Vanrøgt af hunde
Fra : Stine G.

Dato : 08-02-07 22:16

I dag har jeg igen set at en hund ikke bliver passet ordenligt.
Første gang jeg oplevede det, var på arbejde og jeg ringede selvfølgelig
efter politiet, så de kunne tage sig af hunden. Desværre syntes de
(politiet) ikke at hunden var tynd nok og de forhold den gik under var ikke
dårlige nok. Så ejerne fik ikke en gang så meget som en advarsel.
I dag så jeg så en golden retriever løbe rundt ved en meget trafikeret vej i
Holstebro.
Min hund og jeg havde lige været i Bonnie, for at købe godbidder, og var nu
på vej hjem igen. På lang afstand kunne jeg se at hunden ikke havde det
godt. Pelsen var møgbeskidt og havde vist aldrig været i nærheden af noget
som minder om pelspleje, hovedet var sunket ind pga. dehydrering og det
samme galt øjnene. Efter lidt problemer fik jeg lokket hunden til mig med et
lækkert kalveøre. Hunden var meget træt og havde tydeligvis ikke lyst til at
stå op, så den lagde sig ned i sneen med hovedet på mine ben. Og det var så
nu at jeg lagde mærke til hvor tynd den stakkels fyr egentlig var. Jeg kunne
mærke skulderblade, samtlige ribben og rygsøjlen kunne mærkes uden problmer.
Jeg fik fat i politiet og fik at vide at Falck ville komme og hente hunden.
Efter en halv times venten kommer en dame gående og fortæller at hendes søn
ejer hunden og at den kun har været væk i et par timer. Hun gør straks krav
på hunden, men jeg holder fast i at vi venter til Falck kommer. Hun benægter
ethvert kendskab til at hunden er underernæret og bliver ved med at fortælle
at de passer godt på hunden.
Damens 2 børnebørn på ca. 10-12 år kommer med halsbånd og snor til hunden og
ikke engang da den får øje på dem bliver den glad. Den ser nærmere mere
bedrøvet ud nu end da jeg fandt den.
Falck dukker, efter en times venten, op, og han fortæller at han ikke må
køre hunden til dyrlæge nu hvor hundens ejer er på vej. Jeg prøver at
forklare ham, at en golden retriever normalt ikke ser ud som den her gør, og
at der er tale om svær underernæring og dehydrering. Damen bliver ved med at
sige at der ikke er noget galt med hunden og Falck-redderen tror desværre
mere på hende end på mig, og skider åbenbart på alt hvad der har med
dyrevelfærd at gøre.
På det tidspunkt er jeg både så sur og ked af det, at jeg ikke kan holde
tårene tilbage, og inden jeg går min vej siger jeg: "Det er utroligt at folk
kan få sig selv til at behandle dyr på den måde, og det er sgu endnu mere
utroligt at de kan slippe godt fra det. I burde fandme skamme jer!!!!".

Nu sidder jeg så og tænker på dagens begivenheder for Gud ved hvilken
gang...
Hvad ville I have gjort i sådan et tilfælde??? Ville I ha' insisteret på at
den skulle tilses af en dyrlæge, kontakte politiet eller lade dem få hunden
med hjem?
Skal jeg kontakte dyrhospitalet og få dem til at holde øje med hunden, hvis
ejerne vel og mærket får hunden vaccineret (jeg har selvfølgelig sørget for
at aflæse adresse og telefonnummer på hundens halsbånd). Eller skal jeg bare
glemme at en så dejlig hund ikke har et godt hjem?

Fra : Kim Christensen

Dato : 08-02-07 23:01

Alt er relativt. Nogen mener at en labrador der vejer mindre end 50
kilo er underernæret. Tog du dig tid til at snakke med de folk der
havde hunden? Den kan jo være syg, og under behandling?
Folk der har mynder får tit bebrejdelse rom at de er underernærede.
jeg har en bekendt der oplevede at nogen stak hendes whippet en luns
wienerbrød uden at have talt med hende, den så jo så tynd ud. Bare
synd at hunden har sukkersyge, de måtte til dyrlægen, det kostede. Og
hvem mon betaler? Næppe wienerbrødets forrige ejer.

Det er ikke alt der nødvendigvis er som det ser ud til. Min yngste
hund ser noget så deprimeret ud, han har det sikkert ikke godt. Eller
har han bare lidt ektropion, som giver et sørgmodigt udseende, men
ellers ikke udgør et problem? Hvem ved min det bedst?

