Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pension eller investere?
Fra : Pinga.msn@gmail.com

Dato : 01-02-07 11:32

Hej alle,

jeg er 26 år og har tænkt på pensionen et stykke tid nu. Jeg har tænkt
på om en pensionsorning er noget for mig, men tænker også på om
investering måtte være andet.

Jeg har små 30.000 nu og har tanken om hvis jeg ligger 1000 fra hver
måned, investere dem i noget og lader dem forrente i fx en
investeringsforening..

Mit spørgsmål er - er det dumt at investere selv og ikke have en
pensionsordning eller bør jeg glemme det og have en
pensionsordning????

det jeg tænker på er hvis jeg ligger 1000 fra min løn hver måned,
investere dem i noget og kun betaler de 28% i skat, om det så kan
betale sig.

Ved godt der er nogle risici ved at gøre dette, så det behøver i ikke
at nævne.

Hvad mener i???

Fra : alexbo

Dato : 01-02-07 12:31

<Pinga.msn@gmail.com> skrev

>jeg er 26 år og har tænkt på pensionen et stykke tid nu.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg er imponeret eller det modsatte,
men hvad i alverden får en 26årig til at tænke på pensionen.

>Jeg har tænkt på om en pensionsorning er noget for mig, men tænker også på
>om
investering måtte være andet.

Den store fordel ved en pensionsordning er at den er fradragsberettiget, det
er en privat opsparing ikke.
Pensionsordningen er til gengæld låst fast, mens den private er til fri
disposition.

Jeg ville nok vælge et højtforrentet indlån i en bank, og så købe noget fast
ejendom ved passende lejlighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sætternissen

Dato : 01-02-07 13:01

Hvis du helst vil køre ræset selv, så start med at smide de op til 40-50000
kr. pr år, som du kan få frdrag for på en kapital eller ratepension - der
kan du også selv investere i det du har lyst til. Har du flere kroner så
brug dem til din private opsparing.

Knud

Fra : Pinga.msn@gmail.com

Dato : 01-02-07 22:01

On 1 Feb., 07:00, "Sætternissen" <satteni...@bat.lk> wrote:
> [...]
> betale sig.
>
> Ved godt der er nogle risici ved at gøre dette, så det behøver i ikke

Det jeg tænker på er at pension er fradrags... men hvad hjælper det
når man skal betale alm skat når man får udbetalt pengene? Ved aktier
kan jeg få udbytte op til 43000 og så kun betale 28% i skat. Jeg kan
kun se fordele ved forrentningen af pengene, men jeg tænker på om der
måtte være nogle ulemter ved ikke at have en pensionsordning.

Fra : Sætternissen

Dato : 01-02-07 22:25

[...]

Udnyt da skattefradraget i det omfang du kan. Det ændrer jo ikke ved det
øvrige afkast af din investering.

Knud

Fra : Pinga.msn@gmail.com

Dato : 02-02-07 06:33

On 1 Feb., 22:25, "Sætternissen" <satteni...@bat.lk> wrote:
> [...]
> måtte være nogle ulemter ved ikke at have en pensionsordning.
>
> Udnyt da skattefradraget i det omfang du kan. Det ændrer jo ikke ved det

Lad os sige jeg skal betalte 1000 kr om måneden, hvor mange af de
penge kan man trække fra i skat?

Fra : Sætternissen

Dato : 02-02-07 09:06

> [...]
> øvrige afkast af din investering.
>
> Knud

Lad os sige jeg skal betalte 1000 kr om måneden, hvor mange af de

Dem alle sammen - du har op til så vidt jeg husker 43000 årligt.
Er det kapitalpension trækkes i mellemskatten - dvs. skattefordelen er i
omegnen af 35 % - eller i dit tilfælde ca. 4000 kr
Er det ratepension trækees i topskatten - dvs. hvis din indtægt er over
3-400000 vil fordelen være omkring 65% eller i dit tilælde ca. 8000 kr.

Du skal ganske vist betale skat ved udbetaling - men det er først om 30-40
år - jeg ved ikke hvor gammel du er. I den mellemliggende tid kan du jo
hente adskillige kursgevnster på investeringen, hvis du er bare lidt heldig.

Knud

Fra : Sætternissen

Dato : 02-02-07 09:16

"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo hente adskillige kursgevnster på investeringen, hvis du er bare lidt

Du kunne jo ogås vælge at det var tuinde kroner af egen lomme du ville
opspare - så kan du investere for 1500 kr om måneden på kapitalpension, men
stadig kun trække 1000 kr op af lommen.

Tilsvarende hvis du har høj løn og anvender ratepension.

Knud