Suttebrikker
Fra : Mimi

Dato : 29-06-01 14:10

Hej familie.barn gruppe.

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med suttebrikker.
Er det eksempelvis korrekt at barnet kan blive meget forvirret over
disse og derfor kan have svært ved at tage føde til sig på normal vis?
Jeg overvejer kraftigt at bruge disse til min nyfødte søn, da jeg har
mine tvivl om hvorvidt maddingsapperatet kan holde til belastningen.

M.v.h. Mimi

Fra : Britta Larsen

Dato : 29-06-01 14:27

> [...]
> Jeg overvejer kraftigt at bruge disse til min nyfødte søn, da jeg har
> mine tvivl om hvorvidt maddingsapperatet kan holde til belastningen.

Det ved jeg nu ikke rigtigt. Jeg har selv prøvet at bruge suttebrik til min
søn da han var nyfødt (han bliver 2 mdr her den 3 juli).
Grunden til jeg brugte det var at han ikke få fadt på mit bryst. Jeg syntes
ikke han virkede så forviret.
Men af andre grunde ammer jeg ikke nu, mælken ville ikke falde til som den
skulde, det skyltes at den 30. april blev min bror meldt savnet på
Lanzarode, og det gjorde at jeg var meget trist og ked af det, og det gjorde
at jeg var meget andspændt.
Men jeg har ik haft dårlig erfaring med det, så gå du bare igang!!!

M.v.h.

Britta

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 29-06-01 22:18

Hejsa

Jeg har en søn på 5 mdr og har aldrig brugt suttebrikker. Selvfølgelig kan
brystet være noget ømt i starten. Jeg sad i hvert fald i "sygesengen" på
sygehuset og krummede tæer Men men det går hurtigt over. Efter jeg havde
født fortalt min sundhedsplejse at hun lige havde været på kursus hvor de
anbefalede gravide at gå uden bh det sidste stykke tid inden fødslen, det
skulle "hærde" dem noget Om det virker ved jeg ikke.
Den sundhedsplejeske jeg havde til den store (bliver 3 i næste måned) sagde
den gang, at jeg ikke skulle bruge dem, pga at børnene ikke altid kunne få
ordenlig ved og dermed ikke fik nok at spise. Når så børnene ikke trives, ja
så begyndte mange at gå over til flaske fordi de ikke troede at de have mælk
nok
Jeg ammede den store til han var næsten et år og han fik tænder da han var 4
mdr. Den bette ammer jeg stadig og synes ikke det gør ondt. Selvfølgelig kan
han tage hårdt ved, men det er heldigvis sjældent.
Tag en snak med sundhedsplejsken i din kommune og/eller jordemoderen de kan
med garenti give en god vejledning.

MVH

Conny

PS: Held og lykke

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-06-01 22:42

Mimi <yeah@right.com> skrev:

> Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med suttebrikker.

Min kæreste brugte brik på det ene bryst fra ca. 3 dage efter
fødslen og [tænke, tænke] en eller måske to måneder frem.

> Er det eksempelvis korrekt at barnet kan blive meget forvirret
> over disse og derfor kan have svært ved at tage føde til sig på
> normal vis?

Det er ikke vores erfaring. Men vores søn fik også "normalt" bryst
i samme periode.

> Jeg overvejer kraftigt at bruge disse til min
> nyfødte søn, da jeg har mine tvivl om hvorvidt
> maddingsapperatet kan holde til belastningen.

Det tog lang tid før amningen blev en fornøjelse for min kæreste.
Selv med suttebrik kan det gøre særdeles ondt. Vi blev advaret mod
at benytte brikken for meget - netop med nogle af ovenstående
begrundelser. Suttebrikken gjorde amningen udholdelig indtil
brystet var helet - og til det brug vil jeg klart anbefale den.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 01-07-01 00:25

"Mimi" <yeah@right.com> wrote in message news:3B3C7E35.E775DEBB@right.com...
> Hej familie.barn gruppe.
>
> Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med suttebrikker.
Jeg kan kun varmt anbefale suttebrikker, hvis du har sår på brystvorterne
eller tendens til brystspænding, så det er svært for barnet at få fat.
Jeg havde selv begge dele og var ved at opgive helt efter 9 dage, da der
efterhånden kun kom lyserød mælk ud (blodtilblandet) og sårene bare blev
dybere og dybere. Jeg blev advaret mod suttebrikkerne, men prøvede alligevel
som sidste udvej - og det reddede min amning (min datter blev ammet i 7
måneder - hun er idag 1 år).

Jeg købte det mærke, der hedder Avent. De første 10 dage brugte jeg dem hele
tiden, indtil sårene var helet næsten helt op. Derefter tog jeg dem af ved
nogle måltider for at vænne brystvorten til det lidt hårdere slid. Jeg
stoppede helt med dem, da min datter var 7 uger gammel, og da havde jeg
ingen sår eller ubehag ved amning.

> Er det eksempelvis korrekt at barnet kan blive meget forvirret over
> disse og derfor kan have svært ved at tage føde til sig på normal vis?
Min datter var fuldstændig upåvirket af, om hun suttede på bryst eller
suttebrik. Det gik lidt hurtigere med at blive mæt med suttebrikken, fordi
mælken løber lettere, men det er kun en fordel, hvis der er mange rifter
eller sår på brystvorten.

