Hunde leger med hunde...
Fra : C.H

Dato : 07-02-07 10:06

I går var jeg en skøn tur på stranden med Cassius, og for en gangs skyld
mødte vi en anden hund - en lille fin tæve, blanding mellem Curly retriever
og springer spaniel.

Jeg kan konstatere, at min hund slet slet kan finde ud af at lege med andre
hunde - ihvertfald hunde, der ikke er schæfere.

Han interesseret, bevares, men han kan ikke finde ud af at snakke med dem.
Ingen uvenskab eller noget - han er bare meget bedre snakke med deres
mennesker...

Nå, min tanke var så - betyder det noget?
SKAL en hund kunne lege med andre? Er det egentlig ikke et positivt tegn at
han er så godt præget på mennesker?
Eller er det noget, vi bør stimulere - altså finde steder, der er fyldt med
forskellige hunde, han kan lære at kende.

Han starter kønsmodningen snart og jeg tænker, det forandrer tingene lidt.
Men jeg tvivler stadig på, at han sådan bare lige lærer at afkode andre
racers sprog - på trods af, at han nok gerne vil på damerne....

Jeg tror sørme, min hund er racist

Connie

Fra : jopa

Dato : 07-02-07 11:35

C.H skriblede bla:
> Jeg kan konstatere, at min hund slet slet kan finde ud af at lege med
> andre hunde - ihvertfald hunde, der ikke er schæfere.
Intet unormalt eller nyt i det.
Schæferen (min erfaring) er så førerfixeret at den helst leger med bossen.
Min bryder sig ikke om andre hanhunde, med mindre de underkaster sig.
Normalt leger schæfere fint med hinanden til træning bla.

Tror sagtens Casius og Milo kunne lege fint sammen grundet aldersforskellen
og størrelsen
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 20:01

"jopa" <spam@jatak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Normalt leger schæfere fint med hinanden til træning bla.
>

> Tror sagtens Casius og Milo kunne lege fint sammen grundet

Cassius er en lille tøsedreng, så han smider sig med det samme han ser en
hund, der er lidt større end ham - eller hvis det er en dame

Der faktisk en stor dreng, som han er helt vild med at lege med - på
størrelse med Milo og schæfer, selvfølgelig... Ingen problemer der, Cassius
smider sig som det sig hør og bør - og så leger de bare derudaf...

Garanteret Milo ville nyde at mule min lille tøsedreng.... Og han ville nyde
at blive mulet

Connie

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 08-02-07 21:27

> Schæferen (min erfaring) er så førerfixeret at den helst leger med bossen.

Det overrasker mig meget at du karakteriserer schæferen som førerfikseret
.... Vælger politiet dem ikke netop ofte, fordi de hurtigt accepterer nye
ansigter i 'flokken'?

/KH

Fra : jopa

Dato : 09-02-07 11:00

Hornbech - Nuuk skriblede bla:

> Det overrasker mig meget at du karakteriserer schæferen som
> førerfikseret ... Vælger politiet dem ikke netop ofte, fordi de
> hurtigt accepterer nye ansigter i 'flokken'?

En PH hund er normalt en "privat" ejendom og ikke en der bare bruges af
andre end føreren.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 09-02-07 14:36

jopa skriblede bla:

Kan være jeg misforstod dit ?
Politiet vælger dem fordi det er den bedste allround stabile robuste
brugshund pt
Nu har jeg haft en del med dem at gøre i årene og mit indtryk er at de
sagtens gider lege men helst med artsfæller.
Min gider kun lege med mig når den ikke lige sidder i min baglomme

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 12:04

C.H, skrev:

> [...]
> Eller er det noget, vi bør stimulere - altså finde steder, der er
> fyldt med forskellige hunde, han kan lære at kende.

Kan fortælle dig at min Angel heller aldrig har været særlig vild med
at lege med andre hunde, da hun var en lille hvalp troede flere mennesker
at hun fejlede et eller andet når hun bare sad hos mig eller ville kæles af
de andre hundeejere når en flok hvalpe mødtes på Engen.
Det har ikke ændret sig til hun er blevet voksen, det er stadig ejeren
hun fiser hen og hilser på hvis vi møder andre hunde.
Jeg har bare fra start af taget det på den måde at det jo var hendes valg,
jeg kunne jo ikke tvinge hende til at lege med de andre hvis hun ikke gad.

Så længe Cassius ikke er agrassiv overfor fremmede hunde, og du ikke
selv ser det som et problem at han er mere til mennesker vil jeg ikke
synes at du skal ændrer en tøddel ved det,
lad ham dog have sin personlighed i fred

Jeg synes faktisk at det er behageligt at have en hund der ikke bliver
fulstændigt rundtosset bare fordi den møder en anden hund.
Mine skal oftest bare lige hilse på, og mere gider de sjældent,
ejerne af de andre hunde bliver så nogen gange skuffede.
Men jeg har vænnet mig til at sige fra start af at de ikke skal
forvente at mine hunde gider lege med deres,
men at de heller ikke er agrassive.

