Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ideer til studiosetup MÆND!
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-02-07 12:46

Jeg ahr fået tildelt en opgave af firmaet her om ca 6 uger.
De vil gerne ha en række portrætter af sælgerstaben til at fabrikere et
danmarkskort med hver sælger og hans distrikt.

Jeg har forstået på opgaven, at de ønsker relativt ordinære portrætter. -
Altså ikke noget med forskellige positurer, der kan understrege eller hive
personligheder frem. Altså relativt ensartede portrætter.
Og om det skal være i farve eller må være i S/H, ved jeg heller ikke helt
endnu.

En ting, jeg ved med sikkerhed, er, at jeg ikke har alverden med tid med
hver enkelt model (sælger)
Der skal skydes 14-16 portrætter, og jeg kan vel få mellem 5 og 10 minutter
med hver.

Derfor har jeg ikke tid til at lege voldsomt med lyset undervejs. Jeg skal
med andre ord ha fundet den bedst mullige setup, før de kommer.

Jeg satser på at jeg kan få dem ind på huset i Århus, hvor jeg, i
kombination med eget studioudstyr, vil ha stort set "every trick in the
book" til min rådighed.

Af lys vil der være mere end 3 flashhoveder til rådighed, en lille softboks
50 x 50 en stor 75 x 150, en stor 75 x150 med gitter, en 150 cm Octagon med
rist, en 50 cm Beatydisc. en Snoot - Faktisk 2! forskellige reflektorer fra
50 Ø og op.
Alt i Gobo's og lign er også til rådighed, samt en bred vifte af baggrunde.

Modellerne - Sælgerne er nok et repræsentativt udsnit af den slags
mennesker - Fra 35 år og op til 50+ år med svingende hårpragt og frisurer
lige fra tyndt karseklip med Mc Donaldreklame til mere det, man forstår ved
hårpragt.
Det er nok mænd hele bundtet med måske en enkelt udtaglese (Tror jeg faktisk
ikke)
Der vil være brillebærere imellem, og det skal der tages hensyn til, og jeg
vil lægge meget vægt på at få øjnene til at være fulde af liv.

Jeg vil tro, at baggrunden skal være neutral grå eller måske med noget
skygger kastet på.

Så nu spørger jeg de, der har prøvet det før og bare kan det der: Har du et
favoritopstilling, der bare virker til mænd?

Jeg kan slæbe en af ungerne med til at lægge lys på på forhånd, men de er jo
ikke mand, og lyset vil virke anderledes på dem, end på sælgerne, der jo har
lidt livserfaring, der gerne må komme med i billedet.
Stoflighed, må der også gerne være, dog uden at det går helt over bords.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-02-07 20:08

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo har lidt livserfaring, der gerne må komme med i billedet.
> Stoflighed, må der også gerne være, dog uden at det går helt over bords.

Kan det virkeligt passe, at ingen her har erfaring med at lægge lys på en
mandlig model?

Jeg er godt nok skuffet.

Så må jeg se at få testet det af med et uskyldigt men tålmodigt offer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : analog fotografen

Dato : 08-02-07 22:10

> [...]
> mandlig model?
>
> Jeg er godt nok skuffet.
>
> Så må jeg se at få testet det af med et uskyldigt men tålmodigt offer.

sku der være forskel på at lægge lys på mænd, kvinder og børn? Det er ikke
min erfaring

Per

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-02-07 23:56

analog fotografen wrote:

> sku der være forskel på at lægge lys på mænd, kvinder og børn? Det er
> ikke min erfaring

Det kommer vel an på, hvad man vil opnå!

Mænd har ofte mere struktur i huden, og den må gerne vises frem., mens
kvinder helst skal ha en lydefri teint og mat hud. De skal også helst ha liv
i håret, mens mænd måske skal holdes lidt tilbage der, pga tynd top.
Der skal også tages hensyn til brillebærer. Er lyset for lige på , vil lyset
reflekteres i brillerne. Det skal der også tages højde for.

Jeg vil meget gerne ha masser af liv i øjnene samtidigt, men det strider jo
lidt imod det indirekte lys, der skal til for at undgå reflekser i
brillerne.

Jeg ved til en masse muligheder for at lægge lys, Clampshell belysning Et
featheret hovedlys fra siden og reflektor til at fylde skyggesiden ud, måske
med en snoot til at pifte håret op. Man kan også stilen flash bagved og
derved tegne silhuetten op samtidigt. - Kun fantasien sætter grænser.

Problemet er, at jeg ingen erfaring har med lyslægning på mænd og kun lidt
generelt
Jeg har hovedet fuldt af ideer, men vil ikke kunne få den fornødne tid til
at eksperimentere.
Jeg skal skyde 14 - 16 mænd, og få et nogenlunde ens og konsistent resultat
ud af det.
Og jeg vil gerne lave det så perfekt som muligt.
Jeg hader tanken om at skulle gå på kompromis med min hobby.

Så hvis nogen ligger inde med en virkelig god opsætning, hører jeg gerne om
det.
Som jeg tidligere skrev; Jeg satser på at have alt tænkeligt udstyr til min
rådighed til jobbet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 08-02-07 23:58

> [...]
> jo har lidt livserfaring, der gerne må komme med i billedet.
> Stoflighed, må der også gerne være, dog uden at det går helt over bords.

Jeg har sgu lidt svært ved at følge dig her, Jesper. Hele idéen med at
fotografere er vel at eksperimentere. Har du ikke nogle "ofre" du kan
udsætte for denne pinsel, hvor du finder ud af, hvordan lyset virker bedst.
Det er jo meget fint, at vi kommer med en masse inputs til, hvordan dine
billeder skal se ud, men formålet med det hele må vel være, at du finder ud
af hvad fungerer for dig, og hvorfor det er sådan.

Ellers kan du sikkert finde en del sider på nettet, hvor alle de klassiske
lysopsætninger findes, de kan være ganske brugbare, de har da vist deres
værd gennem tiden. Og når du har fundet en metode der virker, ja så er det
vel bare den der skal gentages til alle billederne?

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-02-07 01:16

Thomas Sass Pedersen wrote:

> [...]
> hvordan dine billeder skal se ud, men formålet med det hele må vel
> være, at du finder ud af hvad fungerer for dig, og hvorfor det er

Jojo, det er rigtigt nok. I mangel af input er jeg også så småt ved at pusle
en plan om at lokke en af slynglerne i baghold, så jeg kan få prøvet et par
ideer af.

> [...]
> da vist deres værd gennem tiden. Og når du har fundet en metode der
> virker, ja så er det vel bare den der skal gentages til alle

Jeg studerer løs på både stobist/blogspot.com og photolightningschool.com,
og hovedet er fuldt af ideer.
Jeg skal bare være sikker på at de er praktisable, når det kommer til selve
jobbet.

Jeg barsler blandt andet med en ide om en stor octagon med gitter feathered
foran meget fra højre og en reflektor til at fylde skyggerne fra venstre og
en hårdt afmasket snoot direkte på øjnene og kun der fra venstre for at
knalde liv i øjnene. Bag offeret en flash vendt imod kameraet for at løfte
silhuetten lidt.

En ret kompliceret belysning, men den skal lige testes.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger