Akademikere flygter fra lav løn, ikke høje
Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-07 12:56

I dagens Ingeniøren kan man på:

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2007102020042&NL=1&Category=JOB

bl.a. læse følgende:

=
Akademikere flygter fra lav løn i Danmark

Af Annika Ipsen

Danske akademikere får færrest kroner på lommen for deres akademiske
grader, og det handler ikke om den høje skat. Derfor kan vi forvente en
øget udvandring af især naturvidenskabelig kandidater de næste fem-ti
år.

Det vurderer seniorforsker Martin D. Munk fra
Socialforskningsinstituttet, der sammen med Centre for Economic and
Business Research, CBS, har lavet en rapport, der viser, at
højtuddannedes udvandring afhænger af familie, uddannelse og indkomst.

»Undersøgelsen viser ikke noget om, hvad dem, der rejser ud tjener, så
vi ved ikke, om de faktisk får flere penge. Men vi ved, at der er en
relativ lønforskel, så lønnen er givetvis en del af forklaringen på, at
især unge og forskere med Ph.D-grader rejser ud,« siger Martin D. Munk,
som henviser til, at topforskere måske får op til to mio. kr. om året i
USA.

Han vurderer dog også, at det at være sammen med andre dygtige folk kan
være tiltrækkende. Alt i alt risikerer det danske samfund at miste
viden, der er vital for den øgede konkurrence, mener Martin D. Munk, der
dog ikke tror, at risikoen for hjerneflugt er overhængende.

Hidtil er indvandringen og udvandringen dog gået lige op: Cirka 2.000
højtuddannede danskere er i perioden 1992-2003 udvandret, men lige så
mange er kommet ind.
=

Og hvem udvandrer så? Se her:

=
Hvem udvandrer?
- Højtuddannede under 35 år har sammenlignet med andre aldersgrupper en
forøget tilbøjelighed til at udvandre. Køn har ingen eller meget lille
betydning.

- Højtuddannede personer med en kandidatgrad i naturvidenskab eller
inden for forsvar har sammenlignet med tekniske kandidater øget
sandsynlighed for at foretage kortvarige udvandringer (mindre end 2 år).
Højtuddannede inden for naturvidenskab, samfundsvidenskab eller forsvar
har også større sandsynlighed for at udvandre langvarigt (mere end 2
år). Derimod har humanistiske kandidater en mindre tilbøjelighed til at
udvandre.

- Højtuddannede med en ph.d.-grad har en større sandsynlighed for at
udvandre end kandidater uden en ph.d.-grad.

- Højtuddannede med meget lave indkomster, det vil sige typisk unge
mennesker, har en større tilbøjelighed til at udvandre end højtuddannede
i alle andre indkomstgrupper. Der er endvidere en gruppe højtuddannede
med mere end 500.000 kr. i årsindkomst, som mere sandsynligt gennemfører
langvarige udvandringer end højtuddannede i andre indkomstgrupper,
fraregnet dem med lave indkomster.

- Højtuddannede med ringe arbejdsmarkedstilknytning - typisk unge
personer - har en højere tilbøjelighed til at udvandre end
sammenlignelige beskæftigede højtuddannede.

- Højtuddannede fra andre vestlige lande, der bor i Danmark, har,
sammenlignet med højtuddannede danskere, større sandsynlighed for at
foretage langvarige udvandringer.

- Enlige højtuddannede uden børn har større sandsynlighed for at
udvandre kortvarigt end højtuddannede, der har stiftet familie og fået
børn. En udenlandsk samlever giver større sandsynlighed for udvandring
end en dansk. Og børn under den skolesøgende alder (6 år eller derunder)
giver større sandsynlighed for udvandring end større børn. Dette
resultat bekræfter en række internationale studier på området.

- Højtuddannede har større sandsynlighed for at udvandre, hvis de før
har vandret, end hvis de aldrig har gjort det.

Kilde: Socialforskningsinstituttet
=

Kort sagt: Ingen grund til at nedsætte skatterne ... men nok til at hæve
en del lønninger ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 15-02-07 02:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Kort sagt: Ingen grund til at nedsætte skatterne ... men nok til at hæve
> en del lønninger ...

Lavere skat vil føre til højere realløn.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

If guns kill, do pencils cause spelling errors?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-07 15:06

Peter B. P. <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Lavere skat vil føre til højere realløn.

Og dårligere offentlig service.

Derudover omdgår 'løn efter skat' ikke i overenskomstforhandlinger, men
nok i lønforhandlinger på chefdirektørniveau, visse steder. Det har jeg
skam selv som revisor oplevet, når jeg blev sat til at udfylde
direktørers selvangivelser. Han skulle typisk have en nettoløn på 2-3
millioner kroner [ja, det er lang tid siden], og så skulle man ud fra
fradragene beregne hans bruttoindkomst. Ganske enkelt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 17-02-07 18:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og dårligere offentlig service.

Ikke nødvendigvis. Kvaliteten af den offentlige service afhænger af de
politiker der sidder bag roret. Det offentlige forbrug steg med 33% i
faste priser under Nyrup, og ingen med hovedet på rette plads vil påstå
at den offentlige service (folkeskole, sygehusvæsen, ældrepleje,
vejnet/infrastruktur o.a.) blev tilsvarende bedre. Den blev faktisk
værre.