> Jeg tror sørme, min hund er racist

Har jeg ofte hørt om Schæfere

/Jens

Fra : H. Andersen

Dato : 07-02-07 12:30

> Jeg kan konstatere, at min hund slet slet kan finde ud af at lege med
> andre hunde - ihvertfald hunde, der ikke er schæfere.

Mine gider heller ikke lege med andre racer, jo de kan pjatte lidt, tænde
lidt, men så er det også det. Møder vi f.eks. andre Beardieser er de
fuldstæning tossede og kan lege i timevis. Det samme hører jeg fra andre som
har samme race som mig. Indenfor vores vores race er tydeligt, at lige børn
leger bedst...

Heidi (hvis hunde ikke er racister, blot bedre vidende :0)

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 12:39

> Heidi (hvis hunde ikke er racister, blot bedre vidende :0)

*LOL*

/Jens

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 19:54

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg tvivler stadig på, at han sådan bare lige lærer at afkode andre
> racers sprog - på trods af, at han nok gerne vil på damerne....

Jeg takker for svarene - jeg kan se, at I andre tager det oppefra og ned.
Jeg selv har ikke det store imod, at min hund har svært ved at lege med
andre racer, men eftersom min gamle hund var vild med at lege med alle, har
jeg aldrig nogensinde overvejet om det socialt er godt eller skidt for
hunden.

Som John skriver er det vel først et problem, hvis det begynder at gå
aggression i den - og det skal jeg da gøre mit for at undgå!

Connie

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 09:39

C.H, skrev:

> Som John skriver er det vel først et problem, hvis det begynder at gå
> aggression i den - og det skal jeg da gøre mit for at undgå!

Meget må du kalde mig Connie, men ikke John

/Jens (som har et fjols af en ½-bror der hedder John)

Fra : C.H

Dato : 08-02-07 10:23

> Meget må du kalde mig Connie, men ikke John
>
> /Jens (som har et fjols af en ½-bror der hedder John)

UUUUUPS - det kan jo smutte det skidt!!
Jeg skal hermed lade æren for de vise ord tilfalde den rette mand: Jens!

Fra : Søren LH

Dato : 07-02-07 21:33

Hej,

Jeg forstår at min Vizla er en atypisk schæfer .

Hun er vild med at lege med andre hunde. Hun vil hen til alle hunde, uanset
race, og det kan kun gå for langsomt.

Jeg synes du skal se det positive i at din hund ikke er sådan, for det er
ikke altid lige nemt :-/

Men selvfølgelig er det også en glæde at se sin hund lege med en anden hund,
når vi en sjælden gang møder én der gider lege på samme måde som Vizla,
altså fuld knald på og så deruda'.

Jeg skal ikke sige hvad der er mest rigtigt for hunden, mon ikke vi bare
skal lade dem være hund på hver deres måde...

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 21:47

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg forstår at min Vizla er en atypisk schæfer .
>
> Hun er vild med at lege med andre hunde. Hun vil hen til alle hunde,
> uanset race, og det kan kun gå for langsomt.

Sådan var vores gamle schæfer Meck også - han kunne kun få for lidt at leg -
og han stoppede ikke af sig selv - lagde hans kammerat sig ned, stillede han
sig troligt foran og ventede til han/hun var klar igen - gerne ledsaget af
lidt bjæf og hop på stedet. Det var nu sjovt...

Derfor lidt uvant med en hund, der ikke rigtig tænder på det der...

> Jeg synes du skal se det positive i at din hund ikke er sådan, for det er
> ikke altid lige nemt :-/

Nej - det husker jeg. Det er ikke alle hundeejere der kan se det skønne i en
super-legesyg schæferhund. Selvom vores var venligheden selv oplevede vi da
et utal af misforståelser.
Heldigvis var han lidt klejn og holdt sig godt, så han var 6-7 år før folk
holdt op med at tro han var en stor hvalp. Det tog lidt at fjendtligheden

> Men selvfølgelig er det også en glæde at se sin hund lege med en anden
> hund, når vi en sjælden gang møder én der gider lege på samme måde som
> Vizla, altså fuld knald på og så deruda'.

Det er rigtig sjovt - det må vi så nøjes med at nyde, når Cassius kan få en
schæferhund at lege med. Medmindre alt forandrer sig når han bliver
kønsmoden over de næste måneder.

> Jeg skal ikke sige hvad der er mest rigtigt for hunden, mon ikke vi bare
> skal lade dem være hund på hver deres måde...

Absolut - Hvis han helst vil lege med mennesker, så skal vi da bare være
glade for det. Det er jo ikke skidt at han i den grad er præget i den
retning - tror jeg i øvrigt også min kære mand kommer lidt lettere til mange
ting på træningsbanen af den årsag. (Selvom lømmelalderen har ramt hunden -
ganske alvorligt.... Det giver lidt ekstra skridt til os og lidt
bortforklaringer her og der - som eksempelvis i går, da jeg var på stranden
og han kastede sin kærlighed på en mand, der gad at lege lidt.... Det var
ikke til at se, at hans indkald normalt er afsindigt flot.... Jeg blev
diskret spurgt, om hunden går i skole.... Piiiinligt!)

