Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogen med erfaring i Diaskopiering ??
Fra : pm

Dato : 07-02-07 21:15

Jeg har ca mange -) dias som jeg vil have lagt på harddisken

Der har til forskellige tider være scannere fremme til det brug, og senest
en i Aldi..næste uge.

Er der nogle som har prøvet og kender en model, der kan scanne billeder i
rammer..og med en rimelig skarphed kan kopiere til harddisk ??? Med rimelig
mener jeg uden billedforringelse... ikke nødvendigvis Leica optik

pm

Fra : MW

Dato : 07-02-07 22:03

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ca mange -) dias som jeg vil have lagt på harddisken
>
> Der har til forskellige tider være scannere fremme til det brug, og senest
> en i Aldi..næste uge.

Det er muligvis en af denne familie
http://www.filmscanner.info/ReflectaSilverScan3600.html

> [...]
> rimelig
> mener jeg uden billedforringelse... ikke nødvendigvis Leica optik

Hvis du har mange dias så køb en Nikon eller tilsvarende, evt. brugt

mvh/MW

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-02-07 03:39

"pm"
> [...]
> rimelig
> mener jeg uden billedforringelse... ikke nødvendigvis Leica optik

Jeg ville lave en lille opstilling og affotografere dem
med et digital kamera, det er lettere, hurtigere og
vel billigere, hvis du eller nogen i familien har et
kamera i forvejen - kvaliteten blir fremragende.
-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-02-07 19:32

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vel billigere, hvis du eller nogen i familien har et
> kamera i forvejen - kvaliteten blir fremragende.
Jeg kan huske, da jeg var ansat hos Majcolor, da sad jeg med et Nikon F3 på
en reprosøjle og et lille durst farvehoved. og en diasholder og lavede
diaskopier.
Rammen blev lagt i diasholderen oven på det omvendte farvehovede fra et
forstørrelsesapparat, Der blev stillet skarpt på diaset og farven blev
indstillet i løbet af et par prøveskud.

Noget tilsvarende kan du lave i dag uden de store penge.
Få fat i et stykke opalgals eller plast til et lysbord. Lav en holder af
sort pap til at lægge diasrammeren i.
Stabel pladen med holdern op på en 3-4 tykke bøger og TAg et stativ, hvor du
kan vende søjlen om.
Du skal bruge et Macroobjektiv. eller mellemringe. Et macroobjektiv gør det
let. De er typisk 1:1 og meget skarpe.

Til lys underneden bruger du enten en halogen skrivebordslampe (sådan en 20W
ting) eller en flash med fjernudløser.
(Beklæd bøgerne og bordet med hvidt papirog skyd ind i åbningen.
Kør manuelt på kameraet og tilpas din eksponering. Skyd i RAW, og konverter
billederne i Adobe Lightroom eller lign.
Har du serier fra samme film, så kan du finde indstillingen for det første
billedde og vælge indstillingen som standard og bare konvertere de næste i
rækken efter det.

Det blir skide godt og koster kun lidt, hvis du eller har et stativ, en
macrooptik, en flash eller halogenlampe.
Du kan garanteret låne dig lidt frem hos venner, hvis du mangler noget til
opstillingen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger