atlon XP 1600 passiv kølet?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-07 13:22

Hejsa

Kan man på een eller anden måde køre med en Atlon XP 1600, uden blæser og
uden at skulle vandkøle osv?

Evt kan den sætte et par hunde mhz ned, hvis det gjorde nogen forskel.

Hvilket kølerprofil skal man i givet fald bruge?

Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-02-07 16:07

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> Evt kan den sætte et par hunde mhz ned, hvis det gjorde nogen forskel.
>
> Hvilket kølerprofil skal man i givet fald bruge?

Zallman har lavet nogle ret fede køleprofiler i passiv køling. Men det er
nok en hel del billigere at clocke den ned. Bare fik en stor klods i
bunken, men god afstand mellem finnerne, så luften selv kan cirkulere.

Lås CPU'en op og gå efter en høj FSB og lav multiplier og spænding (tit
kaldet Vcore i BIOS).

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 08-02-07 19:42

> [...]
>
> Evt kan den sætte et par hunde mhz ned, hvis det gjorde nogen forskel.
>
> Hvilket kølerprofil skal man i givet fald bruge?

Alternativt er at tage stor køleprofil og så gik give den 5 eller 7 volt.

Jeg kører selv med den her:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=321369

Den køler en Core 2 Duo 1.8GHz der kører 3.3GHz. Den har en blæser på 120mm
og kører kun ved 1100 omdr. Den er næsten lydløs og stadig holder CPU´en
under 40°C ved fuld belastning. Ved 5 eller 7 volt vil jeg tro at den i
realiteten er lydløs.

Scythe laver også nogle profiler der er beregnet til fanless drift.

Det var mine kloge ord...

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-02-07 13:09

> Den køler en Core 2 Duo 1.8GHz der kører 3.3GHz. Den har en blæser på
> 120mm og kører kun ved 1100 omdr. Den er næsten lydløs og stadig

Men tror du, at man kan sammenligne det?

Problemet er jo, at disse gamle Atlon afgiver meget mere varme end de
moderne processorer. C2D er jo kendt for ikke at afgive så meget varme.

Er der nogen, som kender max temp. på en Atlon 1600 xp?

Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-02-07 13:32

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> moderne processorer. C2D er jo kendt for ikke at afgive så meget varme.
>
> Er der nogen, som kender max temp. på en Atlon 1600 xp?

90 grader C, men den lever nok ikke længe hvis den er så varm hele tiden.
Vil sige en 70 stykker må være maks.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 10-02-07 18:20

> Men tror du, at man kan sammenligne det?
>
> Problemet er jo, at disse gamle Atlon afgiver meget mere varme end de
> moderne processorer. C2D er jo kendt for ikke at afgive så meget varme.

Nu ved jeg ikke hvad en C2D bruger når den den er hævet 0,2 volt og
overclocket over 80%, men noget mere standard er det nok. Køleren er så stor
at den rager på siden af mit kabinet, så jeg er ret sikker på at den kan
køre stort set alt man byder den.

Det var også mere for at fortælle at en stor køleprofil med en 120mm blæser
er meget effektiv og stort set lydløs

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-02-07 23:40

> Hejsa
>
> Kan man på een eller anden måde køre med en Atlon XP 1600, uden blæser og
> uden at skulle vandkøle osv?
>
> Evt kan den sætte et par hunde mhz ned, hvis det gjorde nogen forskel.

Det skulle nok kunne lade sig gøre med noget under-clocking af CPU'en som en
anden også nævner.
Alt efter dit formål kan du jo sænke vcore og multiplieren og lade fsb være
som den er, det sænker da temp. en god del.

> Hvilket kølerprofil skal man i givet fald bruge?

Jeg sidder selv med en idé om et mere lydløst miljø og i den forbindelse har
jeg kig på en Thermalright SP-97 køler.
Den har heatpipes og skulle gerne kunne køle en underclocket CPU uden at
have en blæser monteret.
Dog findes den ikke i handlen mere, så det brugte marked er stedet hvor den
skal findes.
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_sp97.htm

Hvis ikke den kan klare at køle uden blæser, ja så tager den gerne imod både
80 og 92 mm blæsere.
Sådan en 92mm sat til 7 volt burde ikke give høreskader.
Men et alm. svagt airflow omkring den burde være nok til at klare opgaven

Mvh
Benjamin

Fra : Henrik

Dato : 09-02-07 18:54

> Hejsa
>
> Kan man på een eller anden måde køre med en Atlon XP 1600, uden blæser og
> uden at skulle vandkøle osv?

På trods at de andre indlæg, vil jeg nok tvivle på at det kan lade sig gøre
helt passivt.

Min erfaring er at man skal ned i nærheden af 30W TPD.
Ellers skal der så meget air-flow i kabinettet, at ideen med passiv køling
forsvinder lidt, hvis man i stedet skal indtil flere kabinetblæsere kørende
for fuld skrue.

Hvis det er en "Thoroughbred" 1400 Mhz ved 1,60 V har den en TPD 48,5 W

Er det en "Palomino" er det endnu værre: 1400 Mhz ved 1,75 V 62,8 W

Dvs. At du skal have processoren til at kører ved ca 1,25 - 1,30 V for at
holde
varmeudviklingen nede på et niveau hvor du kan finde en køleprofil der kan
klarer det.
Samtidig kan du få det problem, at du ikke kan bruge nogle af de "moderne"
kølere der er nævnt. De fleste kræver at du har 4 monteringshuller i
bundkortet,
og det er der ikke i mange socketA bundkort.
-De små plastiktappe mange SocketA(462)/Socket 370 er monteret med kan IKKE
holde de nye tunge køleprofiler.

Du kan evt. kigge på:
http://www.silentpcreview.com/article102-page1.html

På trods af at han har været ret heldig med at få den til at kører ved lave
V,
er han stadig nødt til at have aktiv køling.

-Men alligevel held og lykke med dit project.
Meld gerne tilbage, hvis du opnår brugbare resultater.

--
Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-02-07 20:00

"Henrik" <henrik@noreply.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre
> helt passivt.
>
> Min erfaring er at man skal ned i nærheden af 30W TPD.

Jeg glemte lige at skrive, at til sammenligning ligger en
VIA C3 Nehmiah 1400 Mhz på 21W, og den kræver i de fleste
tilfælde aktiv køling.

Fra : Hans

Dato : 09-02-07 19:03

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Evt kan den sætte et par hunde mhz ned, hvis det gjorde nogen forskel.
>
> Hvilket kølerprofil skal man i givet fald bruge?

Kender du Vcool?

http://www.pcwelt.de/downloads/tools_utilities/systemoptimierung/22177/

Dette lille tool gør underværker på de gamle AMD cpu'er mht. temperatur.

Hans