Delt Excel ark på netværk
Fra : Jens

Dato : 09-02-07 12:05

Hej NG

Vi kører et netværk med flere servere. På vores filserver ligger nogle Excel
ark, som alle i en bestemt gruppe har adgang til at læse, mens enkelte
brugere har fuld adgang, så de kan rette i dem. De bruges til noget
lagerstyring.

Efter nogle serveropdateringer, oplever nu, at den første, der åbner
regnearket får fuld adgang, uanset om de har rettigheder til det eller ej og
de efterfølgende, der åbner kun kan åbne skrivebeskyttet.

Eksempel:

ark.xls har følgende rettigheder: gruppe1: read&execute
bruger1: full
control

Hvis bruger2, som er medlem af gruppe1 er den første til at åbne ark.xls,
får denne fuld kontrol over regnearket?

Hvordan kan det være?

mvh
Jens

Fra : Brian Møller

Dato : 09-02-07 15:24

"Jens" <ingenspam.jens-c@nospam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger1: full control
> Hvis bruger2, som er medlem af gruppe1 er den første til at åbne ark.xls,

En ide kan være at godt nok har bruger 2 kun read/execute på filen; men
excel-arket bliver af serveren registreret som værende i brug.
Det er først når bruger 2 forsøger at skrive til arket at han vil blive
stoppet pga. ntfs/share rettigheder.

Mvh

Brian

Fra : Jens

Dato : 09-02-07 15:57

Hej "Brian Møller" <news@moellernet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> excel-arket bliver af serveren registreret som værende i brug.
> Det er først når bruger 2 forsøger at skrive til arket at han vil blive

Vi har lavet forsøget, at bruger2 åbne regnearket, retter en celle og gemmer
arket. Hvordan kan det lade sig gøre med ovenstående rettigheder?

Jeg har nærlæst rettighederne på arket, og de er som beskrevet.

Hilsen
Jens