Router bag router
Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 07-02-07 09:24

Jeg har et problem; jeg kan godt leve uden en løsning, men det ville nu være
rart med.

På skolen, som jeg undertiden assisterer edb-mæssigt, har vi et netværk med
faste IP-adresser. Vi har 16 til rådighed, hvoraf 3 går fra til diverse. Da
man så anskaffede computer nr. 14, en bærbar med trådløst netkort, var jeg i
bekneb for både stik og adresser. Den løsning, jeg så fandt på, var at
anskaffe en router, Zyxels P-335U. Jeg pillede så en af computerne fra,
overtog dens netstik og dens IP-adresse til routeren, og lod routeren give
interne adresser til den bærbare (trådløs) og den ene bærbare (med kabel).

Det går sådan set fint nok. Man kan i hvert fald komme på Internet.

Problemet er: Disse to computere kan ikke se de andre på på vores lokale
net, hvilket betyder, at man ikke kan skrive ud fra dem. Det betyder så
også, at jeg ikke kan bruge den printserver, som er indbygget i routeren,
for de andre computere kan ikke finde den.

Nogle ideer? Det er selvfølgelig fint at have hul ud til den store verden,
men det nære tæller nu også.

HansJ

Fra : Preben Larsen

Dato : 07-02-07 11:42

"Hans Jørgen Lassen" <hj.lassen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for de andre computere kan ikke finde den.
>
> Nogle ideer? Det er selvfølgelig fint at have hul ud til den store verden,

Hej Hans
Du kunne overveje at sætte hele dit interne net ind bag den ekstra router...
Derved sparer du besværet med at styre/sætte de faste adresser ind i de
enkelte PCer
Det har jeg brugt i vores eget system, i den ene afdeling, da de faste
adresser slap op...
Det har kørt uden problemer i et par år nu...
Du skal selvfølgelig sætte din router ind lige bag udbyders router, du har
sikkert en cisco fra sektornet

mvh
Preben

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 07-02-07 17:07

Hej Preben,
Ja, det er ganske rigtigt cisco og sektornet, vi kører med.
Jeg kan godt se, at dit løsningsforslag er enkelt og
overkommeligt. Det vil jeg overveje seriøst.
Jeg havde dog håbet på, at jeg kunne klare problemerne med en
passende justering af adresser på den ekstra router, men det er
åbenbart ikke så ligetil.
De bedste hilsner,
Hans Jørgen