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 07-02-07 21:59

> Nej - det husker jeg. Det er ikke alle hundeejere der kan se det skønne i
> en super-legesyg schæferhund. Selvom vores var venligheden selv oplevede
> vi da et utal af misforståelser.

Også her. Hvis jeg mister kontrollen over dyret, og hun havner ude i enden
af linen, sætter hun i med gøeri og knurreri, så folk tror det er en
forfærdelig agressiv hund jeg har. Men det har så også lært mig vedr. andre
hunde, som gør ad alt og alle i enden af linen - det er slet ikke sikkert
det er agression.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 22:17

Søren LH, skrev:
> [...]
> er en forfærdelig agressiv hund jeg har. Men det har så også lært mig
> vedr. andre hunde, som gør ad alt og alle i enden af linen - det er

Det jeg jo det jeg bliver ved med at sige, hundesnore er noget fanden
har opfundet en dag han var sur på hunden

/Jens (som ikke nærmer sig en gøende hund i snor)

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 22:15

C.H, skrev:
> [...]
> se, at hans indkald normalt er afsindigt flot.... Jeg blev diskret
> spurgt, om hunden går i skole.... Piiiinligt!)

Du svarede self at det bare var en hund du passede for din søster

/Jens

Fra : C.H

Dato : 08-02-07 10:25

> *LOL*
> Du svarede self at det bare var en hund du passede for din søster

Ååh, gid, jeg havde tænkt så klart... Næ, jeg hoppede rundt der og var
vældig selvbevidst og pinligt berørt. Det tog mig det meste af et kvarter at
få indfanget møghunden... Han morede sig bravt. Han var da helt ligeglad med
mig - hvis jeg forsvandt ville han da bare gå med den rare mand hjem, intet
problem der...

BANDE!

Connie

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 11:35

C.H, skrev:
> [...]
> helt ligeglad med mig - hvis jeg forsvandt ville han da bare gå med
> den rare mand hjem, intet problem der...

Arrh mon dog
Men prøvede du ikke bare på at gå fra ham, det har jeg altid gjort
med mine med stort held. Kan kun mindes en gang hvor Angel lige skulle
teste mig af som 6 mdrs hvalp, der måtte jeg til sidst vade tilbage og hente
hende da hun hellere ville jagte flagermus. Det var ved at blive mørkt,
så jeg havde intet valg andet end at hente hende.
Der indkasserede hun en af sit livs få skideballer, og resten af turen hjem
foregik ved mit knæ uden snor på, hun lavede ikke det nummer siden.

> BANDE!

Du må fandeme ikke bande på Usenet

/Jens (som er chokeret over damernes sprogbrug i gruppen)

Fra : C.H

Dato : 08-02-07 12:18

> [...]
> hende da hun hellere ville jagte flagermus. Det var ved at blive mørkt,
> så jeg havde intet valg andet end at hente hende.

SUK - det var PRÆCIS den oplevelse, jeg fornøjede mig med forleden - behøver
jeg at sige, at Cassius faktisk netop i dag fylder 6 mdr....
Jeg gik fra ham, forsvandt langt væk... Det var han helt kølig overfor, han
løb bare og hyggede sig mellem en dame med en hund og så den rare mand, der
var så sjov og venlig. (Meget heldig for mig, at ingen af dem var bange for
hunden).

Jeg forsøgte så at forklare alt det der med 6 mdr og lømmelalderen - jeg
skulle vist bare have holdt mund, det var rigeligt pinligt i forvejen

> Der indkasserede hun en af sit livs få skideballer, og resten af turen
> hjem
> foregik ved mit knæ uden snor på, hun lavede ikke det nummer siden.

Cassius lå i bilen og sagde lyde på vej hjem - han var stærkt utilfreds med
ikke at kunne få lov til at lege mere.... På det tidspunkt havde vi været på
stranden i 1½ time - nok må vel være nok.... Men han var sørme fornærmet den
unge mand... Ligeledes var hans ejer!!!

> Du må fandeme ikke bande på Usenet

Nej, det går sgu ikke....

> /Jens (som er chokeret over damernes sprogbrug i gruppen)

You´ve ain´t seen nothing yet
Bare vent til Cassius bliver kønsmoden - så får du bandeord at se

Connie

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 16:01

C.H, skrev:

> [...]
> overfor, han løb bare og hyggede sig mellem en dame med en hund og så
> den rare mand, der var så sjov og venlig. (Meget heldig for mig, at

Jeg prøvede dog ikke dengang at indfange Angel, der tror jeg alligevel
at min grænse går, vil de ikke med kan de også blive fri
Men jeg kaldte mange gange på hende hvor hun da også flere gange
så småt løb tilbage til mig, for derefter at vende om igen.
Hun løb så hen til mig til sidst da jeg gik helt hen imod hende,
men der havde hun fået pisset mig af, så der var igen kærer mor
Det virkede dengang meget på mig som at der skulle prøves en grænse af,
den fik jeg så den aften trukket tydeligt op, og ingen probs siden.

