Er der forskel på kølepasta
Fra : Brian Olesen

Dato : 09-02-07 21:13

Hejsa
Nu jeg alligevel skal ud og købe en del kølepasta vil jeg lige høre, om der
er forskel på kvaliteten?
Er der noget der køler specielt godt og evt. hvor kan man købe det?

Mvh. brian

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-02-07 22:59

Brian Olesen wrote:
> [...]
> om der er forskel på kvaliteten?
> Er der noget der køler specielt godt og evt. hvor kan man købe det?

Ja der er forskel på kølepasta og der er INTET kølepasta der køler.
Kølepasta skal lede varmen fra en flade til en anden - det er en fordel at
der er så lidt kølepasta på som muligt, men alle ujævnhedder skal være fyldt
med kølepasta.

Artic Silver anses som værende noget af det bedste (=best varmeledende).

Studiedata har det sikkert, men alle andre der sælger løse cpu kølere har
sikkert også kølepasta.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : Brian Olesen

Dato : 11-02-07 14:30

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kølepasta skal lede varmen fra en flade til en anden - det er en fordel at
> der er så lidt kølepasta på som muligt, men alle ujævnhedder skal være

hahah Bare en strid om ord, men forstår godt hvad du mener. En køleplade
køler heller ikke, den kan flytte varmen fra et medie ud i luften...

> Artic Silver anses som værende noget af det bedste (=best varmeledende).

Ok super. Jeg fandt 12 g. Arctic Silver 5 High-Density værk til 15 inkl.
fragt hos getmore.
Jeg håber det er godt nok?
Med 12 gram har jeg da vist også pasta nok til et stykke tid?

> Studiedata har det sikkert, men alle andre der sælger løse cpu kølere har
> sikkert også kølepasta.
> --

Mange tak for tippet. For mig betyder 2 3 grader altså også en del.
Specielt fordi jeg har en prescott, der varmer som en mindre reaktor.

Jeg er gået lidt amok og har bestilt et kæmpe vandkølingssystem hos vcore.dk
til 2600 kr.
Så bli'r chipsæt, gpu og ikke mindst processeren kølet ret godt.

Jeg er dæleme godt nok spændt på, om det er noget jeg kan finde ud af at
samle. *ggg*

Mvh. Brian

Fra : Taba

Dato : 11-02-07 22:08

> Ok super. Jeg fandt 12 g. Arctic Silver 5 High-Density værk til 15 inkl.
> fragt hos getmore.

Det var billigt, mon ikek du har et glemt et 0 i ovenstående tal?

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-02-07 00:29

"Taba" <all.spammers@die.die.die> skrev i en meddelelse

> Det var billigt, mon ikek du har et glemt et 0 i ovenstående tal?

Jo jeg vrøvler da for vildt!

125 kr. inkl. fragt.

Mvh. brian

Fra : Taba

Dato : 10-02-07 00:14

> Nu jeg alligevel skal ud og købe en del kølepasta vil jeg lige høre, om
> der er forskel på kvaliteten?
> Er der noget der køler specielt godt og evt. hvor kan man købe det?

Nu bliver jeg nok korsfæstet af entusiaster på dette område, men det er
altså ikke vildt mange grader man får ud af at købe et dyrt mærke ifht. et
no-name mærke. Vi snakker om 2-3 grader, måske ikke engang det. Den
menneskelige faktpr mht. applivering af pasta'en spiller mindst lige så stor
en rolle hvis ikke større.
Da jeg i sin tid løb tør for kølepasta gik jeg ned i en elektronik
forretning og købte en tube almindelig hvid kølepaste med hele 7 gram til
ingen penge. Det har endnu ikke svigtet mig.

Og som der korrekt bliver sagt køler kølepasta ikke; det leder "kun" varmen
ml. 2 overflader og fylder de mikro og makroskopiske huller ud så kontkat
fladen ml. de 2 overflader bliver så god som mulig.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum