Strøm i båden - Multimeter
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-02-07 00:02

Hej

Her var lige et spændende link omkring multimeter

http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/electricity2.htm

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-07 09:33

Hej Jan,

Det var et godt og oplysende link med sammenligning til vand og
vandrør, der for de fleste er mere håndgribeligt og letter
forståelsen for emnet.

Multimetre kan købes billigt selv i tømrehandleres
værktøjsafdelinger. De kan desværre være af meget tvivlsom
kvalitet. De er ved købet uden nogen form for certifikat for
deres målenøjagtighed/slutkontrol.

Jeg har lige haft et sådant tilfældigt instrument i hånden. det
viste korrekt ved måling af netspændingen (nominelt 230 volt
AC). På DC for måling på en 12 volts akkumulator viste det 28
volt.
Det var heldigvis et måleresultat hvor fejlen ved instrumentet
var til at få øje på.
Derfor, ved køb af udstur gør det ikke noget om man verificerer
udstyrets kvalitet i forhold til kravene.

En lille men sandfærdig historie:
En person højtuddannet; men ikke i det elektriske område skulle
måle om der var strøm på hans akkumulator i bilen.
Han hentede et universalinstrument indstillede det på Amp. og
satte det til polerne på akkumulatoren.
Instrumentet viste ikke noget og han konkluderede at
instrumentet var defekt og hentede et nyt.
Det gentog sig tre gange yderligere indtil der heldigvis ikke
var flere instrumenter i nærheden.
Akkumulatoren blev skiftet og bilen kunne starte.
Personen klagede sig over at der var så mange defekte
instrumenter på værkstedet.

Det var ham der havde ødelagt alle 4 instrumenter med hans
uvidenhed.

Mvh/Harding

Fra : Aage Andersen

Dato : 09-02-07 10:29

"Harding E. Larsen

> [...]
> var til at få øje på.
> Derfor, ved køb af udstur gør det ikke noget om man verificerer
> udstyrets kvalitet i forhold til kravene.

Jeg har kun gode erfaringer med de billige multimetre. En fejlkilde, man bør
være opmærksom paa, er det inbyggede 9 volt batteri. Hvis det er tomt, kan
man maale meget forkert. Saa køb hellere to multimetre. Hvis de viser ens er
de sandsynligvis i orden. Hvis de ikke viser ens kan man bruge det ene til
at checke batteriet i det andet. Der bør være mindst 8 volt.

> [...]
> instrumenter på værkstedet.
>
> Det var ham der havde ødelagt alle 4 instrumenter med hans

Der heldigvis indbygget en sikring til værn mod de fleste fejltagelser.

Aage

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-07 13:08

Hej Aage,

En tyrker køber en scooter og spørger forhandleren: Er der
benzin nok på til, jeg kan nå hjem?
Nej, siger forhandleren, du skal nok tanke op i Tyskland...!

(Skulle han have købt to scootere?).-)))

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-02-07 10:20

"Jan Rasmussen" <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Her var lige et spændende link omkring multimeter
>
> http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/electricity2.htm

Hej

Jeg vil gerne komme med et tip, Netto har et multimeter meget lig det der er
på linket, dog med "gummiovertræk", enkelt, nemt og i en udmærket kvalitet.
Prisen er 29,95. ja det var 30 kroner!

Dette er naturligvis ren reklame, da jeg ejer Nett

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Asger Kjeldsen

Dato : 09-02-07 22:01

Hej
Hyppigst forekommende fejl ved multimetre er, at den indbyggede sikring
springer, fordi der forsøges at måle spændingsforskel i et strøm-område.
Når ledningerne sættes til målepunkterne, stiger strømmen så hurtigt at
sikringen brænder over, hvorefter brugeren kan være i tvivl om hvad, der gik
galt eller hvor problemet er.
Et ældre (gammelt) analog instrument som UNIGOR 3 er perfekt til amatørbrug,
da det har en ultra følsom automatsikring, der lydeligt slår fra, hvis den
udløses. F.eks. ved en forkert udført måling. Her kan brugeren se og høre
når sikringen slår fra, hvorefter den kan resettes, instrumentet sættes i
rigtige måleområde og målingen gentages. Denne gang med mulighed for korrekt
måling. Da det er et analog instrument, kan skala aflæsningen være behæftet
med usikkerhed, men aflæsning vil kunne foretages.
Desværre er disse instrumenter dyre, men kan dog erhverves brugte.
Digitale instrumenter er ok, men brugeren skal vide, hvad han har med at
gøre, ellers giver cifrene et meget forkert indtryk.

Asger Kjeldsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-02-07 22:12

Du kan teste om din sikring er ok, ved at lade den røde ledning være i V
stikket og sætte den sorte i A stikket.

