MS Windows
briani 27239
Boot-CD
Fra : Bo Rasmussen

Dato : 07-02-07 11:27

Hej.

Efter delvist diskcrash, har jeg brug for at kreere en boot-cd til Win XP.

Skal blot ende ud i en kommandoprompt, hvor jeg kan kopiere et enkelt
directory med alt indholdet til et USB-drev.

XP installationsCD-en kan sende mig et stykke af vejen, men der mangler
ligesom en xcopy!!!!!!!!

Nogle ideer?

Fra : ai

Dato : 07-02-07 11:41

lav en BootCd med Barts pebuilder.
læs muligheder her:
http://www.nu2.nu/pebuilder/

/ai

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 07-02-07 11:52

Det ligner s'gu noget, der kan bruges c,")

Mvh
Bo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-07 21:51

> Skal blot ende ud i en kommandoprompt, hvor jeg kan kopiere et enkelt
> directory med alt indholdet til et USB-drev.

www.tersgov.dk/tools/dosboot.nrg

Der burde være alt hvad man har behov for og lidt til. Det er et nero image,
så du skal have nero.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-07 05:25

> Skal blot ende ud i en kommandoprompt, hvor jeg kan kopiere et enkelt
> directory med alt indholdet til et USB-drev.
> XP installationsCD-en kan sende mig et stykke af vejen, men der
> mangler ligesom en xcopy!!!!!!!!

Det er ret omstændigt at få USB understøttelse i DOS, så der kan du ikke
bruge min dos-cd. Det ser jeg desværre først nu.

Sluttelig er Xcopy en *intern* commando, så den burde være i alle dos
versioner.

Claus

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-02-07 08:06

Prøver da alligevel, maskinen kan tilsyneladende godt boote fra et
USB-drev - det bli´r spændende.

Bo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-07 12:23

> Prøver da alligevel, maskinen kan tilsyneladende godt boote fra et
> USB-drev - det bli´r spændende.

Det er noget ganske andet, fordi der ligger driveren i BIOS.

USB i dos er altså noget meget omstændigt noget, navnlig når vi taler
storage. Men prøv at hente denne:

www.tersgov.dk/tools/duse44.zip Det er en dos driver som kan give USB 2.0
understøttelse for diverse drev, harddiske osv. Måske kan den bruges, men
der er *ingen* support eller garanti!

Claus

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-02-07 22:45

Det er noget rigtigt skidt.

Efter utalrige forsøg, er det så småt ved at gå op for mig, at der hersker
bitforvirring i disk-controlleren, og min SATA disk formentlig ikke er syg.

Skal stadig have flyttet nogle meget vitale data, inden maskinen sendes til
garantirep. Har ikke andre maskiner, hvor SATAen kan monteres, så jeg har et
problem - ØV!!!

Ny Maskine - indhold flyttet fra gammel maskine via eksternt USB-drev - kom
til at klikke 'flyt' istedet for 'kopiér', og den nye Ny maskine døde efter
første boot, den gamle maskines disk var i mellemtiden blevet formateret
!!!!!!!!!

Rigtige mænd tager ikke backup c,")

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-02-07 23:54

Tror det lykkedes at kreere en bootbar USB flashdims med hjælp fra denne
side :

http://articles.techrepublic.com.com/5100-6346_11-5928902-3.html

Bo

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-02-07 00:57

Bo Rasmussen skrev:

> Har ikke andre maskiner, hvor SATAen kan monteres

Du kan få et løst sata-kort, lige til at sætte i maskinen i
mange forskellige kombinationer. Jeg kan nemt sætte
en sata-disk til de udvendige stik på min maskine.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 09-02-07 02:00

Tak, det lyder da som en glimrende ide

Køber et i morgen - eller rettere - senere på dagen !

Bo

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 09-02-07 16:50

Takker 100 gange for forslaget - det løste opgaven på få minutter

Det lykkedes dog, at få kreeret en USB bootklods!

Bo

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-02-07 01:03

Bo Rasmussen skrev:

> Takker 100 gange for forslaget - det løste opgaven på
> få minutter
>
> Det lykkedes dog, at få kreeret en USB bootklods!

Godt!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 08-02-07 21:56

On Thu, 8 Feb 2007 08:06:00 +0100, Bo Rasmussen wrote in
dk.edb.system.ms-windows <45cacbdf$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Prøver da alligevel, maskinen kan tilsyneladende godt boote fra et
>USB-drev - det bli´r spændende.

Ellers virker denne løsning som jeg brugte for et par uger siden:
http://www.theinquirer.net/?article=10215
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 13-02-07 10:39

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> bruge min dos-cd. Det ser jeg desværre først nu.
>
> Sluttelig er Xcopy en *intern* commando, så den burde være i alle dos

XCopy har alle dage været en ekstern kommando.

I WinXP ligger den i C:\Windows\System32(\xcopy.exe)

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 13-02-07 15:03

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> XCopy har alle dage været en ekstern kommando.
>
> I WinXP ligger den i C:\Windows\System32(\xcopy.exe)

Ja, Xcopy er ekstern - copy er intern.

Det havde været nemmere, hvis man kunne boote via installations-cd'en, og
via F2 sende maskinen i cmd-mode, men eksterne kommandoer & wildcards virker
desværre ikke her ;-(

Ellers dejligt nemt at skrive "xcopy . f: /s /e", men det kan man ikke!

Bo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-07 16:59

> XCopy har alle dage været en ekstern kommando.

WINME er det en intern kommando. Prøv iøvrigt at slette din fil i xp, og du
vil se, at den dukker op igen.

Xcopy har være indbygget i kommandofortolkeren i de senere versioner. Jeg
har utallige dosdisketter, hvor xcopy.exe ikke findes, men kommandoen
fungerer glimrende.

Filen findes heller ikke på min bootcd, alligevel fungerer kommandoen fint.

Claus

Fra : jørgen

Dato : 14-02-07 17:04

Claus Tersgov wrote:

> WINME er det en intern kommando. Prøv iøvrigt at slette din fil i xp, og du
> vil se, at den dukker op igen.

Det skyldes ok en del af XPs file protection. Hvis den er indbygget,
findes den, som du selv siger, ikke som en selvstændig vil.

> Xcopy har være indbygget i kommandofortolkeren i de senere
versioner. Jeg
> har utallige dosdisketter, hvor xcopy.exe ikke findes, men kommandoen
> fungerer glimrende.

Det er meget brugt, at komprimere filerne på en floppy, så de ikke
fylder så meget. Ved boot bliver de pakket ud, og lagt på et ram-drive.
Derfor ligger xcopy ikke løst på disketten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-02-07 08:13

> Det er meget brugt, at komprimere filerne på en floppy, så de ikke
> fylder så meget. Ved boot bliver de pakket ud, og lagt på et
> ram-drive. Derfor ligger xcopy ikke løst på disketten

Jeg har arbejde med DOS i tyve år, så det kender jeg alt til. Der er heller
ingen xcopy i cab filerne.

Claus