Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Renten i Eurolandende
Fra : jimmi1311

Dato : 21-01-07 16:06

Hej Allesammen

Jeg kom ti lat tænke på hvordan renten bliver reguleret i de lande
der har implementeret euroen. Skal disse lande følge den rente som den
europæiske central bank beslutter, eller kan de selv bestemme at de
vil hæve renten??

MVH
Jimmi

Fra : Sættenissen

Dato : 21-01-07 16:18

"jimmi1311" <wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Renteniveauet har ikke direkte noget med valutaen at gøre. Renteniveauet
bestemmes primært af udbud og efterspørgsel efter kapital og den kan godt
være forskellig fra land til land - dog vil den indenfor EU tilnærme sig
hinanden pga. kapitalens fri bevægelighed.

Knud

Fra : jimmi1311

Dato : 21-01-07 16:37

Sættenissen skrev:
> [...]
> være forskellig fra land til land - dog vil den indenfor EU tilnærme sig
> hinanden pga. kapitalens fri bevægelighed.

Tak for den hurtige respons.

Men ECB kommer da engang imellem med en rente forhøjelse eller rente
nedsættelse som vi i danmark som regl retter os efter. Men jeg tænkte
at Euro landende måske skulle følge denne rente. Men de kan
selvfølgelig indbyrdes have forskellig inflation, for renten bestemmes
vel i dag af inflationen og ikke at udbud og efterspørgsel på penge.

Hvis man ikke, som Euro land, skal rette sig efter renten fra ECB, er
der så andre områder hvor ECB bestemmer over alle Euro landende??
Skæv vridning inden for landende vil vel ikke ligefrem være at
fortrække.

MVH
Jimmi

Fra : Sættenissen

Dato : 21-01-07 16:42

ECB kan jo ikke ligefrem bestemme noget - men de kan fortælle hvilke renter
der skal betales for mellemværender mellem dem og medlemslandene - den rente
smitter naturligvis af på udbud og efterspørgslen efter penge og dermed det
aktuelle renteniveau.

Knud