Indstil instrumentet på Ohm 200, og kortslut ladningerne.

er sikringen sprunget viser instrumentet 1. hvis sikringen er ok viser
instrumentet 0000 måske 0001.

mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Niels & Astrid

Dato : 10-02-07 19:21

> [...]
>en 12 volt installation er uacceptabelt . her følger et eksempel. En 12
>volt akkumulator er fuldt opladet ved 12,72 volt hvilespænding. Samme
>akkumulator har nået sin maksimale afladning ved 12,36 volt
>hvilespænding,( hvis vi skal følge 35% reglen som siger hvordan en
>akkumulator skal behandles for at kunne holde i 15 år. Se i "el ombord".)
>dvs at 0,36 volt "hvilespænding " er forskellen mellem max. afladet og
>fuldt opladet. Her kan en fejlvisning på 0,4 volt ( multimetrets display
>ved 20 volt stillingen )jo fuldstændig forvirre resultatet.
Altså ! de billige mutimetre kan kun bruges til indikation af tilstanden på
installationen IKKE til præcision. Skal man få et fornuftigt måleresultat
skal man bruge et højimpedans-instrument., og så er prisen helt anderledes.
Og topkvalitetsværktøj kan absolut ikke fordrage saltvand.
Summarum : de billige instrumenter er kun noget værd for erfarne folk der er
istand til at kompensere for den usikkerhed som apperatet har. Jeg er ikke
ude på at genere alle amatørene for der er mange dygtige iblandt, men også
mange der burde holde sig til noget andet. Hvorfor nu denne svada ? fordi
jeg prædiker for andre sejlere, læs biblen El om bord så undgås 90% af
almindelige fejl, Men folk gider ikke ofre 135,- kr. på at blive fri for
ærgrelser. men falde i svime for et instrument til 40,- gerne. Ret mig gerne
hvis jeg tager fejl. sejlerhilsen Niels F.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-02-07 21:03

"Niels & Astrid" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for ærgrelser. men falde i svime for et instrument til 40,- gerne. Ret mig
> gerne hvis jeg tager fejl. sejlerhilsen Niels F.

Jeg vil ikke rette dig, men en ting er teori, en anden er praksis... og hvad
har man som regel brug for i praksis når man taler en båd... man kan købe
dyre værktøjer som utvisteligt er væsentligt bedre end de vi anvender til
hobby brug... med hobby værktøjet for vi alligvel som regel løst
problemet... Vi er jo nødt til at sammenholde lidt med hvor stort behovet
er. kontra prisen...

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 08:49

Niels & Astrid udtrykte præcist:

Uden at ville gå dybere ind i hvor nøjagtigt et multimeter der anvendes
i en fritidsbåd bør være, må jeg dog rette den ovenstående vildfarelse
vedr. usikkerhed på ± 2% som man har fået til 4 %.

Hvis der måles 12 V med en usikkerhed på ± 2%, vil den 'sande' værdi
ligge mellem 11,76 og 12,24 V.
Multimetres spec. er næsten altid opgivet son en % af aktuel visning +
evt. et fast bidrag. Det kunne typisk være 1 eller 2 digit på mindst
betydende ciffer.

Jeg har af og til testet de billige multimetre. Både for kolleger der
har købt dem og et par stykker som jeg selv har i båden, og de måler
stort set altid LANGT bedre end opgivet i spec. Især i DC Volt
områderne.

Jeg skal lige tilføje at jeg arbejder med kalibrering på akkrediteret
niveau af forskellige typer måleudstyr.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-02-07 15:03

Ja, det er altså også min erfaring. Jeg har et multimeter hjemme til ca 1000
kr og et i båden til 50 kr. Til måling af DC spænding måler de ens på nær
nogle ubetydelige promiller. Til gengæld er modstansmålingen lidt mere
usikker, men det mener jeg godt man kan leve med i båden. Om modstanden i en
pære eller en vikling i en motor er 10 eller 11 ohm betyder ikke så meget,
men det gør stor forkel om din akkumulator giver 12,1 eller 12,3 volt...

Og så har de billige jo den fordel at de kan blive liggende i skibets
værktøjskasse. Det har en enkelt gang redet mig langt fra kysten, da der gik
kuk i et par samlinger. Havde jeg kun havft det dyre insrument og derfor
ladet det ligge hjemme i den slagfaste fløjlbeklædte kasse, så havde jeg
være ilde stedt ude på vandet.....

Bjarke

snip

Fra : Niels & Astrid

Dato : 11-02-07 12:54

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 13:37

Niels & Astrid skrev

<snip>

Undskyld, men ville du ikke være så rar at:

- Indsætte nogle afsnit eller i det mindste linieskift i din tekst.
Den er stort set ulæselig som den fremstår.

- Fjerne den ulidelige reklame for et eller andet softwareprodukt i
bunden af indlægget og så afslutte med en korrekt signatur, eller i det
mindste en signatur med navn.
Det er i min verden almindelig høflighed at man underskriver sig.

