Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Boligkonto aftale...
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 07-02-07 16:20

Hej

Jeg har nu fået tilsendt en boligkonto aftale som skal underskrives for at
pengene fra salget af min lejlighed kan blive overført til mig.

Jeg har et Lån & Spar prioritetslån + et alm banklån (bevilliget overtræk)
der skal indfries.

Da jeg i sin tid oprettede prioritetslånet fik jeg af vide at det IKKE
kostede noget at indfri lånet når jeg engang havde pengene til det.

Nu ser jeg på min boligkontoaftale at jeg skal betale et gebyr på 2750 kr.
(1750 kr for omprioriteringsgebyr, 800 kr for gebyr til kreditforening for
indfrielsesopgørelse og 175 kr for tingbogsattest)

Har de ikke holdt deres ord, eller er gebyrerne nogle man ikke kan komme
uden om og som ikke har noget at gøre med indfrielsen af prioritetslånet?

Håber på lidt hjælp.

mvh
Rune

Fra : Ole C

Dato : 08-02-07 01:21

Rune Vestergaard skrev blandt andet:

> [...]
>
> Har de ikke holdt deres ord, eller er gebyrerne nogle man ikke kan
> komme uden om og som ikke har noget at gøre med indfrielsen af

Der er formentlig tale om omkostninger i forbindelse med at der ved salget
er optaget et kreditforeningslån i dit navn, som derefter overføres til
køberen. Det er efterhånden normal procedure, men jeg husker ikke på stående
fod hvordan - eller om - man afregner de omkostninger parterne imellem.
De 175 kroner til tingbogsattesten er en ganske normal omkostning for sælger
ved et salg, sådan at i første omgang ejendomsmægleren og senere køber, kan
få et overblik over gælden i ejendommen.

Jeg har set - og svaret - på dit tidligere indlæg i forbindelse med dit salg
af lejlighed, og undrer mig over at du ikke har et forhold til din bank, så
du der kan få en forklaring på de helt normale procedurer i forbindelse med
en ejendomshandel. Du bør måske overveje et bankskifte, hvis man ikke vil
give dig den service.
Og en anden gang: Som regel er det kun køber der hyrer advokatbistand, ved
en ejendomshandel, men da der er store penge i spil, kan nogle få tusinde
kroner til en advokat der alene repræsenterer dig som sælger, være en god
investering - og så bør du jo også kunne få de forklaringer du har brug for.

--
vh Ole C.
Jeg beskytter mig mod alle meddelelser