> Jeg overvejer kraftigt at bruge disse til min nyfødte søn, da jeg har
> mine tvivl om hvorvidt maddingsapperatet kan holde til belastningen.
Jeg tror vorterne vil tilpasse sig slitagen efterhånden, når man ikke bruger
suttebrikker. Denne tilpasning kan godt tage længere tid, hvis man bruger
suttebrikken, men tilgængæld er den mere smertefri og kan være med til at
gøre amningen til en nydelse.

Susan Bjerregaard Nielsen
Susan@logical.dk
@}-}--

Fra : Pernille & Kenneth

Dato : 04-07-01 20:23

Hej Susan

> [...]
> nogle måltider for at vænne brystvorten til det lidt hårdere slid. Jeg
> stoppede helt med dem, da min datter var 7 uger gammel, og da havde jeg

Jeg har også købt de suttebrikker og bruger den ind imellem på det venstre
bryst for at aflaste det lidt. Jeg har gode erfaringer med det, men er ved
at tro at min brystvorte ikke heler, medmindre jeg er konsekvent og kun -
som du - bruger suttebrikken i en periode. Er det din erfaring? (Jeg har en
revne rundt langs halvdelen af "dutten" - den "springer op" hver gang jeg
ammer). Det er til at leve med nu, men jeg tænker indimellem på om ikke der
er forøget risiko for brystbetændelse med den revne...

På forhånd tak,
Pernille - mor til en 3 uger dreng med en sund appetit

Fra : Lotte L.

Dato : 01-07-01 20:06

Vent lige med de suttebrikker og spørg evt. din sundhedsplejerske. De kan
selvfølgelig også have hver sin mening om suttebrikker, men jeg tror ikke du
skal hoppe på brikker med det samme, fordi der er en tendens til at brystet
ikke stimuleres optimalt med brikker og derfor nedsættes mælkemængden. Og
selvom du synes du har meget nu, så er det ikke ensbetydende med at det er
en god idé at nedsætte produktionen for det er meget normalt i begyndelsen
at have meget mælk. Desuden kan det svinge fra at du har utrolig meget mælk
til at du næsten er helt tom, hvis du ikke har fået hvilet eller drukket nok
på en stresset eller varm dag.

Brug evt. en brystvortecreme fra apoteket istedet.

Vh. Lotte

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 03-07-01 07:13

Som kommentar til det jeg skrev tidligere:

Jeg havde også ALT for meget mælk og malkede 3-400 mL ud om dagen - bare for
at tage toppen af brystspændingen. Min mælkeproduktion blev ikke nedsat, men
løb lettere til, fordi jeg kunne slappe mere af.

Man kan jo nøjes med at bruge dem de første 3-5 minutter, indtil mælken
løber godt, og så tage dem af. Jeg mener ikke at der er tale om, at man
enten kun bruger suttebrikker eller slet ikke bruger dem. Jeg opfatter dem
som et hjælpemiddel lige som så meget udstyr, der skal hjælpe med at
gennemføre det man gerne vil - nemlig at amme sit barn.

Brystvortecreme, E-vitaminolie, isterninger, kogte koldtvandsklude og meget
andet hjalp ikke på mig.

Susan Bjerregaard Nielsen
Susan@logical.dk
@}-}--

Fra : L & P Rasmussen

Dato : 09-07-01 12:28

Hej Mimi !

Jakob ( min dreng på nu 14 mdr. ) og jeg er nok en smule atypiske. Vi kunne
ikke rigtig finde ud af det der med at amme fra starten af, så da der var
ved at sprede sig en smule panik på hospitalet hos den nybagte familie kom
der en sygeplejske og forslog en suttebrik. Siden og altid hver gang vi
ammede var det med en suttebrik på og det fungerede perfekt for os. Jeg
slappede af og Jakob blev mæt og glad. Det eneste der kunne blive træls i
længende var al den rengøring, men det vender man sig til og så kan man jo
købe et par stykker ekstra. Det skal lige siges at Jakob blev ammet til han
var 8 mdr og selv sagde nej tak til at få bryst. Så for os var
suttebrikkerne guld værd.

Mange sommer hilsner Jakobs mor

Fra : Sofie

Dato : 20-07-01 13:38

> [...]
> Jeg overvejer kraftigt at bruge disse til min nyfødte søn, da jeg har
> mine tvivl om hvorvidt maddingsapperatet kan holde til belastningen.

Hej.

Jeg har prøvet suttebrik en gang på sygehuset på grund af nogle meget store
og dybe sår.
Det var ikke nogen succes, da jeg syntes det gjorde ligeså ondt som uden.
Jeg lagde i stedet min datter til "bagfra".
Dvs. med hendes ben vendt mod min ryg og hendes mave mod min side.
Det gjorde at hun fik ved på en måde der gjorde knap så ondt.

Ang. forvirringen.
Jeg mener ikke at der går ret mange dage før de har kontrol over
suttemetoderne.

Håber det hjalp.
Mvh.
Sofie