Dette indlæg skal ikke være opfordring til en 'flammekrig' som vi havde
for et stykke tid siden, så der kommer ikke flere indlæg herfra omkring
ovenstående. ^^

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 13:38

Med fare for at vove mig ud i "farligt og ukendt farvand", vil jeg med
dødsforagt kaste mig ud i et emne, jeg selv kæmper bravt med at forstå
.... Har sågar frekventeret "batteryuniversity.com" (SIC!):

Når Ole påpeger en måleusikkerhed på + - (hvordan får du dog det ned til
én karakter Ole?) 2% og Jan "oversætter" det til 4%, er der vel tale om
to forskellige usikkerheder. Ole tager udgangspunkt i en måling på
(eksempelvis) 12V og beregner usikkerheden, således at "det sande tal"
ligger imellem 11,76V og 12,24V.

Det er rigtigt nok et spænd på 4%, men det centrale er, at
måleresultatet højest afviger 2% fra den sande værdi ... og Ole påpeger
så, at i praksis vil de billige instrumenter vise mere nøjagtigt end de
+ - (plus/minus) 2% ...

"Please correct me, if I'm wrong!".

Da jeg selv er bruger af de billige instrumenter (jeg bruger selv
metoden med at "kontrollere" med to forskellige instrumenter) og jeg
næppe er den eneste (?), synes jeg det er en meget væsentlig diskussion
for os lystsejlere, da en fejlvisning kan have ret så alvorlige
konsekvenser, hvis den har givet os en falsk tryghed.

Er der nogen i gruppen, der vil pege på/anbefale et konkret
produkt/mærke, som har en høj grad af målesikkerhed. Mange hævder at
pris og kvalitet altid følges. Som læser af TÆNK og forbruger med en del
år på bagen, må jeg indrømme, at det ofte er dokumenteret som noget
sludder ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 14:14

Den 2007-02-11, skrev Flemming Torp:
> [...]
> forskellige usikkerheder. Ole tager udgangspunkt i en måling på
> (eksempelvis) 12V og beregner usikkerheden, således at "det sande tal"

Alt + 248 på det numeriske tastatur. På en bærbar uden nummeriske
taster der det lidt mere bøvlet, der skal du slå tastaturet til og fra.
Alternativt: Gå ind i Tegnoversigt - Tegnsæt= Unicode og vælg det (6.
linie, ca. i midten). Marker og kopier.

> [...]
> vil de billige instrumenter vise mere nøjagtigt end de + - (plus/minus) 2%

Nej, det har du forstået korrekt.

> [...]
> eneste (?), synes jeg det er en meget væsentlig diskussion for os
> lystsejlere, da en fejlvisning kan have ret så alvorlige konsekvenser, hvis

Det er en udemærket ide at have 2 instrumenter. Så kan man oveni købet
samtidig måle både spænding og strømforbrug.

> [...]
> altid følges. Som læser af TÆNK og forbruger med en del år på bagen, må jeg
> indrømme, at det ofte er dokumenteret som noget sludder ...

Tja... Sådan mest for sjov, så kan du få et splinterny type fra Fluke
(8046A) til ca. kr. 9000,- + moms
http://www.fluke.dk/comx/show_product.aspx?pid=35911&locale=dkda&product=BMM

Det har vi lige checket med den her:
http://www.fluke.dk/comx/show_product.aspx?pid=7227&product=PMELECAL&type=2&locale=dkda
Som jeg slet ikke vil sige hvad koster...

Mere seriøst, så kan man købe Fluke håndmultimetre ned til ca. 1000,-
se evt her: http://www.pphconsult.dk/

Man kan også få andre instrumenter, der ligner Fluke's meget i udseende
til lavere priser, og de er sikkert også helt OK til hobbyformål eller
mindre krævende professionelle formål.

Det er forøvrigt rigtigt, som en anden skrev i en anden tråd, at et
dårligt (opslidt) 9V batteri i de billige multimetre kan få dem til at
vise kollosalt meget forkert. Op til flere 100 % så vidt jeg husker.
På et ordentligt multimeter bør der være en alarmvisning for lav
batteritilstand.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 14:17

Ole Pagh har bragt dette til os:

> Alt + 248 på det numeriske tastatur.

Rettelse:
Alt + 248 giver grad tegnet: °
Alt + 241 giver +- tegnet: ±

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 14:38

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> Ole Pagh har bragt dette til os:

> Rettelse:
> Alt + 248 giver grad tegnet: °
> Alt + 241 giver +- tegnet: ±
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)

OK - så glem min kommentar i anden mail om det ... vores mails har
krydset hverandre ...
± ! Tak for tips!

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 14:36

> Den 2007-02-11, skrev Flemming Torp:
SNIP

> [...]
SNIP
> [...]
> fra.
> Alternativt: Gå ind i Tegnoversigt - Tegnsæt= Unicode og vælg det (6.

