Javascript propercase æøå (rexexp)
Fra : Leif Neland

Dato : 08-02-07 23:20

x-postet til perl, da det jo også er et regexp-problem
Fut: dk.edb.internet.webdesign.clientside

Jeg fandt denne smarte kodebid, der laver den rigtige case (Stort
begyndelsesbogstav, resten småt)

String.prototype.toProperCase = function(){
return this.toLowerCase().replace(/\w+/g,function(s){
return s.charAt(0).toUpperCase() + s.substr(1);
})
}

Den kan f.ex benyttes i en onChange:
onchange='this.value=this.value.toProperCase()'

Det kan lave "jeNs HANSen" om til "Jens Hansen"

Men æøå opfattes af \w ikke som et bogstav, så "nørrebyøster" bliver til
"NøRrebyøSter"

Kan man lære \w æøå?

Jeg bruger nu /\S+/g i stedet.

Men kan man "trække cifre fra \S", så der bliver store bogstaver efter tal,
"Bygade 1A"?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-02-07 23:45

Leif Neland wrote:
> x-postet til perl, da det jo også er et regexp-problem
> Fut: dk.edb.internet.webdesign.clientside

Med mindre der er tale om en perl-kompatible regexp implementation, så
er det ikke et Perl-spørgsmål.

> Kan man lære \w æøå?

Ja Perl \w forstår æøå.
Men iøvrigt, så kræver det jo også at din toUpperCase() forstår det.
Ergo... ikke et Perl spørgmål.

> Men kan man "trække cifre fra \S", så der bliver store bogstaver efter tal,
> "Bygade 1A"?

Nu er det jo ikke et Perl-spørgsmål, men en Perl-programmør ville nok
overveje at anvende [:alpha:] eller \p{IsAlpha} til at matche bogstaver,
der står efter et ikke-bogstav.

Peter

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-02-07 23:17

Leif Neland skrev:
> [...]
>
> Det kan lave "jeNs HANSen" om til "Jens Hansen"
>
> Men æøå opfattes af \w ikke som et bogstav, så "nørrebyøster" bliver til

Nej. Generelt er de prædefinerede klasser en kende problematiske ift.
sjove tegn.

> Jeg bruger nu /\S+/g i stedet.
>
> Men kan man "trække cifre fra \S", så der bliver store bogstaver efter tal,
> "Bygade 1A"?

Du kan bare bruge din egen klasse, f. eks. [[:alpha:]æøå] eller
[[:alnum:]æøå].

Mvh. Michael.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-02-07 08:46

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> x-postet til perl, da det jo også er et regexp-problem
> Fut: dk.edb.internet.webdesign.clientside

Så kunne jeg forstå en krydspost til en regexp-gruppe, men
Perl-gruppen er altså om perl, ikke vilkårlige features det
har tilfælles med tilfældige andre sprog.

> [...]
> })
> }
> Men æøå opfattes af \w ikke som et bogstav, så "nørrebyøster" bliver til

Nej, men man kan skrive det så det matcher det du vil have:

function capitalize(string){
return string.toLowerCase().replace(/[a-zæøå]+/g, function(s){
return s.charAt(0).toUpperCase() + s.substr(1);
})
}

og så:
onchange="this.value=capitalize(this.value);"

(jeg synes ikke det er pænt at pille for meget ved de indbyggede
prototyper, så jeg foretrækker at have funktionen for sig selv).

> Jeg bruger nu /\S+/g i stedet.

Massivt overkill. Matcher alt der ikke er mellemrum, også fx punktummer.

> Men kan man "trække cifre fra \S", så der bliver store bogstaver efter tal,
> "Bygade 1A"?

Se ovenfor.

På den anden side er der nogle ord der ikke skal kapitaliseres.
Hvis jeg indtaster "Nørregade 24 2.tv", så skal "tv" ikke blive "Tv".

/L "Pas på, du får hvad du beder om"