'er. Den kan fint opfylde behovet, og kan ikke koste
meget.
(Har selv en P3-933 kørende med XP og 512 Mb ram her, og forudsat, at der
ikke installeres et hav af unødige programmer, så kører den helt fornuftigt.
Kølet med en gammel sokkel A køler, koblet til 7 volt, kabinet dæmpet med
Harald Nyborg's bitumen, og harddisk sidder i hjemmegjort gummiophæng.
Ørerne skal helt hen og hvile på kabinettet før jeg kan ane at skidtet er
startet.)

mvh Ebbe

Fra : Esben

Dato : 11-02-07 01:07

"Kim" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger.
> (Jeg ønsker ikke de her synology, det kan så vidt jeg ved ikke køre XP).

Du nævner ikke raid som krav, så en brugt bærbar PC kunne være en løsning -
der er endda indbygget "UPS".

--
Esben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-02-07 20:14

> Jeg skal have en hjemmeserver op og køre, derfor vil jeg have en pc
> der opfylder følgende krav (Prioriteret):

En hvilken som helst 550+ mhz med masser af ram kan klare den opgave. Jeg
har en IBM aptiva 550 mhz kørende med 2 gb ram, og det kører strygende. Der
er ingen problemer med at levere data nok. Jeg kører med to gange 6/6 mbit,
og det klarer den fint.

Det eneste, som er en smule langsomt, er mailserverens webmail, det er
tilsyneladende ikke særlig god kode.

Ellers kører den både ftp, mail og web.

Glem xp og find hellere en w2k pro. Den er langt mere stabil, navnlig ved
strømnedbrud. Min server kører nu på 24 måned uden et eneste nedbrud eller
problem. Der kan gå måneder imellem, jeg sidder foran den.

Næsten alle komputere kan sættes til at starte igen ved afbrydelse, det
sætter man i bios under powersetteings.

Claus

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-07 22:21

Tak for svarene!
Jeg må ud og finde mig en ældre pc til opgaven.

//Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-07 06:51

> Tak for svarene!
> Jeg må ud og finde mig en ældre pc til opgaven.

Bare husk masser af ram, det er det, det er det vigtigeste.

Claus