Tak for instruktion ... Hvordan F** husker man nu lige det? ... ...

jeg prøver lige: ° Ups ...??? jeg holder Alt ned og trykker på
plustasten i det numeriske tastatur og derefter 248 - stadig med
Alt-tasten nedtrykket ... så får jeg et grad tegn??? Hvad gør jeg
forkert ... (jow, jow, jeg ved den er way OT, men tilgiv mig).

> Nej, det har du forstået korrekt.

Det glæder mig ...

> [...]
> Som jeg slet ikke vil sige hvad koster...
>
> Mere seriøst, så kan man købe Fluke håndmultimetre ned til ca. 1000,-

"Very funny" ... Bemærk iøvrigt, at priserne er ex moms og forsendelse

> Man kan også få andre instrumenter, der ligner Fluke's meget i
> udseende til lavere priser, og de er sikkert også helt OK til
> hobbyformål eller mindre krævende professionelle formål.

I'm all ears! ... Kan du evt bistå lidt med et link eller et mærke eller
et indkøbssted?
Jeg synes stadig 1.000 - 2.000 kr. er lidt voldsomt for et
måleinstrument til mit brug - som renlivet amatør på området ... Ikke
nødvendigvis fordi jeg ikke har pengene ... ..., men ønskesedlen er
lang og et måleinstrument står et stykke nede under f.eks. en "UFO"
ekstra generator og nye batterier ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 14:59

Flemming Torp forklarede:

> [...]
> står et stykke nede under f.eks. en "UFO" ekstra generator og nye batterier

Jeg er helt enig med dig, Flemming, at mere end 1000 kr er unødvendigt
for et multimeter til brug i en båd, eller for den sags skyld bil,
campingvogn osv.

Jeg har selv et multimeter til <100 kr i båden og det har virket
upåklageligt i årevis.

Harald Nyborg har et her til 129,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2286&n=10

Jeg kender det ikke men det har umiddelbart 2 fordele:
Det kan måle op til 20 A, OG måle strøm i både DC og AC område.

Der findes også multimetre til få hundrede kr, hvor der også er en
tilslutning til en temperaturføler (typisk type K termopar). Føleren
følger næsten altid med.
Selv om denne funktion ikke er mere præcic end typ. ±2 °C, så kan det
være en god ting at have ombord; både til at måle ved evt.
kølevandsproblemer og checke havtemperaturen hvis man skulle få den
idiotiske ide at bade i (is)havet :-@

Jeg har ikke andre umiddelbare ideer til / hvor køb af multimetre.
- Dog, måske her:
http://www.danbit.dk/produkter/0509.phtml
Danbit skriver dog at de ikke sælger til private, men man kan da
forsøge at ringe og høre om det passer.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-02-07 15:08

Det lille gule jeg nævnte i tidligere tråd er fra Netto til 50 kr. Det er
glimrende og måler mere præcist end et 20 år gammel drejespoleinstrument jeg
har, som kostede 500-1000 kr ....

Til gengæld er jeg ret sikker på at første dråbe saltvand, så er det
færdigt. - men foreløbig har det klaret 2 sæsoner ...

> Flemming Torp forklarede:

snip

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 23:42

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> Flemming Torp forklarede:

SNIP

> [...]
> campingvogn osv.
>
> Jeg har selv et multimeter til <100 kr i båden og det har virket

Det er netop sådanne, digitale, jeg har nogle stykker af ... heraf de to
i båden (og et par stykker ved det elektriske tog) ... og de har hidtil
fungeret uden problemer ... men selvfølgelig kan de alle vise forkert -
samtidigt ... det ved jeg jo af gode grunde ikke noget om ... meeen ...

> [...]
> være en god ting at have ombord; både til at måle ved evt.
> kølevandsproblemer og checke havtemperaturen hvis man skulle få den

Min ekkolodstransducer har indbygget temperaturfølger, så den sidste
risiko løber vi ikke hos os ... ... Selvom - igen, igen - jeg ikke
har tjekket kalibreringen seriøst ... endnu ... Det overlades til Fruen
.... ...

> [...]
> - Dog, måske her:
> http://www.danbit.dk/produkter/0509.phtml
> Danbit skriver dog at de ikke sælger til private, men man kan da

Jeg ser dem på nettet, i Netto, Bilka, Din Aktive Isenkræmmer, Silvan,
Johs.Fog, o.m.a.s. ... og det er meget svært at skelne skidt fra kanel
.... de ligner hinanden på en prik og jeg har ikke set en test i TÆNK
eller andre steder ...

Men som nævnt i anden mail: Hvis Søren vil købe et og du vil teste det
og fortælle os her i gruppen om resultatet, vil jeg gerne "finansiere"
indkøb af Biltemas 5 i et multimeter til 298,- kr. ... jeg skal bare
have et kontonummer via min almindelige mail-adresse, som nok skulle
kunne dechifreres - ikke mindst af SørenH med den solide IT-baggrund ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-02-07 14:16

Hej Flemming,

Prøv at læse dette vedr. kalibration af udstyr.
http://groups.msn.com/b31klubben
under fanebladet: Metrologi, Kalibrering, Vedligeholdelse har
jeg oplagt noget grundlæggende vedr sporbarhed m.m.