Ved du ikke er til ´"de hårde" metoder, men til tider synes jeg det
kan værer nødvendigt at markerer sin førerpisiton kraftigt.
Jeg vil hellere give 1 kraftig balle, istedet for det småskænd
jeg tit hører folk bruge, tror mange hunde bare er ligeglade.
Min teori er at hunde skal vide at der er konsekvenser ved bevidst
at værer ulydig, konsekvensen skal så self stå i forhold til ugerningen.

> [...]
> tidspunkt havde vi været på stranden i 1½ time - nok må vel være
> nok.... Men han var sørme fornærmet den unge mand... Ligeledes var

Jamen jeg tror da sagtens det kan skyldes alderen, og at han måske
lige skulle prøve dig af. Jeg vil anbefale at du næste gang har en klar
ide om hvad du vil gører, hvis der kommer en næste gang,
den slags skal ikke have lov til at udvikle sig til en dårlig vane.
En hund skal i mine øjne komme 100% af de gange man kalder på den,
uanset hvad den finder der er mere spændende.
Det er jo også alfa og omega for mig der går med dem løse altid,
der må aldrig værer tvivl i mit sind om jeg kan kalde dem til mig.
Så det er noget jeg har trænet meget, og mine hunde ved at der
ikke ar plads til afvigelser på det punkt, så blive mennesket surt

/Jens (som hader at værer sur på hundene)

Fra : C.H

Dato : 09-02-07 10:36

> [...]
> Min teori er at hunde skal vide at der er konsekvenser ved bevidst
> at værer ulydig, konsekvensen skal så self stå i forhold til ugerningen.

Sådan skal det altid være - men jeg tror dog ikke jeg ville vælge en
kæmpeskideballe på dette tidspunkt. Selvsagt kan skideballen først falde,
når hunden er tilbage i folden. Og det mener jeg er et dårligt tidspunkt at
skælde ud på - der har den jo netop gjort det, den skal.

> [...]
> Så det er noget jeg har trænet meget, og mine hunde ved at der
> ikke ar plads til afvigelser på det punkt, så blive mennesket surt

Jeg vil aldrig forlange 100% lydighed af min hund - han må gerne være en
lømmel. Men det er helt sikkert, at når han har lært afdækning på afstand
til træning, så er det nok noget, der vil snige sig ind i dagligdagen -
specielt i sådan et tilfælde, som jeg lige havde der.

Jeg tvivler på, at hans motiv var at prøve mig af - han var så opslugt af
alt det sjove og spændende, der skete omkring ham at jeg ganske enkelt ikke
var interessant nok. Måske hvis ægteparret og damen med hunden var
forsvundet endnu længere væk var han måske kommet - men som situationen var,
kunne han faktisk løbe lidt i "trekant" mellem dem og mig. Han stornød
det.... Forbaskede....

> /Jens (som hader at værer sur på hundene)

Det kan jeg heller ikke fordrage - og undgår det så vidt muligt.... Som
regel er bliver hans lømmelstreger også i bakspejlet betragtet med et stort
smil på - han har charme har han - heldigt for ham

Connie

Fra : pwh

Dato : 09-02-07 11:54

C.H, skrev:

> [...]
> falde, når hunden er tilbage i folden. Og det mener jeg er et dårligt
> tidspunkt at skælde ud på - der har den jo netop gjort det, den skal.

Ved jeg godt man siger, men et er teori, noget andet er praksis.
Den dag var jeg også nået at blive gal i skralden, så reagerer
man jo til tider også mindre hensigtsmæssigt.
Men i Angels tilfælde virkde det jo også, så det har jeg ikke dårlig
samvittighed over.

> Jeg vil aldrig forlange 100% lydighed af min hund - han må gerne være
> en lømmel.

Vil du virklig accepterer en hund der kommer når det passer den,
det ville jeg slet ikke kunne fungerer med.
Jeg kalder nu yderst sjældent på mine, de har lært bare at følge mig
hvor jeg går, og følger de ikke efter bliver jeg væk.
Det har været en yderst effektiv metode til mine hunde.

> Jeg tvivler på, at hans motiv var at prøve mig af - han var så
> opslugt af alt det sjove og spændende, der skete omkring ham at jeg
> ganske enkelt ikke var interessant nok.

Sagt på en anden måde valgte han at ignorerer dig,
det må ikke have lov til at gå hen og blive en vane som jeg ser det.

> Det kan jeg heller ikke fordrage - og undgår det så vidt muligt....
> Som regel er bliver hans lømmelstreger også i bakspejlet betragtet
> med et stort smil på - han har charme har han - heldigt for ham

Man skal bare ikke lade dem få dårlige vaner man ikke kan
leve med siden hen, det er ikke fair overfor hunden.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 09-02-07 17:29

> [...]
> man jo til tider også mindre hensigtsmæssigt.
> Men i Angels tilfælde virkde det jo også, så det har jeg ikke dårlig

Næ, det synes jeg heller ikke du skal have - det er jo fuldstændig umuligt
at undgå at blive godt gal i skralden en gang i mellem. Der, hvor grænsen
går synes jeg er, hvor man bruger det systematisk.