Hvis du har ret i dine antagelser er der meget lidt at gøre. Glem
dyreværnsforeningerne, de er der efterhånden kun når der kan kradses
penge ind. Politiet er også helt til grin. Men man kan faktisk snakke
med folk. Nogen kan. Min gamle hund stammer fra en gård et sed i
Midtjylland, der blev han parkeret som lænkehund. To
dyreværnsforeninger var blvet sat på sagen, uden resultat. Et af
argumenterne for det manglende resultat var hundens manglende
salgsværdi! Jeg snakkede med manden, og mødte ham på lige fod, altså
ikke noget med at tale ned til ham, det får man ikke folk i tale med.
Det viste sig at han faktisk slet ikke var interesseret i at beholde
hunden. Jeg købte hunden og vi skiltes som venner.
Når jeg er til marked i Brørup står landmanden der tit med sine
prodkter, og vi får en hyggelig sludder, selvom det er henved 10 år
siden. Bare et eksempel på hvordan det kan gøres.

Så nemt går det ikke altid. Jeg "har hørt om" en sag der gik i
hårknude, også en hund der var blevet til overs. Den kom bare ud at
stå i en snor 5 minutter en gang dagligt, og lå resten af tiden i et
bryggers. Heldigvis gik snoren i stykker, det sker jo, og hunden stak
af. Den blev kørt ned af et tog, og blev så ilde tilredt at ingen
ville lægge mærke til at den havde været død allerede før den blev
ramt af toget.

Men prøv at snakke lidt med folk inden du dømmer dem.

Hilsen Kim

Fra : Stine G.

Dato : 08-02-07 23:46

Til Kim Christensen
I mit indlæg kunne jeg af gode grunde ikke skrive hele min samtale med
damen, for så ville det blive en hel roman. Men jeg prøvede at snakke med
hende på en civiliseret måde, og jeg spurgte også til om den var syg på
nogen måde. Da hun svarede nej, foreslog jeg hende at familien tog hunden
til dyrlæge, så han/hun kunne give råd og vejledning om pasning, pleje og
foder. Dertil svarede hun, at det ville de ikke, for det var jo dyrt at være
ved dyrlægen.
Jeg ved godt at der er forskel på hvor meget hunde fylder og vejer, men dén
her havde det ikke godt. Mens jeg sad alene og ventede på Falck var der
flere forbipasserende som også kommenterede hunden vægt (eller mangel på
samme) og jeg fik "skulderklap" for at hjælpe et dyr i nød. Så det var ikke
kun mig som syntes det var helt galt med den hund.

Fra : Anette

Dato : 08-02-07 23:19

Hej Stine

Det lyder som en rigtig ØV oplevelse.
Det kan være svært at dømme om en hund har det godt nok, At den ikke logrer
ved genkendelse kan jo være fordi den ved den er ude i noget den ikke må
o.s.v.men jeg tror på at når dine alarmklokker har kimet højt, så HAR der
været noget galt. Stakkels hund.

Der er nok ikke ret meget mere du kan gøre - andet end at håbe på at netop
din stædige insisteren for hundens skyld, har givet familien stof til
eftertanke, og dermed været med til at give hunden et lidt bedre liv?

Jeg håber det.

En tanke: hvis du kan skaffe folder om pasning og pleje af en retriver,
kunne du jo sende den til familien, med en glad hilsen og et håb om at den
har det godt.?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : lh

Dato : 09-02-07 08:47

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne du jo sende den til familien, med en glad hilsen og et håb om at den

Måske skal man ikke blande sig - eller skal man? Har du mod til det, så tag
på besøg hos dem der har hunden. Måske du bliver afvist ved døren, måske de
vil snakke med dig.
Alle dyreværnsforeninger er ikke afvisende. Har du ikke mod til det selv, så
tag kontakt til Alle Dyrs Ret (Aksel Erik Sørensen). Han er ikke bange for
at troppe op hos folk og se om han kan gøre noget. Jeg husker ikke hans
nummer, men det kan du finde på hans hjemmesiden. Søg under Alle Dyrs Ret.
Jeg ville have det lige så skidt som dig med den viden. Men det er utrolig
svært at trænge ind på folks enemærker og gøre noget.

Mvh.lh

Fra : Hm

Dato : 09-02-07 14:03

Hej Stine
Jeg forsår dig godt, og ville også være utrolig ked af det og skuffet, når
man står der og ikke kan gøre noget. Men som der skrevet tidligere ring til
alle dyrs ret, så tror jeg at de vil hjælpe dig. selvfølgelig skal man gøre
noget hvis man har mistanke om misrøgt.
Håber på en god slutning
Hanne