Du efterlyser et rimeligt godt instrument:
http://us.fluke.com/usen/products/Fluke+73+77.htm?
catalog_name=FlukeUnitedStates

Det er af en sådan kvalitet at der er grobund for regelmæssig
eftersyn og kalibrering.

Instrumentet koster lige under 2000,-
Se specifikationerne især under DC spænding.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 14:51

Hej Harding ...

Nu er I to mod én ... ... Jeg må nok opgive kampen mod "vejrmøllene"
.... Men jeg synes fortsat det er skrækkelig mange penge for at få et
svar, som er mere præcist end ± (se Ole!) 2% ... På den anden side er to
procent ret afgørende, når man vil danne sig et sikkert indtryk af
batteriernes tilstand ... så jeg må nok sætte sådan en fyr lidt højere
op på ønskesedlen ...

Tak for henvisning til spændende artikel ... Det kan være godt med noget
teori ind imellem ...

--

"Harding E. Larsen (slet CF4DR)" <harding@CF4DRlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11712000350.69298664594027@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 15:16

Flemming Torp kom med denne ide:
> [...]
> ... så jeg må nok sætte sådan en fyr lidt højere op på ønskesedlen ...

Jeg har nu kigget lidt på Biltemas hjemmesider og de har multimetre
(DMM) til priser fra 69,- til kr. 300,-
(Vælg Teknik > Digitalt)
Alle har samme basisnøjagtighed på DC 20 V omr.: 0,5% + 2 digit, og det
er FULDT tilstrækkeligt til vores brug.
Det lidt dyrere har også temperaturmåler (se mit tidl. indlæg)
Hos Biltema kan man downloade alle deres manualer med spec. Det er
rart.

Der er dog én ting der tilsyneladende går igen på alle
illustrationerne; hvadenten det er DMM fra Biltema, Harald Nyborg,
THansen, Netto... - det er prøveledningerne.
De er oftest af yderst ringe kvalitet. Isør er lederen inden i ALT for
tynd, så de faktisk bliver mærkbart varme, bare man måler 2-3 A, og det
dur ikke.

Så derfor bør man anskaffe sig nogle bedre prøveledninger i en eller
anden ekeltronikbutik, eller selv lave nogle med blødt kabel med
tilstrækkelig leder diameter.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 16:16

Nu fik jeg lige kigget lidt mere på Biltemas produkter inden for
elektronik måleudstyr, og det er ufatteligt hvad den butik tilbyder for
få penge.

Jeg faldt over et måleinstrument - et AC og DC 'tangamperemeter' og det
kunne godt gå hen og blive et instrument som vi kunne få langt mere
glæde af i båden end selv de fineste multimetre.
Biltema art.nr: 15-281. Pris kr. 359,-
Manual:
http://www.biltema.dk/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-281.PDF
(Hmmm.. Tangamperemeteret er faktisk også et multimeter...)

Måleevnen på DC volt er godt nok kun 1% + 2 digit, men er sikkert
bedre.

Det smarte ved det er at nu kan vi lige pludselig måle:
- Ladestrøm / afladestrøm til akkumulatorerne
- Motorens startstrøm (hvis den ikke overskrider 200 A!)
- Strømforbrug ved landstrøm (og den overskrider IKKE 200A!)

Og det hele uden at afmontere kabler for strømmåling.
Godt nok er stømmåling med en strømtang noget mere fejlbehæftet end en
direkte måling, men det det drejer sig om er kunne få et overblik over
ca. hvor meget lader/aflader min akku. lige nu, eller ca. hvor meget
bruger startmotoren når motoren eks. er kold eller når den er varm.

Og skulle det ikke være tilstrækkeligt så tilbyder de minsanten også en
'5 i ét multimeter' der kan ALT. Se her klippet fra hjemmesiden:

Måleområder:
Jævnspænding, DCV: 200 mV, 20 V samt 600 V
Vekselspænding, ACV: 200 V, 600 V
Jævnstrøm, DCA: 200 µA, 200 mA samt 10 A
Modstand, OHM: 200 Ω, 2000 kΩ, 200 kΩ samt 2000 MΩ
Transistortest (hFE): 0–1000
Lydmåling: 35–100 dB med opløsning på 0,1 dB.
Lysmåling: 200, 20000 lux
Fugtighedsmåling: 25–95 % relativ luftfugtighed.
Temperaturmåling: -20 til 1300 °C

Nu kan man altså måle på sine akkumilatorer, samtidig med at man
checker lydtrykket fra tågehornet, måler fugten under hynderne, checker
om lyset er til lanternetændingstid og checker om kaffevandet har nået
den korrekte temperatur.
De reserve transistorer som man selvfølgelig har i sin værktøjskasse
kan man også checke (hFE) lol

Du milde verden; sådan et instrument kan man da ikke undvære. Og så til
298 kr!
Bare ærgeligt at der de fleste steder i DK er langt til Biltema (men
godt for pengepungen)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 18:27

Hej Ole,

Ja, der er da helt forrygende ... ikke mindst, at man kan måle strøm
uden at skulle sætte apparatet i serie, hvilke ofte kan være lidt
besværligt ...