> Vil du virklig accepterer en hund der kommer når det passer den,

Nej, det skrev jeg ikke - men jeg skrev at jeg ikke vil forlange 100 %
lydighed. Det hører til på træningsbanen, når han har fri, så har han fri.
Det er klart, at lydigheden fra banen vil blive brugt ind imellem når det er
nødvendigt, men ikke hele tiden.

> [...]
> hvor jeg går, og følger de ikke efter bliver jeg væk.
> Det har været en yderst effektiv metode til mine hunde.

Det har Cassius for meget krudt i enden til vil jeg påstå - specielt nu hvor
han ikke er ældre. Det er nu heller ikke noget, jeg vil fremelske - jeg er
vild med, at de har luft under vingerne og er selvstændige - behøver ikke at
rende mig i *Rxxxx* hele tiden. Men han skal selvfølgelig lære at komme, når
jeg/vi kalder på ham.

Gad vide, hvad de øvrige brugshundeejere gør i dette tilfælde? Bruger de mon
lydigheden hele døgnet rundt, eller har hunden også fri en gang i mellem.
Hvis jeg forestiller mig folk fra vores kreds, så er det lidt af hvert -
flest, hvor hundene får lov til at "lømle" lidt.

> Sagt på en anden måde valgte han at ignorerer dig,
> det må ikke have lov til at gå hen og blive en vane som jeg ser det.

Nej, det må ikke blive en vane - det tror jeg nu heller ikke det gør. Det
skal der nok komme styr på hen af vejen.
Vi skal lige lære ham rigtig at kende - denne episode var første gang det
skete, så nu må vi sætte lidt mere ind på det område. Jeg må jo gøre mig
lidt mere interessant og så i øvrigt forebygge situationen indtil han får
mere ro i sjælen - om tre-syv måneder

> Man skal bare ikke lade dem få dårlige vaner man ikke kan
> leve med siden hen, det er ikke fair overfor hunden.

Orrrk, det er der ikke risiko for.... Vores gamle var skam ligeså fræk i
samme alder - han blev fuldstændig som vi gerne ville have ham. Det tror jeg
også resultatet bliver med denne unge mand.

Connie

Fra : pwh

Dato : 10-02-07 08:27

C.H, skrev:

> [...]
> fri. Det er klart, at lydigheden fra banen vil blive brugt ind
> imellem når det er nødvendigt, men ikke hele tiden.

Det vil sig at det er vigtigere for dig at han er lydig når i leger (træningsbanen),
end at han er det ude i det virklige liv. Lige omvendt for mine hunde,
de må godt værer ulydige når jeg leger med dem og drille med ikke
at ville komme, men når vi går tur skal de da lystrer 100%.

> [...]
> selvstændige - behøver ikke at rende mig i *Rxxxx* hele tiden. Men
> han skal selvfølgelig lære at komme, når jeg/vi kalder på ham.

Nu render mine hunde mig heller ikke just i røven
Men de løber aldrig længere væk end de kan se mig,
og ændrer jeg retning følger de efter, faktisk ret så behageligt,
og helt narturlig adfærd for dem i forhold til en flokfører.
Metoden jeg har brugt er jo heller ikke min opfindelse,
den kan man sikkert læse på side 10 i de fleste hundebøger.
Bare svært for de fleste at efterleve er min erfaring,
der fiser folk tilbage og henter deres hunde i tide og utide,
det er ikke vejen frem i mine øjne.

> [...]
> gang i mellem. Hvis jeg forestiller mig folk fra vores kreds, så er
> det lidt af hvert - flest, hvor hundene får lov til at "lømle" lidt.

Jeg kan slet ikke følge dig nu, hvorfor skal hunden have lov til at
værer ulydig. Tror faktisk at hunde slapper bedst af med at der
er faste regler som aldrig ændrer sig, de går jo altså ikke og spekulerer
over om en regel er rimelig eller ej. Mine hundes hverdag er bevidst
opdelt i sort/hvidt, det kan en lille hundehjerne bedst fatte.
Det er altså en hund og en en lille søn du har fået dig
Han er da heller ikke brugshund som jeg har forstået det,
men en familiehund som de flestes andres her i gruppen.

> Nej, det må ikke blive en vane - det tror jeg nu heller ikke det
> gør. Det skal der nok komme styr på hen af vejen.
> Vi skal lige lære ham rigtig at kende -

Var det ikke bedre om han lærte dig og dine grænser at kende
og indrettede sig efter det, og ikke omvendt.

> [...]
> gøre mig lidt mere interessant og så i øvrigt forebygge situationen
> indtil han får mere ro i sjælen - om tre-syv måneder

Tja, man griber tingene forskellig an her i tilværelsen,
held og lykke med din metode.

> Orrrk, det er der ikke risiko for.... Vores gamle var skam ligeså
> fræk i samme alder - han blev fuldstændig som vi gerne ville have
> ham. Det tror jeg også resultatet bliver med denne unge mand.

