gastryk
Fra : Bruno Lind

Dato : 08-02-07 20:03

overvejer at importere en brugt campingvogn fra 96 men har hørt at man skal
holde sig fra vogne der kører med 50 bars gastryk... (det skulle være dyrt
at ændre til dks 30 bars tryk)

Men hvordan kan man se om en vogn har 30 eller 50 bar gastryk?? ofte ved den
tyske ejer det ikke....

mvh b.l

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : lene & allan

Dato : 08-02-07 21:52

[...]

Hvis du køber en fra 96 kan du være sikker på at der er 50 bars
tryk på.
De ændrede det vidst nok fra 97/98 af.

Vores første vogn var fra 96. Det kostede 3500 kr. at få lavet
trykket om til 30 mbars tryk

mvh
Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Sten Bo

Dato : 09-02-07 00:24

"lene & allan" <lene&allan@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tryk på.
> De ændrede det vidst nok fra 97/98 af.
>
> Vores første vogn var fra 96. Det kostede 3500 kr. at få lavet

,

Ja 30 og 50 mbar - ikke bar.

Bortset fra det - står det på regulatoren - og i Danske vogne ved jeg, skal
der være en mærkat med regulatortrykket sat op ved flasken.

Nu plejer der at dukke nogen op der påstår det er lovligt at bruge 50 mbar
installation i Danske vogne.

Man kan nærlæse bestemmelserne her...

http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf

Og om ikke andet står det højt og tydeligt at udstyret skal være Dansk Gas
og CE godkendt osv og mærket til de - 30 mbar.

Man vil altså, om ikke andet få et problem hvis når vognen skal gastestes
her i landet. Hvilket vistnok også skal sker før handel (fra en forhandler),
men hvis man kikker står der vist bare, at sælger osv. Man skal også ha
apparatmanualerne på Dansk!

5.1.1. F-gasinstallationer i campingvogne, autocampere, mobil homes og
tilsvarende

beboelsesvogne skal opfylde bestemmelserne i den harmoniserede europæiske

norm DS/EN1949 med de supplerende præciseringer, som fremgår af
bestemmelserne

i pkt. 5.2.

5.1.2. Installationstrykket på installationen efter regulatoren skal normalt
være 30

mbar, og det er ikke tilladt at anvende højere installationstryk end 100
mbar på

rørledninger i vognens indre.

5.1.3. Alt gasmateriel, herunder slanger, regulator og haner, skal være
DG-godkendt

til formålet, og alt gasforbrugende udstyr skal være CE-godkendt og mærket
til

apparatkategori I3B/P - 30 mbar.

Fra : Steen Larsen

Dato : 09-02-07 05:24

> [...]
>

> Og om ikke andet står det højt og tydeligt at udstyret skal være Dansk Gas
> og CE godkendt osv og mærket til de - 30 mbar.

Hej Sten

Hvem er det der skal blande sig i det/udstede bøde. Jeg kender nogle som var
betænkelig ved at købe en Tysk vogn da den var med 50 mbars tryk. De spurte
både hos politi og synshal ingen problemer og fik den også synet uden
problemer. De kører så bare viderer med tyske flasker og regulator, bor
aligevel i sønderjylland.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Sten Bo

Dato : 09-02-07 10:19

"Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spurte både hos politi og synshal ingen problemer og fik den også synet
> uden problemer. De kører så bare viderer med tyske flasker og regulator,

Hej Steen

Reglerne - reglerne. Det skal Ejeren, der er ansvarlig for at
bestemmelserne overholdes!! Tjek teksten på linket.

Og spørg relevant myndighed www.sik.dk i Esbjerg. Campingvogne på Danske nr.
plader SKAL opfylde Danske gas bestemmelser - også i forbindelse med syn
eller ved henvendelser til politiet.

Der er nogen her i landet der helst overholder bestemmelserne. Og som jeg er
inde på, skal vognen i det mindste hvis den gensælges være lovlig. (Tja.)
Og i næste række... Det skal gasteknikkeren der ved en eller anden lejlighed
skal godkende vognen ved et eftersyn. Nogle pladser forlanger en gang i
mellem gaseftersyn af deres fastliggere.

Danske synshaller interessere sig ikke i detaljer for gasanlægget. Og
Politiet har næppe forstand på det. Det der skulle til er, som i Sverige,
at synshallen ser efter et periodiske godkendelsesmærke, Ejeren skal der ved
syn dokumentere at vognen er gassynet, og det samme kunne politiet så
forlange ude på landevejen. Mon ikke Sik vil ta sagen op så der ikke
fremover sker misforståelser?

Jeg tror da ikke det er farligere at køre 50 end 30 mbar, men gætter på at
man ikke vil ha flere tryk i omløb med risikoen for forvekslingen med udstyr
der flyttes rundt. Forkert forbrænding, eller for store flammer. Hullet i en
30 mbar dysse er vel større, sådan at den lader for meget gas suse i gennem
hvis man sætter et 30 mbar apparat til i et 50 mbar system. Og så er der nok
et eller andet med hastigheden gassen i tilfælde af lækager undslipper. Men
om det gør den store forskel ved jeg ikke. Der er vel en grund til de 30 og
ikke 50.

Fra : Jens

Dato : 08-02-07 23:08

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrt at ændre til dks 30 bars tryk)
>
> Men hvordan kan man se om en vogn har 30 eller 50 bar gastryk?? ofte ved

Der sidder som oftest en mærkat ved gasrøret i gaskassen der angiver
tilslutningstrykket, alternativt skulle det gerne stå på den regulator der
sidder der i forvejen.
MVH
Jens

Fra : Kim Olsen

Dato : 10-02-07 17:52

Der sidder som oftest en mærkat ved gasrøret i gaskassen der angiver
> tilslutningstrykket, alternativt skulle det gerne stå på den regulator der
> [...]

Ja og ellers er det da som regel angivet på de enkelte forbrugssteder. På
min gl. Kanus står det tydligt på komfuret og på køleskabet, og også på
Trumaovnen, men her skal man have kabinettet af den for at se det.

Kim