Så er det store spørgsmål om instrumentet lever op til de usikkerhed,
der er angivet i brodhuren ...

Men det ser overordentligt interessant ud ... Godt man ikke kan købe via
nettet, for så var jeg nok dumpet i nu ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 18:57

Flemming Torp tastede følgende:
> [...]
>
> Men det ser overordentligt interessant ud ... Godt man ikke kan købe via
> nettet, for så var jeg nok dumpet i nu ...

Jeg overvejer at køre til Næstved og købe ét DC/AC tangamperemeter
inden så længe, og så vil jeg da tage det med på jobbet og spørge en af
kollegerne på elektronik kalibrerings laboratoriet om de vil lave en
check af det, sådan ganske uformelt.

Resultatet skal nok komme her så, men jeg er lodret uenig i at man til
hobbybrug for at måle på bådens el installationer, behøver at fokusere
SÅ meget på instrumentets specifikationer.

Tænk på at de allerfleste sejlere slet ikke ander hvad et multimeter
er, og endnu mindre hvordan man bruger det.
De sejler i glad uvidenhed om de store stygge farer der lurer hvis
deres akkumulatorer måler 0,24 Volt for lidt. :/
De skifter dem bare når de ikke dur mere, og kom ikke og sig at det er
dårligere sejlere eller mennesker der sætter deres eller andres liv på
spil af den grund!

Det her ER en hobby og enhver fugl kan synge med sit næb. Fint nok hvis
man har et multimeter til 2000 kr om bord og er glad for det og ikke
mener at man kan klare sig med mindre af sikkerhedsmæssige grunde.

Jeg har dog på trods af over 40 år i branchen og daglig omgang med
instrumenter til millioner, fint klaret mig med et 100 kr's multimeter
både i bilen og i båden, og jeg har faktisk aldrig gjort mig den
ulejlighed at tage det med på jobbet for at få det kalibreret.

- Så, Flemming, hvis du forstår hvad jeg mener...

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 11-02-07 20:55

Ole Pagh skrev:
> [...]
> så længe, og så vil jeg da tage det med på jobbet og spørge en af
> kollegerne på elektronik kalibrerings laboratoriet om de vil lave en

Hej Ole (- og Flemming)

Har fulgt debatten om rimelige (= moderat prissatte)
multimeter-alternativer med stor interesse, da mit eget ældre Fluke
ligger i båden og jeg ofte savner det herhjemme og må ty til mit
oscilloskop for selv banale målinger.

Især spidsede jeg øre da du fandt et tangamperemeter hos Biltema som så
ud til at være ok til den urimeligt lave pris.
Jeg har altid følt mig overbevist om at de ikke kunne laves så billigt
uden alvorlige mangler eller med karakter af legetøj, men hvis din
erfaring siger dig at specs. ser ud til at holde vil jeg gerne medvirke
i et fælles forsøg:

Jeg bor i Næstved, og er villig til at investere i det omtalte multimeter.
Det kunne jeg så sende til dig, hvis du kunne tage et par
referencemålinger på det og returnere derefter, og offentliggøre dine
iagttagelser og konklusioner hér i tråden.

Det ville gavne mig og gruppens læsere, og skulle det vise sig at have
for store afvigelser i specs på A-målingerne, så er det stadigvæk et
multimeter som jeg kan bruge om bord og få mit Fluke hjem.

Hvis OK så send mig din snailmailadresse.

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 21:50

SørenH sendte dette med sin computer:

> [...]
> som jeg kan bruge om bord og få mit Fluke hjem.
>
> Hvis OK så send mig din snailmailadresse.

Hej Søren.

Det vil jeg gerne og du skulle nu have fået en direkte mail.
Jeg går ud fra at FJERN skal fjernes i din mailadresse.

Der er lige et par ord om at købe et ekstra til mig også

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 23:19

Hejsa alle el-"nørder" undskyld "eksperter" ... og andre interesserede

Nej hvor spændende ... Hvis Biltema havde haft en "internet-butik" havde
jeg allerede nu bestilt og betalt de to instrumenter, som Ole har nævnt
.... og så et par andre ting, jeg lige pludselig slet ikke kunne
"undvære" ... loddetin, en skævbider, 30 m mørkeblå fortøjning 14 mm, et
panel med seks afbrydere og sikringer, der ikke skal skiftes (kan ikke
lige huske, hvad de hedder), ekstra testledninger m.m. ... alt dette lå
i kurven (som hos Biltema hedder noget med indkøbslisten), indtil jeg
opdagede, at man selv skal hente det hele i butikken ... og så fik det
røde kryds øverst til højre et klik ... og det var så det... Der lå
ellers for lige knap 1.500,- kr. i "kurven" ... Selvmål! - det står jo
tydeligt, at man skal henvende sig i butikken ...