Forhåbentligt.
Pas bare på med at drage for mange paraleller til den gamle hund,
mine 2 hunde har jeg da skullet bruge forskellige indgangsvinkler
til at opdrage.

/Jens

Fra : Andersen

Dato : 08-02-07 17:54

Selvølgelig skal hunde lege med andre hunde.
Vi har vores 2 dejlige hunde, en Labrador/Border Collie han, og en
Schæfer/Finsk Spets hun ( Kalle 8mdr & Sussi 4mdr), i "børnehave hver
dag.....
Det skal siges at vi bor i Sverige, hvor børnehave (dagis) til hunde vinder
mere og mere indpas.
Det koster selvfølgelig noget, men vi mener det er alle pengene værd. De
ELSKER at komme afsted om morgenen, og er i et pragtfuldt humør når vi
henter dem igen.
For os betyder det at vores hunde ikke er et sekund i tvivl om, om de er
hunde eller mennesker, samt at de kan snakke "hundsk".

I kan se deres børnehave her http://www.djurhotell.com/
Jeg vil håbe at der er fler, der vil åbne et sådan sted, for vi har begge
haft hund før og vi er enige om at den energi, udstråling og humør vi har på
vores hunde, har vi ikke tidligere oplevet med vores andre hunde.
Vi er lige kommet hjem, og det første hundene gør er at sove en time eller
2, før de er klar til aftenes leg og lærdom.

Mvh Søren

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 19:34

Andersen, skrev:
> Selvølgelig skal hunde lege med andre hunde.

Man skal vel ikke tvinge dem hvis de ikke har lyst,
give dem tilbudet bør man gører, men ikke tvinge.

> [...]
> vinder mere og mere indpas.
> Det koster selvfølgelig noget, men vi mener det er alle pengene værd.

Ja det er da ½-dyrt som jeg ser det.
Det kunne værer man skulle åbne sådan en "børnehave",
med de priser må man kunne leve rimeligt godt

> [...]
> For os betyder det at vores hunde ikke er et sekund i tvivl om, om de
> er hunde eller mennesker, samt at de kan snakke "hundsk".

Tror nu heller ikke at Connie's hund er i tvivl om den er en hund,
men Schæfere er jo af natur tit meget fokuserede på mennesker.

> I kan se deres børnehave her http://www.djurhotell.com/

Ser ud til at værer et godt sted.

> [...]
> begge haft hund før og vi er enige om at den energi, udstråling og
> humør vi har på vores hunde, har vi ikke tidligere oplevet med vores

Det vil jeg da overveje at åbne, det kan jo værer en ren guldgrube
hvis folk er villige til at betale så meget for at få passet deres hund.

/Jens

Fra : Andersen

Dato : 08-02-07 20:51

> Man skal vel ikke tvinge dem hvis de ikke har lyst,
> give dem tilbudet bør man gører, men ikke tvinge.

Det er jo lige netop det vi gør. giver dem tilbuddet, og de takkede pænt ja.
Vi blev jo nødt til at aflevere dem 1 uges tid, inden vi vidste hvordan de
ville reagere, ikk ? Ingen tvang her.

> Ja det er da ½-dyrt som jeg ser det.
> Det kunne værer man skulle åbne sådan en "børnehave",
> med de priser må man kunne leve rimeligt godt

Jeg mener ikke det er meget dyrere end så meget andet, et spørgsmål om
prioritering bare.
Påtager man sig ansvaret for et levende væsen, har man også det fulde
ansvar. Vi prioritere hverken dyre biler eller store huse, vi har godt nok 3
biler ( og nu ingen snak om svenske priser, tak ), men kunne aldrig drømme
om at købe et køretøj der koster det samme som en halv bolig.

For lige at runde denne unødige prissnak af, vil jeg lige understrege at ud
af at en svensk virksomhedsejer selvfølgelig også skal betale moms 25%,
virksomhedsskat 32%, forsikringer og andet inden der kan handles privat mad
i den lokale butik. Regn lidt på det, og fortæl mig om du så gider gå igang.
Desuden tror jeg ikke man får ret mange gæster, hvis man udelukkende gør det
for ussel mammon.

> Ser ud til at værer et godt sted.
> /Jens

Det er et godt sted, Jens. Rigtigt godt.

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 21:07

Andersen, skrev:

> Det er jo lige netop det vi gør. giver dem tilbuddet, og de takkede
> pænt ja. Vi blev jo nødt til at aflevere dem 1 uges tid, inden vi
> vidste hvordan de ville reagere, ikk ? Ingen tvang her.

Nej, men essensen i Connie's indlæg som jeg læste det var om hun
skulle værer bekymret over at cassius ikke ville lege med alle hunde.
Når du så melder ud at hunde self skal lege med hunde,
hvordan skal det så tolkes anderledes end at man skal presse på.
Cassius havde jo fået muligheden og takkede nej,
fred værer med det i min hundeverden, det må værer hundens eget valg.