Tilbage til emnet: Jeg ser virkelig frem til nogle faktabaserede
udtalelser fra nogen, der tilsyneladende har styr på de dele ... for kan
man få et sådant instrument, der kan måle alle de ting, der nævnes på
Biltemas hjemmeside med en rimelig præcision, ja, så er det da nærmest
et must for enhver sejler ... Hvis den altså kan måle A i DC?

Jeg er meget spændt på at høre,hvad I kommer frem til ... Herligt at
kunne frekventere en sådan gruppe, hvor man kan "høste" andres
erfaringer inden vi alle skal gøre os dyrekøbte erfaringer hver for sig

Så jeg holder nok investeringen i et Fluke-instrument i
tusinde-kroner-klassen lidt i ærmet, til jeg hører nærmere om Biltemas
produkter (eller andre?) - og klarer mig med de to gule multimetre, jeg
pt. har liggende i båden ...

Til Ole og Søren (tænk det hedder vores tvillingedrenge!):

I samme forbindelse vil jeg gerne finansiere indkøb af Biltemas "5 i et"
multimeter - vare # 15-284 til kr. 298,-, hvis du vil købe det sammen
med det andet instrument Søren, og Ole derefter vil have ulejlighed med
at teste det parallelt med tangamperemeteret (der står jo AC/DC?) ... Du
kan vel sende mig et kontonummer via min mail, som næppe er svær at
"gennemskue" ...Hvad der derefter skal ske med instrumentet kommer meget
an på prøvens resultat, hvis det altså kan gennemføres som foreslået ...

pft!

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 23:50

Hej Flemming

Jeg har sendt dig en mail med cc til Søren, men jeg ved ikke om den
kommer frem for din mailadr. er sku' noget svær at gennemskue.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-02-07 16:24

Hej Flemming,

Måleudstyr med en sporbar kvalitet koster penge.
At tro blindt på et billigt produkt, som oven i købet kan ligge
i lange tider uden regelmæssig vedligeholdelse, giver ingen
mening.
Der må ikke være noget religiøst over måleresultater.
Det er kolde fakts med specificerede grænser. Derfor skal
udstyret leve op til de krav der kræves og det i hele dets
periode mellem de eftersynsintervaller hvortil det er
fremstillet med komponenter der kan opfylde dette krav.
Det er nu bedre at have et pålideligt instrument ombord end
noget hvor prisen var mere væsentlig end formålet med købet.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 18:39

Hej Harding,

Min pointe er, at det kan være svært at vide, på hvilke områder der er
stor sammenhæng imellem pris og kvalitet - og for en lægmand inden for
el-området, som mig, er det nærmest håbløst ... og derfor er jeg også
nem at "narre" ... derfor er en gruppe som denne god at lære af ...

Oles kommentarer er jo også nok så tankevækkende, så jeg er vel "still
confused - but at a higher level" ... Som direktør Fisker fra Irma lærte
mig i gamle dage: "Torp! - Det er ikke et spørgsmål om varerne er gode,
det er et spørgsmål om de er gode nok!"

--

"Harding E. Larsen (slet 9FC5Y)" <harding@9FC5Ylarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11712077300.456383194344792@dtext.news.tele.dk...

Fra : Niels & Astrid

Dato : 11-02-07 22:21

> [...]
>vekselfelt, altså ingen induktion i målekredsen og derfor ingen værdi på
>jævnspænding . tang-metret er til vekselspænding IKKE til jævnspænding.
>Jeg har lige gennemset manualen til dette meter og desværre er der ingen
>vejledning til måling af jævnstrøm. Meterets specifikationer er mildest
>talt værre end noget jeg tidligere har set . Kinesisk når det er værst !.
>De billige 30-40 kroners testere hos netto etc har bedre værdier end dette
>bras . Jeg har dummet mig, .Se til at I andre ikke gør det samme. Meteret
>er uden værdi for sejlere og andre med 12 volt ledningsnet.
I øvrigt er det ikke min hensigt på nogen måde at genere nogen som
helst. Jeg tror at jeg gør opmærksom på nogle problematikker i en god mening
så vi alle kan få en rar tid i skivet.mvh Niels F.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-02-07 22:44

Niels & Astrid kom med følgende:

Jeg kender ikke det pgl. instrument, men udfra din forklaring så er det
med en strømtrafo, og det er rigtigt at den kun virker på AC.

Der findes imidlertid et andet meget anvendt princip og det er med et
såkaldt Hall element som er en halvleder der reagerer på et magnetfelt
og derfor også virker på en jævnstrøm (DC).

Der er en længere forklaring og illustrationer på Hall effekten her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect.

De instrumeter fra Biltema, som jeg omtaler andetsteds skulle helt
klart være til både AC og DC; det står tydeligt både på både salgssiden
og de manualer som kan downloades, så indtil andet er besvist må man gå
ud fra at det er korrekt.

Nu får jeg foretaget nogle målinger på et par stykker med hjælp fra
SørenH og holder de ikke sine spec., er det en ny situation og så tager
vi den derfra.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 13-02-07 14:16

"Jan Rasmussen" <jr@FjerNvejen-net.dk> wrote in message
> Hej
>
> Her var lige et spændende link omkring multimeter
>
> http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/electricity2.htm

Jeg købte for et godt stykke tid siden et lille multimeter på bud hos HN,
det er det de idag sælger for 59,50
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2424&n=10
Det var mest for at se om det kunne bruges som panelmeter til overvågning,
men jeg er blevet glad for at have det i værktøjskassen til en hurtig
fejlfinding. Derfor har præcisionen ikke været det store issue. Dertil har
jeg flere gode Fluke instrumenter. Men jeg har lavet en hurtig kontrol af
præcision og fejlkilder, kun i 20V området:
Før kalibrering og ved frosttemperatur, fejl på 0,6V ved 20V. (det kan have
været på gulvet nogle gange)
Efter temperaturstabilisering ved ca. 15grader fejl ca. 0,4V ved 20V.
Efter kalibrering ved 10,00V (der sidder et lille trimpot inden i) fejl ca.
0,01V i området fra 0,00 til 17,5V , derefter stiger fejlvisningen gradvis
til 0,11V ved 20,00V.
Jeg mener man godt kan bruge sådan et instrument, hvis man er klar over
fejlmulighederne som altså er:
Temperaturen bør være 15-25 grader,
Efter slag skal man være opmærksom på om det er slået ud af kalibrering,
Batteriet (9V) skal være i orden.
Efter et par års søluft må forventes ir i kontakterne i omskifteren,
AC området er sandsynligvis mere unøjagtigt.

HN har iøvrigt et instrument på bud nu (før 199) til 129, det er sikkert et
lidt bedre instrument, men desværre er ingen data på deres hjemmeside.
Ellers har Århus Radio Lager, Brinck Elektronik, Amager Elektronik m.fl.
sikkert nok intrumenter for menneskepenge.

/Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-02-07 16:29

claus b. p. skrev:

> [...]
> har Århus Radio Lager, Brinck Elektronik, Amager Elektronik m.fl. sikkert nok

Flemming, SørenH og undertegnede har splejset til nogle stykker af de
AC/DC tangamperemetre som Biltema reklamerer med til ca. kr.360,- som
også indeholder en almindelig multimeterdel.
Det vil være en kanon fordel om man kan måle diverse lade og
afladestrømme bare nogenlunde (~ 3-5%?) uden at afmontere kabler og
indskyde amperemeter.

Jeg har så lovet at kalibrere dem (kontrollere deres fejlvisning) i de
begrænsede måleområder som er interessant for os sejlere, da jeg via
mit job har adgang til referenceudstyr på højt niveau.

Aftalen er så at jeg prøver at sammenfatte en kort beskrivelse her og
en konklusion på de foretagne måleserier.
Måske også en kort beskrivelse af instrumenternes fysiske robusthed
etc.

Der vil dog nok gå et par uger inden jeg har lejlighed til at få det
lavet og beskrevet.

Det instrument som vi især har i kiggerten er Biltema's varenummer
15-281.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-07 17:42

> Det instrument som vi især har i kiggerten er Biltema's varenummer 15-281.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)

Hej,

Just til info

jamen jeg kunne jo ikke lade være med at flyve til biltema og investere i
det omtalte instrument - af flere årsager: bl.a.. at jeg for ca. ? år siden
købte et (næsten) lignende i HN... for derefter at konstatere ved
hjemkomsten at det kun kunne måle AC strøm med tangen... nedtur

Nå.. men tilbage til dagens indkøb...

DETTE instrument... føles rigtigt godt.. og her tænker jeg på udførelsen.
Det er rimeligt robust at føle på, knapperne går godt og alt ialt er det en
meeeget bedre kvalitet end det første jeg købte i HN (her var der også tale
om et væsentligt billigere instrument). Det virker gennemtænkt.

M.h.t. kalibrering, nøjagtighed o.s.v. kan jeg ikke hjælpe - men vil dog
snarest lave nogle sammenligninger med de andre multimetre jeg har - og er
der væsentlige forskelle giver jeg lyd.

(og så vil jeg selvfølgelig spændt afvente "multimeter-bandens"
tilbagemelding om kalibrering o.s.v.)

venlig hilsen

JN