> [...]
> godt nok 3 biler ( og nu ingen snak om svenske priser, tak ), men
> kunne aldrig drømme om at købe et køretøj der koster det samme som en

Jeg sparer bestemt heller ikke på udgifterne til mine hunde,
fik da nr 2 primært af hensyn til den første.
Men stadigvæk er små 22000 svkr/årligt da en sjat penge for
at få passet sin hund i dagtimerne.

> For lige at runde denne unødige prissnak af,

Prissnak er self altid unødigt hvis man har penge nok.

> [...]
> mig om du så gider gå igang. Desuden tror jeg ikke man får ret mange
> gæster, hvis man udelukkende gør det for ussel mammon.

Jeg ville nok også samtidigt gører det af lyst, men er der samtidigt
gode penge i det bliver det da mere atraktivt.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-02-07 08:41

On Thu, 8 Feb 2007 21:07:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Prissnak er self altid unødigt hvis man har penge nok.

Lige min tanke.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 09-02-07 09:57

Leyna, skrev:

> Lige min tanke.

Lidt som når de i bilgruppen ikke mener at det er forsvarligt
at man som jeg feks kører i en gammel Kadett uden Abs, airbag, ect.
Det er bare ikke alle der har råd til en bil til 200.000kr, jeg er en af dem.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-02-07 08:40

On Thu, 8 Feb 2007 20:51:16 +0100, "Andersen" <soren6407@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>biler ( og nu ingen snak om svenske priser, tak ), men kunne aldrig drømme
>om at købe et køretøj der koster det samme som en halv bolig.

Tag over hovedet koster altså osse noget her, selvom man ikke bor i
vild luxus. 1800 kr om ugen er da langt mere end jeg har at leve for
til 2 mennesker 3 hunde og 3 katte, så jeg mener da bestemt osse det
ligger i den dyre ende.

Fra : pwh

Dato : 09-02-07 10:00

Leyna, skrev:

> [...]
> vild luxus. 1800 kr om ugen er da langt mere end jeg har at leve for
> til 2 mennesker 3 hunde og 3 katte, så jeg mener da bestemt osse det

Så er det godt du efterhånden har din helt egen dyrebørnehave
Fint nok af Andersen vil bruge så mange penge på sine hunde,
der er bare mange af os der ikke har det overskud i pengekassen.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 09-02-07 10:31

> [...]
> Fint nok af Andersen vil bruge så mange penge på sine hunde,
> der er bare mange af os der ikke har det overskud i pengekassen.

Det er sikkert en skøn mulighed for dem, der har behovet og pengene til
det - jeg er ganske sikker på, at hundene har det sjovt.
Jeg må indrømme, at jeg tvivler på at konceptet vil være noget for Cassius.
Behovet har vi heller ikke, at jeg arbejder herhjemme. Det ville være
galimatias at sende ham i børnehave mens jeg alligevel er i huset.

Nej, jeg tror bare at det er et udtryk for hans personlighed - og jeg tror
ikke, jeg vil gøre så meget ud af det. Han vil selvfølgelig få tilbudt leg
lige så snart muligheden byder sig - som desværre begrænser sig på grund af
folks fordomme om schæferhunde.

Det vigtigste er, at hunden er glad - og DET er han! Meget glad...SUK....

Connie

Fra : pwh

Dato : 09-02-07 11:41

C.H, skrev:
> [...]
> tilbudt leg lige så snart muligheden byder sig - som desværre
> begrænser sig på grund af folks fordomme om schæferhunde.

Næh for jeres vedkommende ville det nok værer bedre at få en
hvalp mere om 1 års tid, det ville Cassius ganske sikkert sætte pris på.

/Jens

Fra : Andersen

Dato : 09-02-07 23:03

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelandet

> [...]
> Fint nok af Andersen vil bruge så mange penge på sine hunde,
> der er bare mange af os der ikke har det overskud i pengekassen.

<Suk>
Undskyld hvis jeg har fornærmet nogen af de skribenter her.
Ville bare lige fortælle hvad vi har mulighed for, her hinsidan.
Vi betaler for 2 hunde ca. 1700 Dkr om MÅNEDEN.
Vores biler er 2 stk fra ca -90 og 1 fra -96, dvs ikke de nyeste modeller.

Men endnu engang undskyld, hvis nogen har følt sig trådt over tæerne.

En idé til jer var måske at sadle om, købe et fint billigt hus på landet
her, og selv starte et dagis.
Det er faktisk muligt at erhverve sig et nedlagt landbrug for en billig
penge her.

Andersen

Fra : Leyna

Dato : 10-02-07 00:56

On Fri, 9 Feb 2007 23:03:12 +0100, "Andersen"
<soren6407FJERN@hotmail.com> wrote:

>Undskyld hvis jeg har fornærmet nogen af de skribenter her.

Jeg er såmænd ikke fornærmet, men jeg var bare enig med Jens i at det
var mange penge.

>Ville bare lige fortælle hvad vi har mulighed for, her hinsidan.
>Vi betaler for 2 hunde ca. 1700 Dkr om MÅNEDEN.

Øeh på hjemmesiden er der da vist angivet en helt anden pris...?
Svjh. var det 1800 kr om UGEN...

>En idé til jer var måske at sadle om, købe et fint billigt hus på landet
>her, og selv starte et dagis.

I Sverige? Tjaeh, når man har sit job og hus her i landet er det ikke
bare sådan lige at rive teltpælene op, og så er penge jo ikke alt. Man
_kan_ faktisk godt være en god og ansvarlig hundeejer uden at være
rig!

>Det er faktisk muligt at erhverve sig et nedlagt landbrug for en billig
>penge her.

Det kan så godt være temmelig svært her, for nedlagte landbrug er ved
at være i temmelig høj kurs. Selv har jeg dog været heldig at få
fingre i et, men at jeg ejer et hus er jeg nu heller ikke blevet rig
af... men det ville nu være et dejligt job at skulle passe hunde hver
dag. Jeg kan bare ikke holde til det rent helbredsmæssigt, og jeg tror
så heller ikke på at folk vil komme SÅ langt ud på landet hver dag,
for at aflevere deres hund.
Men jeg synes det er en rigtig god ide, og havde jeg muligheden kunne
jeg da godt overveje at sende dem afsted et par dage om ugen. Tror
mine drenge ville elske det!

Fra : pwh

Dato : 10-02-07 08:32

Leyna, skrev:

> Jeg er såmænd ikke fornærmet, men jeg var bare enig med Jens i at det
> var mange penge.

Det var også det eneste jeg mente med det, intet med fornærmet at gører.

> Øeh på hjemmesiden er der da vist angivet en helt anden pris...?
> Svjh. var det 1800 kr om UGEN...

Jeg læser det som 1800 kr for 4 uger med 5 dage om ugen.
Det er ca 2000kr/mnd for fuld tid som jeg ser det,
fint nok hvis man har så mange penge i overskud pr/mnd.
Det er ca 4 gange mere end det koster mig pr hund i forvejen.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 10-02-07 10:03

On Sat, 10 Feb 2007 08:31:57 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg læser det som 1800 kr for 4 uger med 5 dage om ugen.
>Det er ca 2000kr/mnd for fuld tid som jeg ser det,

Det er vist mig der lige har læst det forkert. *sorry*
Og hvor ville det dog være skønt at kunne passe hunde dagen lang, og
endda kunne leve af det.

Fra : Anette

Dato : 10-02-07 01:44

Andersen wrote:
> Undskyld hvis jeg har fornærmet nogen af de skribenter her.

Det er altid svært at forstå hinanden rigtigt på skrift. Der mangler nogel
ansigtsudtryk, ikk?`

> Ville bare lige fortælle hvad vi har mulighed for, her hinsidan.

Jeg takker for din info - det lyder som en kanon idé.

> Vi betaler for 2 hunde ca. 1700 Dkr om MÅNEDEN.

Det lyder jo som om det er til at holde ud - især når I får et par glade,
trætte hunde ud af pasningen. Vores hunde er aldrig alene ( min mand
arbejder hjemme) men vi har da ofte snakke om at især den yngste ville have
godt af at komme ud og opleve andre hunde, lege med andre. Der kunne
hundedagpleje da være en rigtig god mulighed.

> En idé til jer var måske at sadle om, købe et fint billigt hus på
> landet her, og selv starte et dagis.
> Det er faktisk muligt at erhverve sig et nedlagt landbrug for en
> billig penge her.

Nu må du ikke friste en svag sjæl *smil*
_ oj det kunne være godt. Tænk at kunne droppe jobbet, og i stedet bare tage
sig af en flok herlige, vidunderlige, rædselsfulde, legesyge, irriterende
hunde - det gad jeg da godt bruge resten af mit arbejdsliv på

Det lyder som om du er rigtig glad for dit "nye" land/egn - det synes jeg
lyder rigtig rart.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-02-07 07:07

"Andersen" <soren6407FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi betaler for 2 hunde ca. 1700 Dkr om MÅNEDEN.
> Vores biler er 2 stk fra ca -90 og 1 fra -96, dvs ikke de nyeste modeller.

Det er ikke dyrt synes jeg, taget i betragtning af hvad feks. børnepasning
koster pr. måned.
Ideen er rigtig fin!
Havde jeg haft muligheden, havde jeg rigtig godt kunnet tænke mig sådan en
form for erhverv.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 08-02-07 21:32

> [...]
> Eller er det noget, vi bør stimulere - altså finde steder, der er fyldt
> med forskellige hunde, han kan lære at kende.

Det er der vel ikke noget, der dikterer. Så lang tid den ikke er fjendtlig
indstillet over for fremmede. Min rotte gider meget sjældent lege med
fremmede hunde - den har nogle enkelte venner, som den gider lege med, men
aldrig hvis det er til træning. Så har den ganske enkelt ikke tid til det
pjat.

> Jeg tror sørme, min hund er racist

Min havde også en tendens til ikke rigtigt at acceptere gule hunde, mens
sorte oftere blev accepteret.

/KH